Letní
GuteFahrt (DE) 2006
- Šířka
- 205
- Profil
- 55
- Průměr
- 16
Pro vozy typu Golf jsou v současné době velmi rozšířené pneumatiky rozměru 205/55 R16. Otázka je, která je nejlepší? Potřebuje například minivan Touran jiný druh pneumatik než Golf nebo Golf Plus? Celkem 10 druhů pneumatik indexu rychlosti V (do 240km/h), se představily ve velkém srovnávacím testu časopisu Gute Fahrt.
Již tři roky je Volkswagen Touran na trhu a za tu dobu se stal velice úspěšným vozem. Je bezpochyby nejoblíbenějším modelem velkoprostorových vozů střední třídy, bez ohledu na to, zda se jedná o vůz ojetý či nový. V roce 2005 bylo těchto vozů prodáno celkem 76 000. A co to má společného s pneumatikami? Odpověď je snadná. Stále více čtenářů časopisu Gute Fahrt a řidičů VW Tourana si totiž před koupí nových pneumatik oprávněně pokládá otázku, které pneumatiky jsou pro jejich minivan ty správné a zda můžou bez obav použít pneumatiky totožného rozměru, které byly testovány na Golfu či nikoliv. Nebo má Touran speciální požadavky? Pro nás je to dostatečný důvod pro to, abychom se tímto problémem zabývali a ve velkém srovnávacím testu porovnali celkem 10 druhů pneumatik různých značek u Tourana v oblíbeném rozměru 205/55 R16, rychlostního indexu V (do 240 km/h). Dříve než se vyjelo na zkušební okruh Contidrom, bylo třeba vytvořit základní podmínky pro test: připravit celkem 88 pneumatik na identické, použité hliníkové disky CMS s rozměrem 7Jx16. Porovnávány měly být jako vždy k vysoce kvalitním pneumatikám, které automobilová firma VW používá v sériích. Tady jsme se rozhodli pro osvědčený typ Dunlop SP Sport 01A. Stejně jako tento typ, tak i Hankook Ventus Prime K105 a Pirelli P7 absolvovaly úspěšně test časopisu Gute Fahrt v roce 2004 a to na voze Audi A4 v rychlostní kategorii W. Všechny tři pneumatiky se však mezitím postupně dále vyvíjely, jako např. Hankook, která nyní disponuje výrazně změněným profilem. Jako další byly testovány pneumatiky následujících značek: Bridgestone, Turanza ER 300, Fulda Carat Exelero, Goodyear Excellence, Michelin Pilot Exalto PE2, Toyo Proxes CF1 a Uniroyal Rally 500. V našem testu pneumatik jsme chtěli zodpovědět ještě jednu často kladenou otázku a to, zda se vyplatí kupovat levné pneumatiky, které se dnes nabízejí na internetu a v mnoha marketech. Vybrali jsme proto pneumatiku tajwanské výroby Nankang Ultra Sport NS-2, která má být, jak stojí v nabídce, pneumatika s vysoce inovační technologií. Ceně odpovídá i šípový vzor na pneumatice. Člověk může jen sotva věřit údajům uvedeným na pneumatice, které dělají z této pneumatiky univerzální typ, hodící se i na zimní období. Podle těchto údajů by etablované a dražší značky neměly žádnou šanci. Už na začátku testu panovalo velké napětí. Rozsáhlý program srovnávacího testu obsahoval následující disciplíny: ovladatelnost vozu na suchu a mokru, boční přilnavost při kruhové jízdě, aquaplaning podélný a příčný, brzdná dráha s ABS na suchém a mokrém povrchu, valivý odpor, hluk a jízdní komfort. Kromě toho musela každá pneumatika projít povinným rychlostním testem, dle podmínek koncernu Volkswagen, při rychlosti 250km/h po dobu 10 minut. Při tomto testu obstály všechny, včetně pneumatiky Nankang. Ta jako první praskla při rychlosti 260km/h. V nejlepším světle se ukázala pneumatika Michelin, která dosáhla rychlosti 310km/h a nabízí v tomto ohledu skutečně dostatečné rezervy.
Při porovnávání chování pneumatik na suchu, na okruhu dlouhém 3300m, nejsou ani tak podstatné dosažené minimální rozdíly v časech, ale rozhoduje zde spíše subjektivní pocit. Opravdu ?velmi dobré? jsou zde Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli, Toyo, ohodnocením ?dobré? byly označeny Bridgestone a Uniroyal. Pneumatiky Fulda a Goodyear pak mají sklon k mírnému přetáčivému momentu a k lehce jdoucímu řízení. A jak dopadla Nankang? Ta skončila jako poslední, kdy se zdálo, že se pneumatiky chovají poněkud měkce, ale stejně jako Fulda nebo Goodyear obdržely známku ?uspokojivé?.
Na mokru už ale pneumatiky ukázaly jasné rozdíly. Stále dobrou kontrolovatelnost nad vozem dokazovaly díky skvělému desénu Dunlop, Michelin, Pirelli a Uniroyal. Na přední nápravu montovaný Hankook je ?dobrý? a pneumatiky Bridgestone, Fulda a Toyo vykazují lehce jdoucí, nestejnoměrné vedení. Absolutním hitem, ale v negativním slova smyslu, se stala Nankang. Náš zkušený testovací jezdec hodnotí tuto pneumatiku těmito slovy: ?Člověku se zdá, jako by jezdil po mýdle. Bylo to nejhorší auto, co jsem za posledních 10 let řídil!? Zdá se Vám to málo? Podobný hrozivý výsledek dopadl i u testu délky brzdné dráhy na mokru při rychlosti 100km/h. Nankang s brzdnou dráhou dlouhou 74,3 metrů zůstal stát celých 14 metrů za vítězem této části testu, pneumatice Pirelli. Bez jakýchkoliv skrupulí je třeba říct, že pneumatika Nankang může být životu nebezpečná. Tady už člověku nepomůže ani airbag. Pro nás je tento výsledek dostatečným důvodem na to, abychom ji označili známkou ?nedostatečná?. Tato pneumatika jednoduše ohrožuje zdraví a bezpečí všech. Ale i pneumatiky Goodyear a Bridgestone ukazují, že mají při brzdění slabiny, které by člověk od tak etablovaného výrobce neočekával. Odstranění těchto nedostatků je proto na místě.
Při testu kvality brzd na suché vozovce jsou výsledky téměř shodné. Pouze pneumatiky Pirelli, které do této chvíle prošly všemi zkouškami s vynikajícími výsledky, mohou být se svými 39,7m hodnoceny pouze jako ?uspokojivé?. Nejkratší brzdnou dráhu, a to 37,9 metrů, měla Hankook. Nejlepší boční přilnavost při kruhové jízdě na mokru (60m) ukázala znovu Hankook, následovana pneumatikami Toyo a Michelin. Poslední skončila podle očekávání Nankang. A nyní už k příčnému a podélnému aquaplaningu. U podélného aquaplaningu prokázaly ?velmi dobrou? kvalitu Uniroyal Flagge, ale také Fulda, Hankook, Michelin, Pirelli, jako ?dobré? byly ohodnoceny Toyo a Bridgestone, za nimi se pak umístily Goodyear a Dunlop. A jak dopadla Nankang? I tady svítí sice varovné světlo, ale pneumatika byla nakonec ohodnocena ještě známkou ?dostatečná?. U příčného aquaplaningu je znovu na prvním místě korejská pneumatika Hankook, těsně následována pneumatikami Fulda a Pirelli. Uniroyal si odnesla z tohoto testu překvapivou známku ?dostatečná? a Nankang v tomto testu totálně propadla.
Zbývá ohodnotit jízdní komfort, hluk a valivý odpor. Zvláště jízdní komfort je Touranu vyžadován a obzvláště pak u 16palcových kol. Zázraky ale rozhodně neočekávejte. Jako nejsvižnější se zdají být Dunlop, Pirelli a Bridgestone. Při projíždění příčných spár a poklopů od kanálů jdou více cítit Goodyear, Michelin, Nankang a Uniroyal a v hodnocení se posunuly proto směrem dozadu. Hankook a Toya se ukázaly jako dosti tvrdé na dlažebních kostkách, zatímco Fulda byla dost trhavá v řízení. Co se týče hluku během jízdy, jsou rozdíly mezi pneumatikami minimální. Nejnižší valivý odpor měl pak Michelin. Vzadu zůstaly Hankook a Dunlop.
K závěrečnému hodnocení. Důležité brzdění za mokra je posuzováno 25%, 15% připadá na chování vozidla na mokré, suché vozovce a odolnost vůči aquaplaningu. Brzdění na suchu zahrnuje 10%, na jízdu v kruhu, hluk, jízdní komfort a valivý odpor připadá 5%. S osmi získanými body se, stejně jako v roce 2004, umístila na prvním místě Pirelli P7, těsně před pneumatikou Michelin. Na třetím místě skončila v poměru kvalita/cena neporazitelná Hankook. Za to dostala známku ?velmi dobrá? a doporučení od časopisu Gute-Fahrt. Jako ?dobré? byly označeny Dunlop, Fulda, Toyo a Uniroyal, od Bridgestone a Goodyear by pak člověk očekával víc než jen průměrné označení ?uspokojivé?.
Zůstává nám už jen Nankang. Jak už bylo řečeno, pro tuto pneumatiku se hodí známka ?nedostatečná?. Údaje na pneumatice sice říkají něco jiného, ale jednoduše na ně zapomeňte. Raději ruce pryč od takových to levných nákupů, protože člověk pak dává v sázku svůj život. A to často jen pro to aby ušetřil, místo aby zaplatil více a koupil si sadu velmi kvalitních pneumatik Hankook. A ještě jedna důležitá připomínka, která teď směřuje na naše zákonodárce. Je potřeba, aby už konečně bylo rozhodnuto o závazném normativu pro zimní gumy!