Další značení:
TL, TUBELESS | Bezdušová pneu |
TT | Dušová pneu |
RF | Reinforced = zesílená kostra |
M+S | Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz |
FR | Ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku |
DOT | První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu |
Indexy rychlosti (SI)
SI | Max. rychlost [km/hod] |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | >240 |
255/ 40 ZR 18 |
Standardní ZR pneu (bez dalšího popisu použití), která je preferována některými tuningovými firmami, může být dokonce používána pro rychlosti přesahující 300 km/h při 100% využití její nosnosti. Poznámka: Pokud rychlosti přesahují rychlost 240 km/h je u těchto pneu potřebná konzultace a schválení od výrobce pneu. |
235/45 R 17 94 W” |
Zatížení a maximální rychlost pneu “W” je určena jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 240 km/h je 100% a při rychlosti 270 km/h je nosnost pouze 85%. |
245/40 R 18 97 |
Zatížení a maxim. rychlost je definována jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 270 km/h je 100% a při rychlosti 300 km/h je pouze 85% |
275/40 ZR 18 99 Y |
Pneu označená “ZR – Y” splňuje požadavky rychlosti a nosnosti pro Y – pneu (dle popisu výše). Označení nemá žádný vliv na kapacitu nosnosti/rychlosti. |
255/40 ZR 18 XL (99Y) |
V poslední době je zaváděné značení “ZR – Y” preferováno některými výrobci vozidel, dokonce tyto pneu nesplňují jen “Y podmínky” ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h. Při těchto rychlostech je však nutné zatěžovat pneu do 85% jejich nosnosti.Poznámka: U těchto pneu je potřebné schválení od výrobce pneu, pokud rychlosti přesahují rychlost 300 km/h. Označení XL znamená “extra load” a to znamená, že pneu mají vyšší nosnost než jsou standardní pneu. |
Nejčastější dotazy:
Smí být pneu stejného rozměru ale rozdílných indexů rychlostí(W, Y nebo ZR) namontovány na jednom autě?
Není žádné legislativní omezení proti montování pneu s rozličnými indexy rychlosti (W,Y nebo ZR). Musí však být splněna podmínka, že se bude jednat o pneu které mají vyšší index rychlosti než je povolená maximální rychlost vozidla. Přesto se doporučuje prostudovat místní zákony, které se mohou lišit podle jednotlivých zemí a zařídit se podle nich.
Continental doporučuje:
Montujte pneu se stejným symbolem na jednu osu. Pneumatiky s vyšším stupněm rychlosti by měly být montovány na zadní ose.
LI | Hmotnost / 1 kolo |
Hmotnost vozidla |
50 | 190 kg | 634 kg |
51 | 195 kg | 650 kg |
52 | 200 kg | 667 kg |
53 | 206 kg | 687 kg |
54 | 212 kg | 707 kg |
55 | 218 kg | 727 kg |
56 | 224 kg | 747 kg |
57 | 230 kg | 767 kg |
58 | 236 kg | 787 kg |
59 | 243 kg | 810 kg |
60 | 250 kg | 834 kg |
61 | 257 kg | 857 kg |
62 | 265 kg | 884 kg |
63 | 272 kg | 907 kg |
64 | 280 kg | 934 kg |
65 | 290 kg | 967 kg |
66 | 300 kg | 1000 kg |
67 | 307 kg | 1024 kg |
68 | 315 kg | 1050 kg |
69 | 325 kg | 1084 kg |
70 | 335 kg | 1117 kg |
71 | 345 kg | 1150 kg |
72 | 355 kg | 1184 kg |
73 | 365 kg | 1217 kg |
74 | 375 kg | 1250 kg |
75 | 387 kg | 1290 kg |
76 | 400 kg | 1334 kg |
77 | 412 kg | 1374 kg |
78 | 423 kg | 1417 kg |
79 | 437 kg | 1457 kg |
LI | Hmotnost / 1 kolo |
Hmotnost vozidla |
80 | 450 kg | 1500 kg |
81 | 462 kg | 1540 kg |
82 | 475 kg | 1584 kg |
83 | 487 kg | 1624 kg |
84 | 500 kg | 1667 kg |
85 | 515 kg | 1717 kg |
86 | 530 kg | 1767 kg |
87 | 545 kg | 1817 kg |
88 | 560 kg | 1867 kg |
89 | 580 kg | 1934 kg |
90 | 600 kg | 2000 kg |
91 | 615 kg | 2050 kg |
92 | 630 kg | 2100 kg |
93 | 650 kg | 2167 kg |
94 | 670 kg | 2234 kg |
95 | 690 kg | 2300 kg |
96 | 710 kg | 2367 kg |
97 | 730 kg | 2434 kg |
98 | 750 kg | 2500 kg |
99 | 775 kg | 2584 kg |
100 | 800 kg | 2667 kg |
101 | 825 kg | 2750 kg |
102 | 850 kg | 2834 kg |
103 | 875 kg | 2917 kg |
104 | 900 kg | 3000 kg |
105 | 925 kg | 3084 kg |
106 | 950 kg | 3167 kg |
107 | 975 kg | 3250 kg |
108 | 1000 kg | 3334 kg |
109 | 1030 kg | 3434 kg |
LI | Hmotnost / 1 kolo |
Hmotnost vozidla |
110 | 1060 kg | 3534 kg |
111 | 1090 kg | 3634 kg |
112 | 1120 kg | 3734 kg |
113 | 1150 kg | 3834 kg |
114 | 1180 kg | 3934 kg |
115 | 1215 kg | 4050 kg |
116 | 1250 kg | 4167 kg |
117 | 1285 kg | 4284 kg |
118 | 1320 kg | 4400 kg |
119 | 1360 kg | 4534 kg |
120 | 1400 kg | 4667 kg |
121 | 1450 kg | 4834 kg |
122 | 1500 kg | 5000 kg |
123 | 1550 kg | 5167 kg |
124 | 1600 kg | 5334 kg |
125 | 1650 kg | 5500 kg |
126 | 1700 kg | 5667 kg |
127 | 1750 kg | 5834 kg |
128 | 1800 kg | 6000 kg |
129 | 1850 kg | 6167 kg |
130 | 1900 kg | 6334 kg |
131 | 1950 kg | 6500 kg |
132 | 2000 kg | 6667 kg |
133 | 2060 kg | 6867 kg |
134 | 2120 kg | 7067 kg |
135 | 2180 kg | 7267 kg |
136 | 2240 kg | 7467 kg |
137 | 2300 kg | 7667 kg |
138 | 2360 kg | 7867 kg |
139 | 2430 kg | 8100 kg |
Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Zde naleznete tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů.
Nejprve vyberte značku vozu. Zobrazí se vám tabulka jednotlivých modelů a provedení vozu s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla. (Zdroj Michelin, Barum)
Vyberte výrobce : | |||||
Alfa Romeo | Audi | Bmw | |||
Citroen | Daewoo | Ferrari | |||
Fiat | Ford | Honda | |||
Hyundai | Chrysler | Jaguar | |||
Lancia | Mazda | Mercedes | |||
Mitsubishi | Nissan | Opel | |||
Peugeot | Porsche | Renault | |||
Rover | Saab | Seat | |||
Škoda | Subaru | Suzuki | |||
Toyota | Volkswagen | Volvo |
Při změně rozměru pneu na vašem automobilu je potřeba dodržet hlavní podmínku a to výběr pneu s přibližně stejným obvodem. V tom vám pomohou následující tabulky.
V jednotlivých řádcích se vám zobrazí rozměry (nebo skupiny rozměrů), jejichž obvod je stejný nebo se nachází v toleranci. Obvod (v mm) je vyznačen vpravo vedle rozměru pneu, další údaje pak předepisují doporučený rozměr disku pro danou pneumatiku.
Pro výběr alternativního rozměru je nejlepší vycházet ze základního rozměru pro váš vůz (např. 165/70/13) – naleznete jej ve sloupci “série 70” a pak pokračovat ve stejném řádku směrem doprava k nižším profilům.
tabulka 1 (12″ – 15″) |
tabulka 2 (15″ – 16″) |
Musíme upozornit, že konkrétní použití je potřeba konzultovat s odborníky či výrobcem automobilu.
Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají,zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem i hlubším.
Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.
Výhody systémů pro nouzové dojetí:
Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:
Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců:
defektní pneu bez technologie SSR | defektní pneu s technologií SSR |
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (pneumatiky Barum Brillantis) | |
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (pneumatiky BFGoodrich G-Force Profiler) | |
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako “outside” a “inside” (Continental ContiPremiumContact) |
Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
Vodivá běhounová směs | |
El. vodivý pás Base Pen | |
Vrchní běhoun s materiálem silika | |
Nekonečný bezešvý nylonový pás – JLB | |
Kostra pneu tvořena pomocí PSP Beta Teorie | |
1.ocelový nárazník | |
2.ocelový nárazník | |
Aramidový výztužný pás | |
Výplň patky – Apex | |
MFS Ochrana ráfků z lehkých slitin |
Šířka disku v palcích.1 palec = 25,4 mm. Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5×14; 6×14; 7×15 atd. |
Průměr disku v palcích.1 palec = 25,4 mm. Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla. Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5×14; 6×14; 7×15 atd. |
ET zális disku.ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat. |
Rozteč šroubůPočet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla. Středový (středící) otvorUdává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu. |
Šrouby a matice jsou dodávány ke každým kolům, kromě kol označených jako PCZ (které se nasazují na originální šrouby), dodavatel dodá přesné šrouby dle parametrů automobilu.
Automobiloví výrobci používají k dotažení disku k náboji matky nebo šrouby, které mají dvě dosedací plochy. Šrouby (matky) na sériové disky mají dosedací plochu “kouli”. Šrouby (matky) na aftermarketové disky mají dosedací plochu “kužel”.
Našim zákazníkům doporučujeme zakoupit ke každým kolům bezpečnostní systém, což jsou speciální matice nebo šrouby, které velmi komplikují demontáž a případné zcizení alu kol. Prodává se sada po čtyřech kusech, do každého kola se montuje jeden kus.
Šrouby se dodávají v těchto rozměrech: M12 x 1,25 x 28 M12 x 1,5 x 28 M12 x 1,75 x 28 M14 x 1,5 x 28 M16 x 1,5 x 33 |
Matky se dodávají v těchto rozměrech: M12 x 1,25 M12 x 1,5 M14 x 1,5 M14 x 2,0 M16 x 1,5 |