Letní
Autobild (DE) 2021
- Šířka
- 215
- Profil
- 65
- Průměr
- 17
Budoucnost patří celoročním pneumatikám, žádný typ pneumatik neroste rychleji, žádný jiný segment pneumatik za tak krátkou dobu neudělal větší technologický pokrok. Na základě zákonných požadavků a požadavků výrobců automobilů musí vývojáři pneumatik neustále pracovat na nových řešeních. Hlavní důraz je jasně kladen na snižování CO2. Ale hluk valení a opotřebení pneumatik (jemný prach) také zajišťují bezesné noci pro inženýry. Aby se snížily emise CO2, stačilo by optimalizovat valivý odpor, což je ve skutečnosti docela jednoduché, a zvýšit tlak na 3,5 baru - snadno se odvaluje s menší kontaktní plochou se zemí.
Problémem jsou všechny ostatní jízdní vlastnosti, zejména bezpečnost. Menší kontakt se zemí znamená delší brzdnou dráhu a méně zatáček. Pneumatika se navíc na jedné straně opotřebovává a musí být dříve vyměněna - konfliktní cíle, s nimiž je třeba při vývoji počítat. Půlroční výměna kol je nákladná a časově náročná, ale v minulosti obvykle neexistovala žádná alternativa. Naše testy neumožnily obecné doporučení. Pouze malé velikosti na lehkých vozidlech v městském prostředí byly dostatečně bezpečné. Všestrannost nepřicházela v úvahu pro rychlé dálniční trasy nebo řízení v alpských lokalitách.
To se změnilo, když Michelin před šesti lety představil CrossClimate. Do té doby byl trh s celoročními pneumatikami malý a zvládnutelný. Francouzský výrobce pneumatik přišel s radikálně novým designem běhounu, který zcela obchází lamely. I bez prořezání běhounu, které jsou tak důležité pro přilnavost na ledu a sněhu, se nováčkovi nějak podařilo dosáhnout přijatelného výkonu na sněhu. Při svém testovacím debutu CrossClimate 2015 dokázal okamžitě dosáhnout druhého místa za celoročním mistrem Vector 4Seasons od společnosti Goodyear. Testeři a experti byli ohromeni. Na mokrých a suchých tratích byl nový design běhounu dokonce jasně lepší než většina konkurentů. Kilometrový výkon byl také příkladný. Celoroční pneumatiky se staly pohodlnou a bezpečnou alternativou pro mnoho řidičů. Od té doby se mezi univerzály hodně stalo. Soutěž následovala příkladu Michelin a upravila dezén a gumové směsi.
Ostatní výrobci, jako například Continental, uvedli na trh novou řadu s nápadně podobným designem profilu. Změnily se ale i požadavky. Auta rostou a jsou stále těžší. V našich každoročních celosezónních testech dokázaly dokonce zaujmout 19palcové celoroční pneumatiky na Audi Q5. Letos jsme jako „testera“ přivezli ke kontrole pneumatik aktuální „VW Tiguan“. Ten má v závislosti na motoru prázdnou hmotnost kolem 1,8 tuny. Testovaná velikost 215/65 R 17 je základní velikostí pro středně velká SUV. Třetí generace Michelinu, CrossClimate 2, musí v našem náročném testu poprvé čelit svému nejdůležitějšímu konkurentovi - včetně pneumatiky Imperial z Číny. Tady jsou výsledky!