Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Zimní

Časopis Motocykl 10/2015

Šířka
110
Profil
80
Průměr
19

Test použit s laskavým svolením redaktorů časopisu Motocykl a zveřejněn byl v říjnovém čísle 10 roku 2015.
-----------------------------------------------------
Vzali jsme pět pryží různých koncepcí a vyzkoušeli je jak na asfaltu, tak v terénu. Na našem R 1200 GS otestujeme ve„standardním" endurovém rozměru 110/80R 19 a 150/70R 17 na jedné straně pneumatiky s na první pohled čistě silničním vzorkem, na straně druhé pak ryze off-roadové obutí. Silniční schopnosti zde reprezentuje Michelin Pilot Road 4 ve specifikaci Trail. Dezén pneumatiky je totožný se standardní verzí Pilot Road i s variantou pro cesťáky GT (otestováno v MC 9/2015), odlišnost tedy spočívá ve složení dvou směsí, z nichž je vyroben běhoun pneumatiky. Na bocích je z měkčí směsi než uprostřed a tím má zjistit správnou kombinaci výdrže a gripu v náklonech, verze Trail však disponuje měkčí směsí, která je upravena právě pro cestovní endura (kromě směsi se změnila také velikost bočních a středových částí vpředu i vzadu). Je jasné, že tato pneumatika bude mít jak na suchém asfaltu, tak na mokru jasnou výhodu. Proto ji ale netestujeme, chceme spíše zjistit, v čem přesně na ni nestačí terénní vzorek, a naopak samozřejmě i tuto silniční pneumatiku čeká naše off-roadová prověrka, kde zjistíme, proč, v čem a kdy vlastně ztrácí.

Protihráčem silniční pneumatiky tohoto testu je ryze terénní Continental TKC 80. Tento evergreen hrubého endurového obutí s diagonální konstrukcí (zajištující vyšší pevnost a odolnost) byl představen už před více než 30 roky, když se do prodeje dostal na začátku roku 1985. Od té doby na těchto pneumatikách řada cestovatelů zdolala nejednu cestu kolem světa a dodnes platí za ultimativní obutí do terénu. Právě TKC 80 budou výborné na nezpevněném povrchu, nás ale zajímá, jak se projevují na asfaltu.
-----------------------------------------------------
CO JSME TESTOVALI
-----------------------------------------------------
Testujeme na BMW R 1200 GS r. v. 2013. Test na mokru probíhal na testovací trati Michelinu u jihofrancouzského města Salon-de-Provence. Tam jsme využili i hliněný ovál a polní a lesní cesty s písčitým i hliněným podkladem pro prověření pneumatik v terénu. První čtyři veličiny jsou závislé na geometrii podvozku, takže jejich vypovídací hodnota platí pro motocykly s podvozkem podobným GS. Další čtyři parametry jsou přenositelné i na jiné motocykly. Pneumatiky byly nahuštěny vpředu na 2,2 baru, vzadu na 2,5 baru. Soustředili jsme se na osm následujících parametrů:

PŘILNAVOST / AKCELERACE
U tohoto parametru se soustředíme na boční tom se jedná o extrémní zatížení pneumatiky. vedení a přenos síly v zatáčkách různých poloměrů na suchu i na mokru.

PŘESNOST ŘÍZENÍ
Testujeme v různě rychlých úsecích obtížných zatáček. Zjišťujeme, zda motocykl sleduje zvolený kurz, nebo zda je nutné zvolený směr neustále jemně korigovat.

PŘILNAVOST V NÁKLONU
Zjišťujeme boční vedení v maximálním náklonu jak na mokru, na suchu, tak i v terénu. Přitom se jedná o extrémní zatížení pneumatiky

CHOVÁNÍ NA HRANICI PŘILNAVOSTI
Zajímá nás jak pneumatiky pracují v oblasti těsně předtím, než ztrácí přilnavost. Testujeme jak na mokré trati, tak na suchu a samozřejmě také v terénu.

AGILITA
Zjištujeme, kolik síly je třeba vynaložit na změnu směru nebo na udržení zvoleného směru v rychlém sledu zatáček.

STABILITA V ZATÁČKÁCH
Stabilitu při překlápění v sérii zatáček a na zvlněné vozovce zjišťujeme jak na suchu, tak na mokru se spolujezdcem i bez něj. Zajímá nás i stabilita při akceleraci z náklonu.

STABILITA V PŘÍMÉM SMĚRU
Testujeme no hranici maximální rychlosti, soustředíme se na neklid v řízení.

TENDENCE K NAROVNÁNÍ
Zajímá nás, jak moc se chce motocykl při brzdění v náklonu narovnat.

Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Dunlop Trailsmart - - - - - - - - 249 bodů
Michelin Pilot Road 4 Trail - - - - - - - - 248 bodů
Continental TKC 70 - - - - - - - - 244 bodů
Metzeler Karoo 3 - - - - - - - - 179 bodů
Continental TKC 80 Twinduro - - - - - - - - 165 bodů
Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení

Časopis Motocykl

www.motocykl-online.cz

Časopis Motocykl 10-2015

Nahoru