Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Značení pneumatik: které pasují na vaše auto a co na nich znamenají písmena a čísla

Výběr správných pneumatik je jedním z předpokladů bezpečné jízdy. Naučte se číst v jejich značení a vyhněte se nevhodnému obutí, se kterým by se vaše auto chovalo za jízdy nepředvídatelně. Sestavili jsme pro vás průvodce značením pneumatik, se kterým si uděláte jasno ve významu všech písmen a číslic na gumě.

značení pneumatik a disků

Veškeré značení pneumatik se nachází na bočnici, která je velmi odolná a chrání kostru pneumatiky před vnějšími vlivy. Proces výroby pneumatik si řídí každá značka sama, pro všechny výrobce ale platí stejné směrnice v jejich označování. Jestli se tedy podíváte na pneumatiku klasického osobního auta, SUV, „čtyřkolky“ nebo pneumatiky pro elektromobil či motorku, setkáte se se stejným značením. Co se pod jednotlivými symboly skrývá?

Poznejte základní parametry

Nejprve se podíváme na rozměry pneumatik, jejich hmotnostní a rychlostní indexy (např. 205/55 R16 91 H). Kromě toho, že se tyto údaje nachází na boční straně, najdete tohle značení i ve velkém technickém průkazu auta. 

Překontrolujte si klidně hned, jestli vaše současné obutí vyhovuje stanovenému předpisu a řiďte se jím i při výběru nových pneu. V sekci poznámek a dalších záznamů v techničáku najdete i alternativy, které na auto klidně použijte.

Ukažme si vše na jednom z nejběžnějších příkladů 205/55 R16 91 H:

  • Číslo 205 označuje šířku běhounu v milimetrech. Značí tedy, že je pneumatika široká 205 mm.
  • Číslo 55 označuje boční profil pneumatiky a udává jeho procentuální poměr výšky k jeho šířce. V tomto případě je to 55 % z 205 mm.
  • R znamená, že má pneumatika radiální konstrukci. Tedy že vnitřní vlákna, kterými je „vystlaná“, směřují kolmo ke směru rotace. Další konstrukce je například diagonální (D) nebo smíšená (B = Bias Belted), ty se ale skoro nevyrábí.
  • Číslo 16 je značení pneumatik v palcích (1 palec = 2,54 cm) a udává jejich vnitřní průměr. Ten si pohlídejte s průměrem ráfku na discích, musí se shodovat. Na trhu najdete hodnoty od 13 do 23. Menší rozměry jsou vhodné pro auta typu Škoda Fabia nebo VW Polo, větší pro SUV.
  • Číslo 91 je hmotnostní index, který určuje maximální možné zatížení pro jednu pneumatiku. Běžně se s ním setkáte v rozmezí od 70 do 110, což odpovídá nosnosti jedné pneu mezi 335 a 1060 kg. Pokud zakoupíte pneumatiky s nižším hmotnostním indexem, než je uvedeno ve velkém technickém průkazu, porušujete tím předpisy a ohrožujete i svou bezpečnost. Pneumatiku s vyšším hmotnostním indexem ale klidně obujte.
  • Písmeno H je rychlostní index, který udává maximální možnou rychlost, pro kterou je pneumatika uzpůsobená. Škálu u klasických pneumatik výrobci určili v rozmezí Q–ZR (Q, R, S, T, U, H, V, a ZR, pod které spadá W a Y). Limit vašeho rychlostního indexu pneumatik hledejte v technickém průkazu. Zimní pneumatiky mohou mít nižší rychlostní index, než je hodnota uvedená v TP, tuto informaci si ale vyznačte do zorného pole při řízení, abyste ji nepřekročili. U letních pneumatik musí hodnota rychlostního indexu odpovídat hodnotě v TP, případně musí být vyšší.
Rychlostní index Q R S T U H V ZR W Y (Y)
km/h 160 170 180 190 200 210 240 >240 270 300 >300

Značka ZR v sobě skrývá všechny indexy nad rychlostí 240 km/h. Pokud je pneumatika vhodná i pro vyšší rychlost, než je 300 km/h, najdete na ní ypsilon v závorce.

Specifické vlastnosti pneumatik

Na pneumatice najdete i informace o speciálních vlastnostech, které nemají pro běžného uživatele vozu příliš velkou váhu. Na bočnici dále najdete:

  • tl (tubeless) = bezdušová pneumatika pro motorky,
  • tt (tubetype) = pneumatika s duší u motorek,
  • XL (extra load) = zesílená konstrukce pneumatiky, která má zvýšenou nosnost,
  • RF (reinforced) = zesílená konstrukce pneumatiky pro užitkové vozy, 
  • RFT (Run-Flat) = dojezdová pneumatika se samonosnou bočnicí, která udrží váhu auta při ztrátě tlaku v pneu (ale pozor, ujedete s ní maximálně 80 km při rychlosti max. 80 km/h a pořídíte ji za nemalé peníze bez vidiny, že u ní opravíte defekt),
  • MO (Mercedes Original) = homologace pro konkrétní značku (pneu ale použijete i na jinou značku),
  • C = pneumatiky pro užitkové vozy,
  • A/S (All Season) = celoroční pneumatiky,
  • vločka nebo M/S (mud and snow) = označení zimních pneumatik.

datum výroby pneumatik

Stáří pneumatik je důležitý údaj, podle kterého poznáte, kdy je čas na jejich výměnu. Dobře skladované a nepoužité pneu si zachovají vlastnosti i 6 let, v provozu se řiďte pravidlem čtyř.

Další značení pneumatik: rok výroby a orientace

Velmi podstatným údajem je datum výroby pneumatik. Označení DOT mívá různý formát. A většinou udává informace:

  • o výrobci, 
  • kde pneumatiky vyrobil
  • a přesné datování výroby (poslední čtyřčíslí). 

Třeba 1221 nám tedy říká, že pneumatika opustila výrobu ve 12. týdnu roku 2021. Pokud tedy pneumatiky nejsou sjeté nebo jinak poškozené, klidně podle tohoto čísla stanovte termín, po kterém je už raději neobouvejte a rovnou je odvezte do sběrného dvora.

Pokud pneumatiky nepoužíváte a jen je skladujete, uchovávají si své původní vlastnosti po dobu 6 let. Výrobci je totiž napouštějí speciální směsí, která se postupně uvolňuje a gumy chrání. Při pravidelném používání ale raději pamatujte na staré známé pravidlo čtyř, protože i dobře uskladněná použitá pneumatika na svých vlastnostech postupně ztrácí. 

Na bočnici pneumatiky najdete i označení, jako je inside a outside, podle kterého poznáte vnitřní a vnější stranu, nebo rotation, které značí směr rotace. Tyto údaje jsou podstatné hlavně pro toho, kdo pneumatiky mění. Pokud nejsou nasazené ve správné orientaci, jejich funkce výrazně klesají.

Nedokáže si už váš vzorek poradit se sněhem, břečkou a odváděním přebytečné vody? Pak je nejvyšší čas na nové kvalitní pneumatiky, které ustojí každé počasí.

 

Vybrat nové pneu

 

Nahoru