Zimní a letní pneumatiky se liší nejen svým vzhledem, ale také svými vlastnostmi, které jsou přizpůsobeny různým povětrnostním podmínkám. V tomto článku se dozvíte, jaký je mezi nimi rozdíl a proč je důležité přezouvat včas.
Směs zimních pneu je přizpůsobená nižším teplotám. Dezén je navíc prořezaný tak, aby si poradil se zimním povrchem.
Zima už ne jednoho řidiče zaskočila na cestě nepřipraveného. Nadprůměrné venkovní teploty totiž často svádí k odkládání přezouvání pneumatik, ale sníh a námraza se můžou zjevit zničehonic. Podle zákona byste měli přezout na zimní pneu už od 1. listopadu. I když velkou roli sehrává zmíněné počasí a povětrnostní podmínky, doporučujeme hrát na jistotu a s výměnou obutí neotálet. Budete tak jezdit v klidu a zima vás nepřekvapí.
Zimní pneumatiky si umí poradit s náročnými podmínkami, jako je námraza, náledí, sníh či všudypřítomná sněhová břečka. Dezén zimních pneu je hrubší a má větší poměr prořezání, které umožňuje lepší odvod vody. Směs, ze které jsou zimní pláště vyrobené, je měkčí a disponuje vyšším obsahem silice. Pneumatiky se tak méně opotřebovávají, ale hlavně vám poskytnou výrazně kratší brzdnou dráhu a lepší přilnavost na mokrém povrchu.
Směs použitá pro výrobu letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, díky čemuž je vaše auto na zimní vozovce nestabilní a jeho brzdná dráha je nepoměrně delší. Je vhodná do teploty nad cca 7° C, kdy si zachovává svou pružnost a vzorek se nadměrně nesjíždí.
Dezén se od toho zimního liší především větší šířkou podélných drážek. Ty zajišťují lepší odvod vody a snižují riziko aquaplaningu. Letní pneumatiky také nemají tolik příčných lamel, které se u zimních starají o lepší trakci na sněhu a spolehlivý odvod břečky.
Včasné přezutí pneumatik je důležité především pro vaši bezpečnost. Pokud budete v zimě jezdit na letních pláštích, auto bude hůře ovladatelné a pneumatiky sotva přilnou k vozovce. Tím se zvyšuje i riziko smyku a aquaplaningu. Zimní pneumatiky v létě ale také nejsou nejlepším řešením. Zkrátíte jim životnost, zvýšíte si spotřebu a brzdná dráha bude o několik metrů delší.
I přes všechny argumenty řidiči přezutí často odkládají. Kromě pokuty riskují nehodu a ohrožení bezpečí sebe i svého okolí. Nelze se spoléhat na to, že škodu zaplatí pojišťovna. Ta se totiž o stav pneumatik v okamžiku nehody velmi zajímá. Nemá proto cenu riskovat.
Dosloužil vám starý vzorek a nevíte, jaké pneu vybrat? Inspirujte se třeba nezávislými testy pneumatik nebo se nám ozvěte. Vybereme vhodné obutí přesně pro váš vůz a zašleme cenovou nabídku.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu