Blíží se doba expirace vašich zimních pneumatik a rozhodujete se, zda je nechat „dojezdit“ přes léto? Pokuta vám sice nehrozí, zato míra ohrožení bezpečnosti je zbytečně vysoká. Jaká jsou rizika použití zimních pneu v létě? A vyplatí se dojíždění pneumatik finančně?
Dojíždění zimních pneumatik v létě se nevyplatí. Nejen, že se auto stává hůře ovladatelným, ale také se prodlužuje jeho brzdná dráha.
Česká legislativa dojíždění zimních pneumatik v létě přímo nezakazuje. Pneu podle zákona musí v letní sezóně splňovat pouze předepsanou minimální hloubku dezénu 1,6 mm, kterou i se „sjetým“ zimním obutím bez problémů dodržíte. Odborníci z opavského pneuservisu AZ pneu však považují dojíždění pneumatik za zbytečný hazard se zdravím a životy. Proč?
Směs použitá pro zimní a letní pneumatiky je odlišná a každá z nich odpovídá podmínkám a nárokům klimatických podmínek daného období. Zimní pneu musí splňovat vysoké nároky na ovladatelnost na sněhu a ledu, při teplotách nad 7 °C však nemají optimální vlastnosti, ztrácejí přilnavost k vozovce a mohou se stát bezpečnostním rizikem. Zvláště jízda na horkém asfaltu je zcela nevhodná. Ve vysoké rychlosti za velmi teplého počasí dokonce hrozí defekt pneumatiky pouze tím, že použitá směs zkrátka takovou teplotní zátěž nevydrží.
Zatímco vzorek letních pneumatik je uzpůsobený k jízdě na suchém povrchu a odvádění vody za silného deště, u zimních pneumatik je jeho primární starostí udržovat směr a stabilitu na sněhu či ledu. To jsou zcela rozdílné funkce, proto i vzorek pneumatiky je odlišný a nemůže správně plnit své povinnosti za zcela opačných podmínek. Kdy se naopak zimní vzorek může stát výhodou, jsou situace, kdy se za začínajícího deště utvoří na vozovce kluzké „blátíčko“. To ale na letních pneu vyřešíte jednoduše přizpůsobením jízdy stavu vozovky a se zvyšováním rychlosti počkáte pár minut, až déšť nečistoty smyje.
Vozidlo je se zimními pneumatikami v nevhodných podmínkách hůře ovladatelné a může být nepředvídatelné. I sebelepší řidič se v kritické dopravní situaci, kdy o osudu lidí rozhodují setiny vteřiny, může dostat do velkých problémů.
Rozdíl brzdné dráhy za standardních letních podmínek s použitím zimních pneumatik může být až 20 %, a to už není zanedbatelná vzdálenost, představíte-li si, že musíte nečekaně zabrzdit před neukázněným chodcem. Brzdná dráha se na zimních pneu ještě prodlužuje se stoupajícími teplotami, pro které není obutí dimenzováno.
Odmyslíme-li si bezpečnostní rizika plynoucí z rozhodnutí dojet zimní pneu v létě, tak ani finanční úspora nemusí být tak velká, jak by se na první spočítání zdálo. Pneumatiky určené pro úplně jiné podmínky mají totiž vyšší valivý odpor, což se projeví nejen vyšší hlučností, ale také spotřebou paliva. A že se vám nechce platit před každou sezónou za výměnu sezónního obutí? Řešením, jak se vyhnout častému přezouvání pneumatik, je pořízení celoročních pneu.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com