Počasí je obzvlášť v létě nevyzpytatelné. I když budete sebepečlivěji sledovat předpovědi a výstrahy meteorologů, bouřka vás může během cest nepříjemně překvapit. Důležité je nezpanikařit a dodržet několik základních pravidel bezpečné jízdy. Co (ne)dělat při řízení auta nebo motocyklu za bouřky? Právě na to se zaměříme podrobněji.
Při jízdě v bouřce nezapomeňte dodržovat základní pravidla bezpečné jízdy.
Pokud vás zastihla bouřka na silnici nebo dálnici, nemusí být nejrozumnějším řešením zastavit. Zejména na frekventovaných silnicích a dálnicích je riziko dopravní nehody i v souvislosti s omezenou viditelností značné.
Musíte-li za každou cenu zastavit, protože nevidíte ani na metr před sebe, s předstihem zapněte výstražná světla a opatrně zajeďte co nejblíže ke krajnici. Z vozu rozhodně nevystupujte. Sledujte dění kolem sebe a až se situace uklidní, pokračujte v cestě. Pokud je možné v nižších rychlostech v jízdě pokračovat i za bouřky, řiďte se těmito pravidly:
Většina moderních automobilů je vybavená automatickou regulací světel. Během bouřky je však lepší vsadit na vlastní úsudek a nespoléhat se na techniku. Při denním svícení totiž obvykle nesvítí zadní obrysová světla, a tak budete pro řidiče za vámi těžko viditelní. Zapněte proto potkávací světla.
Při vydatném dešti je namístě zapnout také mlhovky, díky kterým lépe uvidíte do dálky a současně zlepšíte viditelnost vašeho vozu pro ostatní řidiče. Kdy je čas pro zapnutí mlhových světel? Dobrou pomůckou je sledování protijedoucích vozidel – pokud potkávací světla protijedoucích vozidel vidíte jen stěží, je vhodné mlhovky zapnout. Až bouřka odezní, nezapomeňte na jejich ruční vypnutí.
Během bouřky se rozhodně nevyplatí nikam pospíchat. Možná patříte mezi zkušené řidiče, ale pokud vám auto ve stotřicítce uklouzne, nic neuděláte. I na dálnici je při vydatném dešti vhodné snížit rychlost třeba na 80 km/h. Pokud to situace vyžaduje, zpomalte ještě výrazněji.
Je namístě zmínit, že riziko ztráty ovladatelnosti vozidla hrozí hned na začátku bouřky, resp. silného deště. Prach a špína na suché vozovce totiž v kombinaci s prvními velkými kapkami vytvoří mazlavé bláto, na kterém můžete uklouznout. Když prší delší dobu, nečistoty se odplaví, a tak je jízda bezpečnější. Přesto je nutné zachovat ostražitost, jelikož je brzdná dráha na mokré vozovce delší asi o třetinu.
Pro pocit bezpečí si pořiďte kvalitní pneumatiky, které v testech uspěly právě při jízdě na mokru. Například v testu letních pneumatik ADAC pro rok 2021 získaly z hlediska jízdních vlastností za mokra nejlepší hodnocení pneumatiky Continental PremiumContact 6.
Při vydatném dešti je třeba dávat si velký pozor na vznikající louže, kvůli kterým vás může zaskočit aquaplaning.
Při intenzivním dešti se mohou na silnicích vytvořit velké a hluboké louže. Pokud takovou louží projedete, mohou pneumatiky vašeho auta ztratit kontakt s vozovkou. Když pneumatiky nestačí odvádět vodu, projeví se jev zvaný aquaplaning. S autem pak budete po louži klouzat jako po ledu.
V takovém případě je zásadní nepanikařit a držet volant rovně. Po pár metrech se gumy zase „chytnou“ a auto pojede směrem, kam míří i volant. Kdybyste volantem prudce škubli, nebo prováděli neúměrné korekce, po skončení aquaplaningu by se auto mohlo dostat do smyku.
Při bouřce a dešti udržujte mezi vozidly podstatně větší rozestupy. Důležité je to zejména z důvodu delší brzdné dráhy na mokré vozovce. Když řidič před vámi z ničeho nic zabrzdí (třeba kvůli spadlému stromu), musíte být schopni jej bezpečně dobrzdit.
Jízda autem během bouřky je z hlediska rizika úderu blesku bezpečná. Automobil totiž funguje jako Faradayova klec – i kdyby blesk do auta udeřil, pasažérům uvnitř by se nemělo nic stát. Proto za bouřky z auta nevystupujte. Pokud otevřete dveře a dotknete se části karoserie, chráněni už nebudete.
Z hlediska bezpečnosti se do mnohem většího problému dostávají motorkáři. Před bleskem chráněni nejsou, ba naopak může jejich plechová kráska blesky ještě víc přitahovat. Ovladatelnost motocyklu za vydatného deště se navíc snižuje a riziko nehody je výrazné. Co by měli motorkáři při bouřce dělat? Pokud to situace umožňuje, tak zastavit (a nejlépe se někde schovat). Vhodným úkrytem jsou zejména velké betonové nebo železobetonové mosty, které poslouží jako bezpečné útočiště pro přečkání bouře.
Pokud z různých důvodů zastavit nemůžete, podrží vás pneu s maximální přilnavostí. Dobrou volbou jsou třeba pneu Continental ContiRoadAttack 3. Využívají technologii RainGrip, která spočívá v použití speciální směsi s aktivní sloučeninou siliky. Jezdcům přináší nejlepší přilnavost i na mikroskopické úrovni vozovky.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com