Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Z čeho se skládají pneumatiky?

Již od prvního vozidla vyrobeného v roce 1896 legendárním Henry Fordem patří pneumatiky k nepostradatelným součástem každého vozu. Od té doby si prošly rapidním vývojem, což se projevilo v jejich složení i ve výrobní technologii. Z čeho se skládají dnes?

Seřazené pneumatiky ve stojanu

Mezi hlavní suroviny, ze kterých se pneumatiky vyrábí, patří například přírodní a syntetická guma, kyselina kremičitá, oleje či saze. 

Tajemství složení pneumatik

Výroba pneumatik je složitý proces, jehož přesný postup a složení je obchodním tajemstvím. Pneumatiky jsou konstruovány z nejrůznějších druhů materiálů převážně pryžových směsí, které mají výkonnostní vlastnosti důležité pro správnou funkci. K hlavním surovinám, z nichž se pneumatiky vyrábějí, patří až 30 typů přírodní a syntetické gumy, kyselina křemičitá, saze, pryskyřice, oleje a další tajné přísady, které si každý výrobce doplňuje podle svého receptu. Výsledkem je černá pružná hmota, která se následně rozmělňuje.

Jak se vyrábějí pneumatiky

Vzniklá hmota se po vychladnutí nařeže na pásy, z nichž vznikne základní konstrukce pneumatiky. Do speciálního konfekčního stroje na výrobu surové pneumatiky se vkládají textilní prvky, ocelové kordy, patky, kordová tkanina, běhoun a další komponenty. Výsledkem je tzv. surová pneumatika, která již připomíná běžnou pneumatiku. Surová pneumatika je následně zpracovaná ve vulkanizačním lisu, kde získává svůj konečný tvar, včetně vzorku a označení výrobce na bočnici. Na závěr se každá pneumatika důsledně kontroluje, aby se na trh dostaly opravdu bezchybné pneumatiky.

Struktura pneumatiky

Běhoun a dezén

Běhoun je ta část pneumatiky, která je jako jediná v kontaktu s vozovkou. Jakmile se vytvoří tlustá vrstva pryže, chrání vnitřní kostru před nárazy a vnějším poškozením a také před předčasným odíráním. 

Bočnice je mimořádně silná část pneumatiky, která zajišťuje ochranu kostry před vnějšími vlivy a mechanickým poškozením. Vyrábí se z přírodního kaučuku, díky čemuž vydrží i mnohonásobný ohyb. Na bočnici naleznete všechny údaje o pneumatice.

Kostrou se nazývá rám pneumatiky, který se skládá ze spletených kordových vláken obalených pryží. Protože podpírá velký tlak vzduchu, musí být kostra dostatečně odolná a zároveň pružná, aby pohltila změny zatížení a vnější nárazy.

Rameno pneumatiky je malý zkosený kraj spojující běhoun s bočnicí. Navržen byl tak, že ovlivňuje schopnost zatáčet a pomáhá držet stabilitu vozu.

Patka pneumatiky je tvořena z pevnostních ocelových lanek potažených gumou. Díky patkám a tření drží pneumatika na ráfku. Patky v podstatě tvoří vzduchotěsnou izolaci mezi ráfkem kola a pneumatikou a zabezpečují přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem.

Proč jsou pneumatiky černé?

Zajímavostí je, že pneumatiky jsou vyrobeny především z materiálů, jichž přirozená barva je bílá. Přesně takové byly i první pneumatiky, dnes jsou ale obvykle černé. Proč tomu tak je? Zlom nastal v roce 1917, kdy byly do kaučukové směsi poprvé přidány saze. Právě ty způsobily desetinásobné zvýšení odolnosti vůči opotřebení, a tak dnes saze představují zhruba 25–30 % materiálu používaného při výrobě současných pneumatik. 

Základem bezpečné jízdy je výběr kvalitních pneumatik, které jsou vyvinuty v souladu s nejmodernějšími technologickými postupy. Neváhejte a prohlédněte si naši nabídku letních pneumatik od prověřených výrobců. 

 

Vybrat kvalitní pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru