Již od prvního vozidla vyrobeného v roce 1896 legendárním Henry Fordem patří pneumatiky k nepostradatelným součástem každého vozu. Od té doby si prošly rapidním vývojem, což se projevilo v jejich složení i ve výrobní technologii. Z čeho se skládají dnes?
Mezi hlavní suroviny, ze kterých se pneumatiky vyrábí, patří například přírodní a syntetická guma, kyselina kremičitá, oleje či saze.
Výroba pneumatik je složitý proces, jehož přesný postup a složení je obchodním tajemstvím. Pneumatiky jsou konstruovány z nejrůznějších druhů materiálů převážně pryžových směsí, které mají výkonnostní vlastnosti důležité pro správnou funkci. K hlavním surovinám, z nichž se pneumatiky vyrábějí, patří až 30 typů přírodní a syntetické gumy, kyselina křemičitá, saze, pryskyřice, oleje a další tajné přísady, které si každý výrobce doplňuje podle svého receptu. Výsledkem je černá pružná hmota, která se následně rozmělňuje.
Vzniklá hmota se po vychladnutí nařeže na pásy, z nichž vznikne základní konstrukce pneumatiky. Do speciálního konfekčního stroje na výrobu surové pneumatiky se vkládají textilní prvky, ocelové kordy, patky, kordová tkanina, běhoun a další komponenty. Výsledkem je tzv. surová pneumatika, která již připomíná běžnou pneumatiku. Surová pneumatika je následně zpracovaná ve vulkanizačním lisu, kde získává svůj konečný tvar, včetně vzorku a označení výrobce na bočnici. Na závěr se každá pneumatika důsledně kontroluje, aby se na trh dostaly opravdu bezchybné pneumatiky.
Běhoun a dezén
Běhoun je ta část pneumatiky, která je jako jediná v kontaktu s vozovkou. Jakmile se vytvoří tlustá vrstva pryže, chrání vnitřní kostru před nárazy a vnějším poškozením a také před předčasným odíráním.
Bočnice je mimořádně silná část pneumatiky, která zajišťuje ochranu kostry před vnějšími vlivy a mechanickým poškozením. Vyrábí se z přírodního kaučuku, díky čemuž vydrží i mnohonásobný ohyb. Na bočnici naleznete všechny údaje o pneumatice.
Kostrou se nazývá rám pneumatiky, který se skládá ze spletených kordových vláken obalených pryží. Protože podpírá velký tlak vzduchu, musí být kostra dostatečně odolná a zároveň pružná, aby pohltila změny zatížení a vnější nárazy.
Rameno pneumatiky je malý zkosený kraj spojující běhoun s bočnicí. Navržen byl tak, že ovlivňuje schopnost zatáčet a pomáhá držet stabilitu vozu.
Patka pneumatiky je tvořena z pevnostních ocelových lanek potažených gumou. Díky patkám a tření drží pneumatika na ráfku. Patky v podstatě tvoří vzduchotěsnou izolaci mezi ráfkem kola a pneumatikou a zabezpečují přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem.
Zajímavostí je, že pneumatiky jsou vyrobeny především z materiálů, jichž přirozená barva je bílá. Přesně takové byly i první pneumatiky, dnes jsou ale obvykle černé. Proč tomu tak je? Zlom nastal v roce 1917, kdy byly do kaučukové směsi poprvé přidány saze. Právě ty způsobily desetinásobné zvýšení odolnosti vůči opotřebení, a tak dnes saze představují zhruba 25–30 % materiálu používaného při výrobě současných pneumatik.
Základem bezpečné jízdy je výběr kvalitních pneumatik, které jsou vyvinuty v souladu s nejmodernějšími technologickými postupy. Neváhejte a prohlédněte si naši nabídku letních pneumatik od prověřených výrobců.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com