Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Výměna svíček u auta: Jak často je měnit a jaké vybrat?

Motor, startér, nabitá autobaterie, přívod paliva…nejen hladký souběh těchto součástí je potřeba pro nastartování auta. Aby mohlo ve válci motoru dojít k výbuchu nebo vznícení směsi paliva a vzduchu po jeho stlačení, je důležité mít v pořádku zapalovací, resp. žhavicí svíčky. Jak vybrat svíčky do auta a kdy je čas na jejich výměnu? Začtěte se do našeho článku a zjistíte také, jaký je rozdíl mezi studenou a teplou svíčkou nebo co znamená značení na svíčkách. 

žhavicí a zapalovací svíčky

Označení svíček vhodných pro váš motor najdete v návodu k obsluze auta.

Svíčky jsou nepostradatelnou součástí při startování spalovacího i vznětového motoru. Oba dva typy fungují na podobném principu s tím rozdílem, že naftový motor nepotřebuje k zapálení směsi vzduchu a paliva jiskru, o kterou se v benzínovém motoru stará zapalovací svíčka. Vznětový motor funguje za pomoci žhavicích svíček, které přivedeným napětím zahřívají spalovací komory, a po vstříknutí nafty dojde ke vznícení paliva díky vysoké teplotě uvnitř válce.

Minuta ticha dieselu

Doba dlouhého čekání, kdy se žhavicí svíčka dočkala své provozní teploty a motor tak mohl nastartovat, je dávno pryč. Dnes dochází k nažhavení během několika vteřin, což ocení řidiči zejména v zimě, kdy jsou okolní teploty mrazivé. Pro diesely jsou žhavicí svíčky v tomto ročním období nezbytné, zvlášť při studených startech, kdy je stlačovaný vzduch velmi chladný a bez svíčky by se jeho směs
s palivem nevznítila a motor by „nechytl“. Fungují jako topná spirála, do které putuje elektrický proud a ten ji ohřívá na vysokou teplotu – dochází k tzv.
předžhavení. Po zhasnutí kontrolky pak může řidič nastartovat motor. Existují dva druhy žhavicích svíček.

Kovové kolíkové vs. keramické žhavicí svíčky

Žhavicí svíčky s kovovou tyčinkou obsahují spirálu, která je uvnitř tyčinky. Tu chrání vysoce stlačený oxid hořečnatý, plnící zároveň funkci vodiče a přenášející teplo na vnější stranu. V této kategorii lze vybírat mezi těmito svíčkami:

  • standardní kovové svíčky,
  • samoregulační SRM svíčky,
  • svíčky AQGS s rychlým ohřevem.

Keramické svíčky jsou naproti tomu charakteristické velmi vysokým bodem tavení. Spirála je obklopena vysoce vodivým keramickým materiálem, který odolává vysokým teplotám, a společně jsou schopny dosáhnout velmi krátkého času předžhavení. U tohoto typu existují:

  • samoregulační SRC svíčky s kovovou topnou spirálou,
  • vysokoteplotní HTC svíčky s keramickým topným článkem,
  • NHTC svíčky s plně keramickým topným článkem pro nejvyšší možný výkon.

Výměna žhavicích svíček

Výměna svíček, resp. interval výměny, se u vznětových motorů obecně počítá podle počtu studených startů a kvalitní svíčka by měla vydržet zhruba 150–200 tisíc kilometrů. Na jejich životnost má ale vliv stav vozu, styl jízdy, míra přetěžování motoru, kvalita paliva nebo motorového oleje, jsou však vystaveny i vibracím, vysokému teplu a tlaku, spálenému palivu a korozivním chemikáliím, proto se takového nájezdu nemusí dožít. 

Pokud zaznamenáváte, že auto hůř startuje (hlavně v zimě), motor nemá rovnoměrný chod, zvyšuje se spotřeba nebo je patrný černý nebo bílý kouř z výfuku, jsou to indicie pro jejich výměnu. Jejich stav můžete zjistit pomocí multimetru, ale jestli se nechcete pouštět do výměny svépomocí, můžete se svěřit do rukou odborníků v autoservisu.

Sání, stlačení, výbuch, výfuk

K zapálení palivové směsi je u spalovacího motoru zapotřebí jiskry, kterou vytváří zapalovací svíčka. Jejími hlavními částmi jsou elektrody z iridia, itria či slitiny niklu, mezi kterými dochází k výboji a přeskokovému napětí, a izolátor, který tvoří tělo svíčky a je nejčastěji keramický. Pomocí závitů se šroubují do hlav válců.

Teplá a studená svíčka, co znamenají údaje na svíčce a kterou vybrat?

Tepelná hodnota svíčky ukazuje její tepelnou zatížitelnost, tedy optimální rozsah teplot spalování na její špičce, který je běžně mezi 500°C až 850°C (pásmo samočištění svíčky). U vyšších teplot může docházet k samozápalům, kdy je směs vzduchu a paliva zapálena předčasně, což může vést k poškození svíčky a následně i funkce motoru. Při nižších teplotách naopak vznikají úsady hoření, které můžou způsobit snížení napětí potřebného pro vznik jiskry. Proto je důležité vybrat svíčku s optimální teplotou v pásmu samočištění, která je pro daný motor vhodná. Tepelná hodnota je na stupnici od 08 (studená) do 19 (teplá).

Stejně tak je potřeba vědět, co znamená označení na svíčce, které udává typ svíčky, ale také informace o její funkci. Zapalovací svíčky nesou kód složený z písmen a číslic, který má každý výrobce unikátní. V kódu najdete rozměr pouzdra, závitu a montážní klíč, tepelnou hodnotu, speciální konstrukční vlastnosti, materiály či vzdálenosti elektrod. Při výběru té správné svíčky není potřeba, abyste znali všechny její vlastnosti, ale označení, které je určeno právě pro váš motor. To najdete v návodu k obsluze vozu nebo v převodních tabulkách zapalovacích svíček, tepelné hodnoty zjistíte z osazovacích tabulek výrobce. 

svíčka s usazeninami

Černá svíčka může být indikátorem výběru příliš studené svíčky. 

Výměna zapalovacích svíček

Zapalovací svíčky mají životnost 15–90 tisíc kilometrů, některé 40–60 tisíc, případný interval jejich výměny může být po čtyřech výměnách oleje. Vše je dáno materiálem elektrod, stavem vozu nebo komponent, které mají na svíčky vliv. Zhoršený stav svíčky se projeví klepáním motoru nebo jeho nerovnoměrným chodem, špatným startováním, přehříváním motoru nebo poklesem jeho výkonu. Při nahlédnutí „pod kapotu“ můžete narazit na různá zabarvení.

  • Opálená elektroda – znamení k co nejrychlejší výměně, blížící se konec životnosti.
  • Šedé saze na špičce svíčky – možné způsobení ježděním na krátké trasy, lze vyčistit kartáčkem a benzínem.
  • Žlutá svíčka – žluté až žlutohnědé skvrny mohou být důsledkem samozápalů – zvolená příliš teplá svíčka.
  • Černá svíčka – problém s usazováním spalin – zvolená příliš studená svíčka.

Důvodů, proč se na zapalovací svíčce tvoří různě barevné usazeniny, může být více. Pokud jste běžný motorista, který svoje auto bere jako spotřební a užitkové zboží, obraťte se raději na profesionála. Náš opavský autoservis vám s diagnostikou i výměnou svíček rád pomůže.

 

Chci do autoservisu

 

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru