Kdo by v prochladlém autě nechtěl dopřát svým sedacím partiím a zádům příjemné teplo, zvlášť když teplota v kabině koketuje s bodem mrazu? V tomto ohledu jsou vyhřívané sedačky v podzimním a zimním čase k nezaplacení. Jejich užívání s sebou však nenese jen samá pozitiva a proto je s touto funkcí potřeba zacházet s rozvahou. Proč tomu tak je?
Vyhřívané sedačky vám zpříjemní jízdu autem. Pozor ale na některé jejich nevýhody.
Klesající venkovní teploty a zhoršené povětrnostní podmínky znamenají pro motoristy nejen zvýšenou opatrnost na silnicích, ale také určitý diskomfort bezprostředně po nasednutí do auta. Všudypřítomný chlad je nasáklý v ovládacích prvcích, volantu a především v sedačkách, což znepříjemňuje přinejmenším každodenní cestování do práce.
Řešením je vyhřívání sedaček, které se stále častěji stává běžnou výbavou nových vozů. U těch luxusnějších jsou vyhřívané sedačky i vzadu. Jejich nesprávné používání ale může vést ke zdravotním komplikacím, nejednou došlo i k propálení sedačky.
Hlavní úlohu při vyhřívání sedadel plní odporové dráty umístěné pod jejich čalouněním. Pak už přichází na řadu elektrický proud, který je při průchodu zahřívá a přeměňuje na teplo. Intenzita výhřevu se dá korigovat na ovládacím panelu nejčastěji ve třech stupních, u některých modelů aut výjimečně v pěti. Ideálně by měla být nedílnou součástí této výbavy autoregulační funkce, která zabrání případnému přehřívání.
S tímto problémem se v minulosti potýkala nejedna automobilka, nejhůře na tom byl Chrysler s modelem Voyager, kde u některých majitelů došlo dokonce k popáleninám. Pokud tedy vlastníte auto s vyhřívanými sedačkami a rádi si „tam dole“ zatopíte, neměla by jejich teplota přesáhnout 45 °C.
Vyhřátá sedačka je v zimě určitě praktickou a hlavně příjemnou záležitostí, která souvisí především s komfortní jízdou. Zahřeje se během několika vteřin a vy se při sezení v autě i řízení cítíte v mnohem větší pohodě. Abyste se ale vyhnuli možným nežádoucím účinkům, je nutné s touto funkcí zacházet s rozumem.
Prohřívání zádových svalů po dobu delší než nezbytně nutnou může vést po vystoupení z auta k jejich prochladnutí a následným bolestem zad, potížím s plotýnkami nebo bederní páteří. Na dlouhodobé používání vyhřívaných sedaček by si měli dávat pozor také muži, protože pravidelné přehřívání intimních partií může mít negativní vliv na jejich reprodukční soustavu, v krajním případě způsobit i neplodnost a impotenci.
Na pozoru by se měly mít ale i ženy, které si pravidelně užívají jízdu do práce nebo na nákup ve vyhřáté sedačce. Teplo je totiž živná půda pro infekce a záněty v intimních partiích. V neposlední řadě se při přehřátí sedacích partií můžou objevit hemeroidy.
Z výše uvedeného výčtu rizik proto zapínejte vyhřívání sedadel pouze na nezbytně nutný čas. Sedačku nechejte rychle prohřát a pak už se spoléhejte pouze na klasické topení.
Nemáte tuto funkci zabudovanou ve výbavě vašeho vozu? Vyhřívané sedačky do auta můžete instalovat i dodatečně. Tou jednodušší variantou je vyhřívaná podložka nebo vyhřívané potahy do auta, složitější a i finančně nákladnější je montáž dodatečného vyhřívání. Nestojí sice majlant, ale musíte připočíst práci čalouníka, který musí čalounění sedačky odstranit a po vložení vyhřívacího systému opět zašít. Samozřejmostí je v tomto případě také zabudování ovládacího tlačítka vyhřívání.
Je vaše auto připraveno na zimu? Nezapomeňte doplnit zásobu zimní směsi do odstřikovačů a pro strýčka Příhodu mějte vždy po ruce i startovací kabely.