Pneumatiky jsou nepostradatelnou součástí každého dopravního prostředku. Jejich hlavním úkolem je přenášení hnacích a brzdných sil mezi koly a vozovkou, ale podílí se i na odpružení vozidla. Ne každý však ví, z čeho se skládají. Proto vám v tomto článku popíšeme jednotlivé části konstrukce pneumatiky, i jakou roli sehrávají při jízdě.
Každá část pneumatiky má při jízdě svůj význam. Roli hraje i to, zda má radiální nebo diagonální konstrukci.
Přesné složení pneumatik je tajným receptem každého výrobce, ale hlavní ingredience jsou u všech stejné. Vyrábí se z různých pryžových směsí, přírodních a chemických vláken a ocelového kordu. Konstrukce pneumatiky má přímý vliv na jízdní vlastnosti vozu a musí bezpečně obstát v:
Existuje mnoho typů pneumatik, které slouží k různým účelům, jejich základní konstrukce je však stejná. Z čeho se skládají?
Běhoun je horní vrstva pneumatiky, která se dotýká vozovky. Jeho úkolem je zajistit dostatečnou přilnavost, odolávat opotřebení a chránit vnitřní kostru před nárazy. Tato část je také opatřena jedním ze tří typů dezénů, neboli vzorkem.
Rameno pneumatiky je malý zešikmený okraj, který spojuje běhoun a bočnici. Na první pohled se může jevit jako bezvýznamný prvek, ale je důležitý především při zatáčení, kdy pomáhá držet stabilitu vozu.
Bočnice je velmi odolná část spojující patku pneumatiky s běhounem, resp. ramenem. Je navržena tak, aby odolala mechanickému poškození a zajistila pneumatice boční stabilitu. Na bočnici najdete kompletní značení pneumatik, od rozměrů, přes hmotnostní index, až po datum výroby.
Mezi běhounem a kostrou pneumatiky se nachází několik vrstev nárazníků – u osobních aut se používají většinou dvě vrstvy, u nákladních vozů tři nebo čtyři. Jsou to jakési vložky z různých vláken (u radiálních pneumatik je to nejčastěji ocelový kord), které absorbují nárazy z vozovky a zvyšují odolnost běhounu proti proražení.
Už z podstaty názvu tvoří kostra základ pneumatiky. Jsou to pásy tenkých kordových vláken z bavlny, polyesteru nebo oceli zalité pryží, které musí odolat tlaku v pneumatice. Podle směru vedení vláken se konstrukce dělí na radiální a diagonální.
Patka pláště je spodní zesílená část, která dosedá na ráfek a zabezpečuje přenos všech sil z ráfku až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Její jádro tvoří ocelové patní lano.
Patní lano vyztužuje patku, zajišťuje správné dosednutí pneumatiky na ráfek a tím i jejich vzájemnou vzduchotěsnost. Jeho nosnost je až 1800 kg.
Červené pásy znázorňují radiální konstrukci pneumatiky. Vedou od patky k patce kolmo na rovinu rotace.
To, jestli má pneumatika radiální nebo diagonální konstrukci, určuje její kostra, resp. směr, v jakém jsou položena kordová vlákna. Pokud jsou vedena od patky k patce pod úhlem 90 °, jedná se o radiální konstrukci. U diagonální konstrukce se pásy kordové tkaniny vzájemně kříží pod úhlem 30 ° až 40 °.
U pneumatik pro osobní auta se setkáte takřka výhradně s radiální konstrukcí. Zaujímají větší kontaktní plochu s vozovkou, takže dochází k lepšímu rozložení zátěže. Tím pádem se zvyšuje i jízdní komfort. Radiální pneumatiky také nemají problém s vyššími rychlostmi, při kterých je ovladatelnost vozu lépe předvídatelná.
Diagonální pneumatiky jsou při rychlé jízdě méně stabilní, za což může menší styčná plocha. Neposkytují tudíž tak dobrý jízdní komfort. Oproti radiálním jsou ale pevnější, odolnější vůči mechanickému poškození a lépe snáší vyšší zátěž. Proto můžete tento typ konstrukce najít u pneumatik pro terénní vozy, traktory a jinou zemědělskou techniku.
Sezona přezouvání na zimní pneumatiky je v plném proudu. Pokud jsou vaše staré „zimáky“ sjeté, nebo je obouváte déle než 5 let, je nejvyšší čas pořídit nové. Vyberte si z naší široké nabídky prověřených značek.
Zdroj fotografií: Depositpohotos