Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Víte, jak vyměnit pneu na motorce? S naším návodem to zvládnete

Profesionální pneuservisy jsou na každém kroku a za výměnu pneu na motorce si účtují jen pár stovek. Ve většině případů se vyplatí nechat práci na odbornících a přezutí pneumatik svěřit do jejich rukou. Nikdy ale nevíte, kdy se dostanete do situace, ve které budete odkázáni jen sami na sebe (majitelé enduro mašin by mohli vyprávět). Správný postup přehození starých nebo poškozených gum za nové by tak měl znát každý zkušený motorkář. Stačí trocha šikovnosti a znalost několika fíglů – výměnu pneumatik zvládnete hravě během chvilky a bez zničených ráfků. Přinášíme vám návod, jak na to.

Zadní kolo motorky

Přezutí motorky je lépe svěřit odborníkům. Přesto byste měli umět zvládnout výměnu pneumatik i sami.

Bez základního vybavení to nepůjde

Čím lepší vybavení budete pro výměnu pneumatik mít, tím bude výsledek uspokojivější a práce rychlejší. Naprostým základem jsou dvě montpáky, pomocí kterých odrazíte patky od ráfků a gumy přes ně přetáhnete. Když je opravdu nejhůř, dají se použít i šroubováky. Riziko poškození pneumatiky, ráfků i protržení duše je však velké. Pokud vám doslova nehoří u bot, nezkoušejte to.

Kromě montpák vám výměnu pneumatik usnadní také mýdlo nebo silikonový sprej a montážní stojan. Matici u ventilku pak povolíte klíčem nebo kleštěmi. Abyste minimalizovali riziko poškrábání ráfků, pořiďte si plastové chrániče, které se při manipulaci umisťují pod montpáky. A pokud to s výměnou motopneu myslíte vážně, zainvestujte do vyvažovačky. Při jízdě na vyvážených kolech se značně sníží vibrace a opotřebení pneu bude rovnoměrné. Pneumatiky vám tak vydrží podstatně déle.

Sundání pneumatik ve 4 krocích

Při svépomocné výměně pneumatiky narazí většina motorkářů už ve fázi demontáže. Jak sundat gumy, abyste se co nejméně nadřeli a nepoškodili ráfky? Sundávání pneumatiky provádějte ve 4 následujících krocích:

1. Vypusťte vzduch

Než se chopíte montpák, vypusťte veškerý vzduch. Můžete pomocí klíče demontovat celý ventilek, případně vzduch vypustit pomocí tenkého drátu, imbusového klíče, nebo jiného nástroje.

2. Uvolněte pneu od obou hran ráfku

Aby se dala pneumatika z ráfku snadno demontovat, je potřeba pneu uvolnit od ráfku. K tomu dobře poslouží speciální montážní stojan, zvládnout se to však dá i s použitím jedné montpáky. Zasuňte ji pod ráfek a působením síly se snažte patky gumy odrazit. Postupně uvolňujte pneu po celém obvodu, až povolí a na pohled vyskočí. Po uvolnění namažte pneu z obou stran mýdlem či silikonovým sprejem.

3. Přetahujte pneumatiku přes horní hranu ráfku

Do odražené pneumatiky půjdou bez problémů zasunout montpáky, pomocí kterých můžete postupně přetahovat pneu přes horní hranu ráfku. Do přetahování přes ráfek se nepouštějte dřív, než bude uvolněná od obou hran ráfku kola. V místě patky se nachází pevná ocelová lanka, proto je třeba gumu přetahovat a vyhnout se jejímu natahování. Abyste ochránili ráfek před deformací a poškrábáním, pod montpáku vložte plastový chránič.

Jakmile se vám podaří v jednom místě pneu přetáhnout přes ráfek, vložte druhou montáku o kus vedle a pokračujte v přetahování. Nenechte se odradit odporem gumy, který se projeví návratem do původní polohy. Budete-li pečliví, důkladní a trpěliví, po pár minutách bude pneu přetažená přes ráfek po celém obvodu.

4. Uvolňujte pneu z vnitřní strany disku

V posledním kroku je potřeba uvolnit pneumatiku z vnitřní strany disku a vytlačit ji ven. Doporučujeme opět používat chrániče ráfků a gumu sundávat v co největším počtu kroků, aby se ráfek nepřetěžoval. Z vnitřní strany zasuňte montpáku pod zbylou část gumy a vytlačujte ji ven. Zapojte do hry i druhou montpáku a postupně pneu uvolňujte od ráfku. Uvidíte, že po chvíli povolí a ráfek bude volný.

Při nasazování nové pneu postupujte obráceně

Montáž nové pneumatiky na ráfek je v mnoha ohledech podobná demontáži, jen je třeba postupovat odzadu. Na jednu stranu pneu naneste montážní pastu a začněte s nazouváním v místě ventilku. Ráfek narazte rukama a postupně přetahujte pomocí montpáky. Až budete mít na jedné straně obuto, pokračujte z druhé strany disku. Jakmile bude pneu na svém místě, přetažená přes ráfky a naskočená na obou stranách po celém obvodu, máte vyhráno. Pak nezbývá než pneu nafouknout na potřebný tlak a namontovat kolo na mašinu.

Pro případ defektu si pořiďte opravnou sadu

Svépomocnou výměnu pneumatik řeší mnozí motorkáři zejména v případě defektu. Jestli se na výměnu pneu necítíte a nechcete v budoucnu řešit problém s píchlou pneumatikou daleko od civilizace, pořiďte si sadu na opravu defektů. Místo proražení se zacelí pomocí speciální hmoty, díky které dorazíte do cíle (nebo nejbližšího servisu) i bez demontáže kola. Součástí opravné sady je navíc i malý kompresor, pomocí kterého pneu dohustíte, ať už zůstanete trčet kdekoliv. Opravná sada je lehká a skladná, v zavazadlovém prostoru motocyklu tak zabere jen minimum místa.

Postup výměny motopneu byste měli znát, ve standardních situacích však rozhodně doporučujeme upřednostnit návštěvu pneuservisu. K dispozici jsme vám i v našem pneuservisu v Opavě. V krátké době vám vyměníme pneu na silniční mašinu, enduro, chopper i skútr. V případě zájmu kola z motocyklu také demontujeme a samozřejmě zajistíme odborné vyvážení.

Pneumatiky vyměňte včas, než začnou vykazovat známky opotřebení, aby vás spolehlivě podržely v každé klopené zatáčce. U nás máte na výběr z kvalitních motopneu prověřených značek.

 

Vyberte si kvalitní motopneu

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

 

Nahoru