Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Halogeny, xenony, LED nebo laser: Víte, čím svítíte?

Světlomety jsou starší než vozidla sama a za více než 120 let ušel jejich vývoj pořádný kus cesty – od acetylenových a olejových lamp k první žárovce, od wolframu k halogenu, xenonu a LED diodám. Tam ale inovace zdaleka nekončí. Jak tyto druhy světlometů fungují a čím by si měli řidiči svítit na cestu v budoucnosti?

světlomety silničních vozidel

U výkonnějších xenonů jsou nezbytné ostřikovače světlometů.

Halogenová žárovka je stále v kurzu

Elektrické světlomety se začaly používat na přelomu 19. a 20. století, kdy se do automobilů montovaly klasické žárovky s wolframovým vláknem. Tento první moderní zdroj svícení nahradila až v roce 1962 halogenová žárovka, která je, zdá se, nesmrtelná.

H1, H4 nebo H7 sice nevydrží fungovat věčně a čas od času je potřeba je vyměnit, ale dodnes svítí na cestu řidičům starších i modernějších aut. Důvodem je levná výroba, jednoduchá funkce i údržba. Baňka žárovky je naplněná halogenem, bromem a jódem, samotným zdrojem světla je pak rozžhavené vlákno mezi elektrodami. To se odráží od parabolického reflektoru, čímž vzniká světelný kužel požadovaného tvaru. 

Kromě výhod mají halogeny i své nevýhody:

VÝHODY

NEVÝHODY

+ nízké výrobní náklady

+ cenově dostupné i pro spotřebitele

+ snadná výměna svépomocí

+ při správném seřízení tolik neoslňuje

vysoká spotřeba energie

krátká životnost

slabý dosvit bezprostředně před autem

teplé světlo s horší viditelností

Xenony: první bílá revoluce

Světlomety s xenonovou výbojkou představila poprvé v roce 1991 automobilka BMW na modelu řady 7 E32. Výbojky jsou naplněné xenonem, ve kterém dochází při vysokém napětí k elektrickému výboji a tím vzniká světlo. Účinnost je oproti halogenům téměř třikrát vyšší a nespotřebovávají tolik energie, kterou jejich předchůdci z velké části přemění zbytečně na teplo.

Hlavní nevýhodou xenonů jsou vysoké výrobní náklady, protože ke své funkci potřebují  množství komponentů. Jedním z nich je trafo, které z palubní sítě přeměňuje stejnosměrné napětí 12 voltů na alespoň 24000 voltů střídavých. Ty jsou nezbytné pro zapálení výboje mezi elektrodami. Silnější xenony musí být kvůli správnému výkonu vybaveny ostřikovači a dynamickou regulací sklonu proti oslňování. V tomto případě se tedy jedná o adaptivní světlomety, které reagují na natáčení volantu i rychlost jízdy a umí zastínit protijedoucí vozy.

Existují ale dva typy xenonů. Ty s halogenovou žárovkou pro dálková světla a bi-xenony, u kterých přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly zajišťuje clona před čočkou. Při zapnutí dálkových světel se clona „odklopí“ a lom pustí víc světla do dálky.

VÝHODY

NEVÝHODY

+ široký paprsek osvětluje celý prostor před vozem

+ vysoký světelný tok

+ nízká spotřeba energie

+ dlouhá životnost

vysoká cena výbojky

pro výměnu nutný odborný servis

při výměně jedné výbojky nutné vyměnit i druhou

často nutné ostřikovače

xenonová výbojka výměna

Výměnu xenonové výbojky musí provést specialista, protože obsahuje nebezpečné prvky, např. rtuť.

Ledově chladné LED diody

Xenony jsou v současnosti masivně nahrazovány LED diodami. Vystačí si pouze se stejnosměrnými 12 volty, navíc kladou menší nároky na zástavbové rozměry a tím otevírají dveře designerům a jejich kreativitě. K dosažení vysokého světelného toku je zapotřebí nižšího počtu těchto polovodičových součástek, které mají vysoký výkon, ale jsou náročné na chlazení. Musí být tedy vybaveny vlastním chladičem a ventilátory.

Druhou variantou jsou tzv. LED Matrix nebo MultiBeam LED světlomety s vyšším počtem světelných zdrojů. Toto méně výkonné řešení si vystačí s pasivním chlazením. Jeho výhodou jsou však pokročilé adaptivní funkce. Mají přímo na sobě nalisovanou plastovou čočku a pomocí snímání chytrých kamer zhasínají jednotlivé body tam, kde zaregistrují protijedoucí auto. Není tak potřeba přepínat z potkávacích na dálková světla a naopak.

VÝHODY

NEVÝHODY

+ malé zástavbové rozměry

+ nízká spotřeba energie

+ možnost osvítit jen potřebná místa

+ dlouhá životnost

poškození znamená výměnu celého světlometu

vysoká výrobní cena

nepříjemné oslnění bílým světlem


Vše, co potřebujete vědět o přídavných světlech na motorku >>

Patří budoucnost laseru a digitálu?

Nejnovější inovací jsou laserové světlomety, které poprvé představila automobilka BMW. Co do výkonu a spotřeby energie mají až o 30 % vyšší účinnost. Jedná se o extra výkonné diody s úzkým paprskem světla mířícím přes soustavu zrcadel. Ty na sobě mají kovovou destičku s luminofosforem a mění modré světlo na jasný bílý odstín. V praxi to vypadá tak, že auto používá klasické LED diody a v případě, že před vozem nevzniká riziko oslnění, zapnou se laserová dálková světla na plný výkon. Budoucnost těchto světlometů je ale zatím ve hvězdách, protože:

  • jsou drahé (příplatek až 100 tisíc korun),
  • klasické LED diody dosvítí podobně daleko (asi 600 metrů),
  • při nehodě vzniká riziko poškození zraku.

Na silnicích tak možná dříve a ve větším měřítku začneme potkávat tvz. digital lights, které pomocí neustále přizpůsobovaného světla reagují na jakékoliv změny podmínek provozu. A navíc: fungují jako projektor a umí na vozovku vykreslovat šipky navigace, šířku vozidla pro pohodlnou jízdu ve zúžení a další symboly v reálném čase.

Dobře vidět na cestu je základním předpokladem bezpečné jízdy. Podcenit byste neměli ale ani kvalitu svých pneumatik. Pokud jsou sjeté nebo datum výroby značí, že je čas na jejich výměnu, s přezutím neváhejte. Vyberte si z naší nabídky pneu prověřených značek.

Vybrat nové pneu

 Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru