Podvozek často uniká pozornosti většiny majitelů aut a jeho údržbu zanedbávají. Z hlediska správného a bezpečného fungování vozu jde ale o důležitou součást, které je potřeba dopřát pravidelnou péči. Přečtěte si, proč je důležité se o podvozek auta starat, a jak ho správně ošetřovat.
Věnujte důkladnější péči i podvozku, abyste zabránili nástupu koroze.
Aby vám vůz sloužil co možná nejdéle a bez nutnosti zásahu odborného servisu, neměli byste trápit studený motor nebo zapomínat na pravidelnou kontrolu a výměnu provozních kapalin. Co ničí vaše auto, je ale i sůl, písek nebo štěrk. Vlastnosti těchto posypových materiálů ocení každý řidič, když teploty klesnou pod bod mrazu, méně je už z nich nadšený podvozek.
Destruktivní účinky soli jsou známé každému motoristovi, ne všichni však k péči o auto přistupují natolik, aby důsledky jejího působení minimalizovali. Ideální podhoubí pro korozi vzniká ale v průběhu celého roku. Podvozek je nejvíc exponovaným místem a musí čelit nárazům kamínků, špíně a prachu. A pokud se v jeho útrobách drží vlhkost, oxidace má pré.
Kromě koroze se na stavu podvozku podepisuje také terén a výmoly na silnicích. I mnohé hlavní tahy jsou stále v tristním stavu, a nezbývá, než skrze ně „předrncat“ patřičnou rychlostí. Jestliže ale nevlastníte offroad, raději si pro své cesty nevybírejte trasy přes pole nebo les, kde by šasi vašeho auta mohlo přijít ke zbytečné újmě.
Antikorozní ochrana moderních vozů je sice na mnohem vyšší úrovni, než u modelů z 90. let a přelomu milénia, ale ani ty se rezavění dřív nebo později nevyhnou. Zkuste se podívat na podvozek zánovního auta bez údržby, a možná budete překvapení, jak si i za jednu dvě sezóny sůl pohrála se šrouby, podlahou nebo výfukovým systémem.
Oprava podvozku auta zasaženého korozí nemusí být vůbec levná záležitost, proto je lepší jí preventivně předejít. Podvozek navíc plní důležitou bezpečnostní funkci – v případě nehody pohlcuje nárazovou energii. Kdyby byl rzí prolezlý skrz naskrz, představte si, jak by se asi zdeformovala karoserie. Vážnost zranění posádky raději nedomýšlet. Abyste se komplikacím spojeným s korozí vyhnuli, v první řadě nepodceňujte pravidelnou očistu podvozku, a to i v zimě.
Podvozek pravidelně myjte i v zimě, abyste ho zbavili agresivní soli a všech nečistot.
Ne všechny myčky mají program na čištění podvozku, a pokud ano, trysky si nemusí se silnějšími nánosy špíny dobře poradit. Není ale vůbec od věci, když si jednou za čas umyjete auto ručně. Můžete zajet do samoobslužné myčky nebo použít wapku, kterou máte doma.
Dalším způsobem, jak preventivně ošetřit podvozek auta, je speciální černá barva, která ho ochrání před nepříznivými vnějšími vlivy. I když vaše auto sotva sjelo z výrobní linky, neměli byste být k tomuto kroku lhostejní. Díky včasné antikorozní údržbě bude váš vůz dlouhodobě v lepším technickém stavu. Jakou barvu na podvozek vybrat?
Barva na podvozek se nanáší pomocí štětce, stříkací pistole, ale je k dostání i ve spreji. Celá procedura je poměrně náročná a musíte mít ke spodku auta dobrý přístup. Je potřeba odstranit všechny plastové a gumové kryty, podvozek důkladně umýt a vysušit, zakrýt všechny části, které se neošetřují, a pak teprve aplikovat ochranný přípravek. V případě, že už se na podvozku vašeho auta objevuje koroze, musí se tato místa před nátěrem opravit. Bezstarostnější variantou je tak profesionální servis.
Chcete mít jistotu, že se rez neprokousala až na dřeň zavěšení kol nebo tlumičů? Svěřte svůj vůz do rukou zkušených mechaniků v našem opavském autoservisu.
Zkontrolovat podvozek v servisu