Ač se jedná o součástku, jejíž cena se pohybuje v řádu stokorun, je vzduchový filtr nepostradatelný pro správnou funkci motoru. Než si zadělávat na zbytečné problémy, vyplatí se ho pravidelně kontrolovat a měnit. Některé typy je ale možné i čistit a použít opakovaně. Z jakých materiálů se vzduchové filtry vyrábí a jak je udržovat, aby byl motor stále v dobré kondici?
Nový vzduchový filtr je oproti opravě motoru zanedbatelnou investicí.
Neméně důležitou než ten olejový či palivový. Úlohou vzduchového filtru je zachycovat okolní nečistoty z nasávaného vzduchu, který proudí do motoru. Patří tedy mezi důležité komponenty, které je potřeba kontrolovat. Představte si, že by filtr u auta nebo motorky úplně chyběl – výkon motoru by to sice dočasně zvýšilo, protože by měl „optimální“ přísun vzduchu, prach a špína by však s palivem tvořily směs ryze neoptimální.
Na zkracování životnosti motoru se podepisuje i jízda se vzduchovým filtrem, který je zanesený. Neprochází jím potřebné množství vzduchu v poměru k množství nasávaného paliva, a tak vzniká podtlak, kdy může vzduch do motoru proudit i mimo filtr. Přítomné nečistoty se pak podílejí na rychlejším opotřebení motoru, snižují jeho výkon a zvyšují spotřebu. Proto je těmto problémům lepší předejít čištěním nebo výměnou filtru.
Většina aut je dodávána s papírovým vzduchovým filtrem, který zachytí velké množství nečistot, ale mechanické čištění je u tohoto typu trochu loterie. Mohli byste snadno zanést špínu hlouběji do útrob filtračního papíru a změnit tak jeho funkční vlastnosti nebo dokonce papír potrhat. V opravdu nouzové situaci ho můžete z vnější strany opatrně vysát vysavačem, ale tento čas raději efektivně využijte objednáním nového filtru.
Opětovné použití umožňuje bavlněný vzduchový filtr napuštěný speciálním olejem, který má oproti papíru lepší propustnost vzduchu. Čistit se dá také molitanový filtr, na který ale spíš narazíte v rámci pravidelné údržby motorky. Funguje stejně jako bavlněný a je také napuštěný speciálním olejem.
U motorek se často objevuje molitanový vzduchový filtr, který můžete vyčistit.
Vzduchový filtr najdete v prostoru motoru v plastovém boxu, který je napojený na sání vzduchu. To poznáte na první pohled podle široké hadice. U motorky záleží model od modelu. Uvolněte horní víko boxu, zkontrolujte těsnění a vyjměte filtr. Papírový filtr můžete používat dál, jestliže je alespoň z 1/3 průhledný, ale vzhledem k omezenému intervalu použitelnosti zvažte jeho výměnu.
Výrobci dnes sice doporučují nájezd až 50 tisíc kilometrů, v potaz však musíte brát svůj styl jízdy i prostředí, ve kterém se pohybujete. Pedál na podlaze a prašné prostředí životnost filtru zkracuje, proto je ideální hranicí pro výměnu nebo vyčištění asi 20 tisíc kilometrů.
TIP: Pokud chcete co nejvíce prodloužit životnost svého vozu, mrkněte na náš článek 11 nešvarů, kterými si nevědomky ničíte auto. >>
Ať už máte filtr papírový či k opakovanému použití, jeho údržbu zvládnete i sami. Pokud si na ni netroufnete, objednejte se do autoservisu. V obou případech je to investice, která na rozdíl od nákladné opravy motoru nebo jeho součástí neohrozí váš rodinný rozpočet. Ten může nabourat i jízda na nekvalitních pneumatikách, proto zkontrolujte jejich stav a případně dopřejte svému vozu nové.
Zdroj fotografií: Depositphotos