Hledáte pro váš vůz ideální obutí na léto? Časopis Auto Zeitung otestoval devět letních pneumatik 225/45 R17 pro rok 2024 a hodnotil při něm celou řadu ukazatelů od jízdního komfortu přes spotřebu paliva až po bezpečnost. Které z testu vyšly nejlépe?
Německý časopis Auto Zeitung provedl podrobné nezávislé testy vybraných devíti letních dezénů 225/45 R17.
Není to jednoduché rozhodování, do čeho obout vašeho dvoustopého krasavce. Mezi řidiči koluje řada mýtů o pneumatikách a mylných představ, které již tak složitý výběr ještě více komplikují. Na trhu najdete stovky pneu, které se liší kvalitou i vlastnostmi. Je vůbec možné se v nich zorientovat? Pomocnou ruku vám v tom nabízejí nezávislé testy pneumatik.
Než začnete vybírat ideální pneumatiky pro váš vůz, položte si pár otázek: Kolik toho za rok najezdím? Na jakém povrchu a v jakých podmínkách? Je pro mě důležitější cena, spotřeba paliva, dlouhá životnost pneumatik, nebo např. nízká hlučnost a špičkové jízdní vlastnosti?
Německý časopis Auto Zeitung provedl podrobné nezávislé testy vybraných devíti letních dezénů 225/45 R17. Hodnotila se například přilnavost na suchu a mokré vozovce, brzdná dráha, chování při aquaplaningu, spotřeba paliva, odolnost vůči opotřebení nebo poměr cena/výkon.
Jak jistě tušíte, každá z testovaných pneumatik má své silné a slabší stránky a výběr mezi nimi závisí na vašich preferencích. Kupříkladu pneumatiky:
Vedle výše zmíněných dezénů Bridgestone, Continental a Michelin se v testu utkaly již zavedené univerzální pneumatiky Pirelli P7 Cinturato a Vredestein Ultrac. Zcela nová je v nabídce pneumatika Firestone Roadhawk 2, která je založená na technologii Enlite skupiny Bridgestone.
Naproti tomu pneumatiky Falken ZIEX ZE-310 Ecorun a Maxxis Premitra 5 jsou na trhu již nějakou dobu a jejich výhodou je příznivá cena. Totéž platí pro dezén Hankook Ventus S1 evo3, který je stejně jako Continental na pomezí segmentu UHP, ale zaměřuje se spíše na komfort než na dynamiku a v této disciplíně navazuje na předchozí produkt Hankook Ventus Prime 4.
A teď už pojďme vyhlásit trojici vítězů, kterými se staly produkty s nejvyváženějším mixem silných stránek.
Model |
Celkové hodnocení |
Silné a slabé stránky |
1. místo |
+ výkonnostně orientovaný design + bezpečnost a komfort jízdy + špičkové vlastnosti na mokré i suché vozovce + snížený valivý odpor a nízká spotřeba paliva – úspora energie pouze v omezené míře |
|
2. místo |
+ vylepšený odvod vody při jízdě za deštivého počasí + dokonalá přilnavost na vozovce + nižší emise a nemalá úspora paliva + snížená hlučnost – nižší jízdní komfort |
|
3. místo |
+ maximální přilnavost za všech podmínek + jisté chování na mokru + vysoký kilometrový výkon – poměrně vysoký valivý odpor |
Ovšem ani ostatní testované pneu výrazně nezaostávaly a rozdíly v bodování byly nepatrné. Tyto výsledky svědčí o značné vyrovnanosti testovaných letních pneumatik, z nichž každá excelovala v jiných parametrech. Snad jen s výjimkou běhounů Falken ZIEX ZE-310 Ecorun a Maxxis Premitra 5, které sice v žádném z ukazatelů vyloženě nezáří, ale zato bez problémů vyhověly všem nárokům na bezpečnost. Mimořádně vyrovnané bodování bylo v aquaplaningu, kde dosáhly slušných výsledků všechny dezény.
Jde vám především o úsporné obutí, které pomáhá snižovat spotřebu? Pak zvolte Bridgestone Turanza 6 Enliten nebo Michelin Primacy 4+, protože tyto pneumatiky zářily z hlediska energetické účinnosti a vysokého dojezdu, což ocení zejména majitelé elektromobilů.
Při prudkém brzdění na suchu v rychlosti 100 km/h byl rozdíl mezi nejhoršími Bridgestone a nejlepšími Continental přibližně dva metry. Na mokru se však nůžky otevřely více: nejlepší Continental měl na mokré vozovce brzdnou dráhu o celých 5,1 m kratší než nejhorší Michelin a Vredestein.
Napadlo vás, že ušetříte, když odjezdíte jaro a léto na zimních pneu? V zájmu vlastní bezpečnosti na to raději zapomeňte. Navíc je dost dobře možné, že by to neprospělo ani vaší peněžence, protože zimnímu obutí se při jízdě ve vyšších teplotách rychleji sjíždí vzorek. Vyšší riziko dopravní nehody z důvodu horších jízdních vlastností vozu snad ani nemusíme zmiňovat.
Letní a zimní obutí se liší složením směsi, díky které mají ideální přilnavost a brzdné vlastnosti v daném ročním období. Ale také jejich vzorek je řešený jinak. Široké drážky u letních pneumatik odvádějí vodu na mokré vozovce do stran, což výrazně snižuje riziko aquaplaningu. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto přezouvání pneumatik ze zimních na letní nezbytné.
Bez kvalitních letních pneumatik je zkrátka na jaře a v létě bezpečná jízda nemyslitelná. Pokud už těm vašim viditelně ubyl vzorek, neriskujte a pořiďte si u nás nové. V naší nabídce najdete jak vítězné dezény, tak i další kvalitní obutí od prověřených výrobců.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu