Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Tankování v zimě: kdy mrzne nafta nebo benzín v autě?

Nafta zamrzá už při −7 °C, benzín vydrží mnohem nižší teploty. Připravte auto na zimu včetně pohonných hmot, abyste nastartovali za jakýchkoliv podmínek. V novém článku vám napovíme, jak poznáte zimní směs nafty, jak se chová v zimě LPG a co dělat, když nafta přece jen zamrzne.

pohonné hmoty v zimě

Zimní nafta odolá tuhým mrazům do −20 °C, prémiová až do −35 °C. Majitelé benzínových aut můžou být v klidu až do −40 °C.

V nádrži vám zbývá posledních pár litrů paliva ještě z léta a auto stojí venku, na mrazu. Z nafty se pomalu stává ztuhlá hmota a o pár stupňů níž už zamrzá. Kdy tankovat zimní směs a jak poznáte, že máte namále i s benzínem, se dočtete v dalších řádcích.

Přečtěte si také, v jakém stavu v zimě udržovat autobaterii.

Nafta zamrzá už při −7 °C

Za to, kdy zamrzá nafta, může její filtrovatelnost. Tedy parafíny, které obsahuje a které pak zanášejí palivový filtr. Pokud jste tedy půl roku nevyjeli a v nádrži máte letní naftu, zamrzne už při −7 °C. Jestliže jezdíte často a tankujete pravidelně, můžete být v klidu. Čerpací stanice mají totiž povinnost v zimních měsících prodávat naftu s filtrovatelností do −20 °C.

Složení nafty se liší podle sezóny

  • Letní nafta třídy B: období od 16. 4. do 30. 9., s filtrovatelností do 0 °C
  • Zimní nafta třídy F: období od 1. 12. do 28. 2., s filtrovatelností do −20 °C
  • Přechodová nafta třídy D: zbývající období s filtrovatelností do −10 °C

Abyste se vyhnuli zamrznutí nafty, nenechávejte její malé množství v nádrži. Zvláště té letní. Pokud s autem často nejezdíte, raději natankujte plnou nádrž přechodové nebo zimní. 

Řešením jsou i prémiové nafty, které mají filtrovatelnost v rozmezí od −26 °C do −35 °C a další vylepšené parametry pro provoz auta. Obsahují směs aditiv, které zvyšují cetanové číslo CČ/CN (tedy ochotu nafty se ve spalovacím prostoru vznítit), zlepšují mazání a mají antioxidační a protikorozní účinky. 

Pokud však nechcete investovat do tohoto typu paliva, doplňte před tankováním aditiva samostatně. Posunete tak bod mrazu nafty o 5 až 7 °C.

Pravděpodobnost extrémních a dlouhotrvajících mrazů u nás snad nehrozí, ale i pro tyto případy jsou některé benzínky, hlavně v horských oblastech, vybavené arktickou naftou s filtrovatelností do −32 °C

nafta bod mrazu

S dieselovým motorem v zimě zbystřete a raději i do nádrže stojícího auta natankujte zimní směs.

Benzínové i LPG motory nastartují bez potíží i v extrémních mrazech

S benzínem je situace mnohem jednodušší. Bod mrazu u běžného Naturalu 95 totiž nastává až při −40 °C. A paradoxně –⁠ čím větší zima je, tím lépe motor startuje. Benzín má v těchto „tuhých“ podmínkách vyšší tlak par a lépe se odpařuje. 

Komplikací se nemusíte bát ani v případě LPG motoru. Startuje také na benzín a spalování propan-butanu se spouští až po několika minutách. Potíže by neměly nastat ani při samotné jízdě. Zásobníky LPG pumpaři v zimě oproti létu plní opačným poměrem propanu a butanu. Tedy 40 ku 60. Propan se totiž lépe odpařuje a do plynné fáze přechází až při −42 °C, zatímco butan už při −0,5 °C, a proto je podíl složky propanu v zimě vyšší.

 

Jestli uchováváte palivo v barelech, zpozorněte.  Skladovatelnost benzínu a nafty závisí na obsahu biosložek. Pokud je obsahují, doporučujeme je skladovat 4 až 6 měsíců. Když jsou bez biosložek, benzín a naftu uchovávejte klidně i několik let.

Co dělat, když nafta přece jen zamrzne?

Abyste předešli zamrznutí nádrže nebo palivového vedení můžete můžete nechat auto i prohřát v garáži. Stačí, když ho sem každou noc zaparkujete

Pokud garáž nemáte, zkuste na ulici najít kanál a postavit se nad něj. Odpařuje se z něj teplejší vzduch a vedení paliva tak alespoň trochu oteplíte. 

U starších typů dieselových motorů nic nezkazíte, když nalijete do nádrže trochu benzínu (zhruba 1 litr benzínu na nádrž nafty). U novějších aut se do toho určitě nepouštějte, nejsou na to stavěné mohli byste poškodit vstřikování nebo samotný motor.

A když dojde na nejhorší a nafta vám zamrzne, dopravte auto do vytápěné garáže nebo alespoň podzemní garáže v nákupním centru a počkejte, až se auto prohřeje. Pak zkuste nastartovat. V nejhorším případě se obraťte na náš autoservis, který si se zamrznutým palivem poradí.

Pro bezpečnou jízdu nejen v zimě doplňte kvalitní palivo a spolehlivé zimní autodoplňky a pneumatiky, které vás nezradí. S výběrem vám rádi poradíme na čísle 603 253 535 nebo v našem autoservisu.

 

Vybrat zimní pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru