Nafta zamrzá už při −7 °C, benzín vydrží mnohem nižší teploty. Připravte auto na zimu včetně pohonných hmot, abyste nastartovali za jakýchkoliv podmínek. V novém článku vám napovíme, jak poznáte zimní směs nafty, jak se chová v zimě LPG a co dělat, když nafta přece jen zamrzne.
Zimní nafta odolá tuhým mrazům do −20 °C, prémiová až do −35 °C. Majitelé benzínových aut můžou být v klidu až do −40 °C.
V nádrži vám zbývá posledních pár litrů paliva ještě z léta a auto stojí venku, na mrazu. Z nafty se pomalu stává ztuhlá hmota a o pár stupňů níž už zamrzá. Kdy tankovat zimní směs a jak poznáte, že máte namále i s benzínem, se dočtete v dalších řádcích.
Přečtěte si také, v jakém stavu v zimě udržovat autobaterii.
Za to, kdy zamrzá nafta, může její filtrovatelnost. Tedy parafíny, které obsahuje a které pak zanášejí palivový filtr. Pokud jste tedy půl roku nevyjeli a v nádrži máte letní naftu, zamrzne už při −7 °C. Jestliže jezdíte často a tankujete pravidelně, můžete být v klidu. Čerpací stanice mají totiž povinnost v zimních měsících prodávat naftu s filtrovatelností do −20 °C.
Abyste se vyhnuli zamrznutí nafty, nenechávejte její malé množství v nádrži. Zvláště té letní. Pokud s autem často nejezdíte, raději natankujte plnou nádrž přechodové nebo zimní.
Řešením jsou i prémiové nafty, které mají filtrovatelnost v rozmezí od −26 °C do −35 °C a další vylepšené parametry pro provoz auta. Obsahují směs aditiv, které zvyšují cetanové číslo CČ/CN (tedy ochotu nafty se ve spalovacím prostoru vznítit), zlepšují mazání a mají antioxidační a protikorozní účinky.
Pokud však nechcete investovat do tohoto typu paliva, doplňte před tankováním aditiva samostatně. Posunete tak bod mrazu nafty o 5 až 7 °C.
Pravděpodobnost extrémních a dlouhotrvajících mrazů u nás snad nehrozí, ale i pro tyto případy jsou některé benzínky, hlavně v horských oblastech, vybavené arktickou naftou s filtrovatelností do −32 °C.
S dieselovým motorem v zimě zbystřete a raději i do nádrže stojícího auta natankujte zimní směs.
S benzínem je situace mnohem jednodušší. Bod mrazu u běžného Naturalu 95 totiž nastává až při −40 °C. A paradoxně – čím větší zima je, tím lépe motor startuje. Benzín má v těchto „tuhých“ podmínkách vyšší tlak par a lépe se odpařuje.
Komplikací se nemusíte bát ani v případě LPG motoru. Startuje také na benzín a spalování propan-butanu se spouští až po několika minutách. Potíže by neměly nastat ani při samotné jízdě. Zásobníky LPG pumpaři v zimě oproti létu plní opačným poměrem propanu a butanu. Tedy 40 ku 60. Propan se totiž lépe odpařuje a do plynné fáze přechází až při −42 °C, zatímco butan už při −0,5 °C, a proto je podíl složky propanu v zimě vyšší.
Jestli uchováváte palivo v barelech, zpozorněte. Skladovatelnost benzínu a nafty závisí na obsahu biosložek. Pokud je obsahují, doporučujeme je skladovat 4 až 6 měsíců. Když jsou bez biosložek, benzín a naftu uchovávejte klidně i několik let. |
Abyste předešli zamrznutí nádrže nebo palivového vedení můžete můžete nechat auto i prohřát v garáži. Stačí, když ho sem každou noc zaparkujete.
Pokud garáž nemáte, zkuste na ulici najít kanál a postavit se nad něj. Odpařuje se z něj teplejší vzduch a vedení paliva tak alespoň trochu oteplíte.
U starších typů dieselových motorů nic nezkazíte, když nalijete do nádrže trochu benzínu (zhruba 1 litr benzínu na nádrž nafty). U novějších aut se do toho určitě nepouštějte, nejsou na to stavěné – mohli byste poškodit vstřikování nebo samotný motor.
A když dojde na nejhorší a nafta vám zamrzne, dopravte auto do vytápěné garáže nebo alespoň podzemní garáže v nákupním centru a počkejte, až se auto prohřeje. Pak zkuste nastartovat. V nejhorším případě se obraťte na náš autoservis, který si se zamrznutým palivem poradí.
Pro bezpečnou jízdu nejen v zimě doplňte kvalitní palivo a spolehlivé zimní autodoplňky a pneumatiky, které vás nezradí. S výběrem vám rádi poradíme na čísle 603 253 535 nebo v našem autoservisu.
Zdroj fotografií: Depositphotos