Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Studený motor auta před jízdou. Potřebuje zahřát, nebo ne?

Zahřívat studený motor před jízdou, nebo ne a rovnou vyjet? Ani jedno řešení neplatí pro všechny případy. Záleží totiž na tom, v jakém autě jezdíte. Zjistěte, kdy se motor vyplatí zahřívat a jakým způsobem, abyste docílili požadovaného výsledku.

Muž seškrabuje sníh a led ze skla auta

Nastartujte, zapněte vyhřívání skel a omeťte sníh z auta, aby vám nepřekážel ve výhledu. 

V zimním období trvá autu delší dobu, než se dostane na tu správnou provozní teplotu. Pokud nemůžete parkovat ve vyhřáté garáži, jistě otázku zahřívání motoru řešíte také. Jednoznačná odpověď, zda motor nechat zahřívat na volnoběh, nebo se rovnou vydat na cestu, bohužel neexistuje. Záleží například na stáří vašeho auta nebo typu oleje, který používáte. 

V novějším autě můžete vyrazit hned

Pokud vlastníte moderní vůz s elektronicky řízeným vstřikováním paliva, stačí odmést sníh z oken a můžete vyrazit. Dokonce se tento postup doporučuje, v určitých případech ohřívání při volnoběhu autu spíše škodí. Motor totiž běží na velmi bohatou směs, čímž se může při častém praktikování tohoto způsobu poškodit katalyzátor. Jakmile auto zdárně nastartuje, můžete vyjet. Motor se dokonce při jízdě ohřeje rychleji než při stání na místě. U některých vozů se můžete setkat s elektrickým příhřevem vody, čímž se auto zahřeje i zevnitř díky ventilaci.

Prvních pár kilometrů auto šetřete 

I když můžete s autem vyrazit ihned po nastartování, chvíli to trvá, než se motor zahřeje na provozní teplotu. Záleží především na oleji, který se zahřívá pomaleji. Počítejte proto s asi 10 km (záleží na velikosti motoru a typu oleje), než se olej dostane na teplotu 50 °C, přičemž se stále nejedná o provozní teplotu oleje ohřátého motoru. Ta dosahuje asi 100 °C. Při cestě se snažte vydržet alespoň prvních 10 km než pojedete na plný výkon a nechte auto, aby se zahřálo.

Starší auta ocení chvilku na rozehřátí

Obecná poučka o starších vozech vám radí, abyste před jízdou pár minut nechali motor auta běžet na volnoběh a chvíli počkali. Dříve se totiž do těchto aut používaly staré typy olejů, které měly špatné mazací vlastnosti. Z tohoto důvodu bylo nutné počkat na zahřátí oleje, než vůbec vyrazíte na cestu. Dnes už ale někteří motoristé používají i pro desítky let staré motory kvalitní syntetické oleje, které poskytují dobrou čerpatelnost i v mrazech. Dostatečně rychle po nastartování motor promažou a vy nemusíte dlouho čekat a zahřívat.

Delší dobu zahřívání motoru starších vozů také ovlivňuje materiál – pokud se vaše auto řadí mezi veterány nebo youngtimery a má například litinové bloky nebo hlavy motoru, jejich prohřátí trvá déle. Abyste před jízdou urychlili celý proces, zkuste zakrýt chladič kusem kartonu. Ten pomůže s rychlejším ohřívání motoru.

Kontrolky na palubní desce v autě

Kontrolky vám mohou ušetřit návštěvu servisu i peníze. Naučte se je rozeznávat, abyste věděli, kdy je potřeba doplnit olej.

Volba oleje je zásadní

Vše se točí kolem oleje (a také díky němu). Nejzásadnější je jeho typ a jeho dostatečně častá výměna. 

Jaký typ oleje používat?

Pro studený start jsou nejlepší co nejvíce tekuté oleje, které se rychle dostanou ke všem částem motoru a promažou je. Tyto řídké oleje se označují jako 0W a poradí si i v 35°C mrazech. Při běžné české zimě si vystačíte i s olejem třídy 10W. Při výběru toho nejlepšího oleje ale nezapomeňte zohlednit především vlastnosti, které vyžaduje výrobce vašeho auta. 

Jak často a proč olej měnit?

U oleje bohužel neplatí pořekadlo jako u vína a stářím rozhodně nezraje. Naopak. Čím starší olej máte, tím horší jsou jeho mazací vlastnosti. Rozdíl poznáte nejen při studeném startu, ale i při jízdě, a proto byste měli olej pravidelně obměňovat. Doporučená doba je jeden rok, pokud ale autem jezdíte velmi často a krátké trasy, navštivte autoservis nebo vyměňte olej svépomocí už po 10 000 nebo 15 000 km. Dbejte také na kontrolky na palubní desce, které vás mohou na nedostatek oleje upozornit a připomenout vám nutnost jeho doplnění.

Tak tedy zahřívat, nebo ne?

Univerzální rada, která by platila pro všechna auta, bohužel neexistuje. Jako vhodný způsob, i pro moderní auta, se nabízí nastartovat, zapnout ofuk čelního skla a vyhřívání toho zadního. Mezitím v rychlosti ometete sníh z auta nebo se zbavíte námrazy. Celý proces zabere asi 2 nebo 3 minuty, kdy se motor mírně zahřeje, ale nepoškodí. Bonusem pro vás navíc bude alespoň mírné zahřátí interiéru, které zpříjemní jízdu a dovolí vám soustředit se spíše na cestu než na ledovou řadicí páku.

Ať už se rozhodnete pro zahřívání motoru, nebo ne, neměli byste zapomínat ani na další autodoplňky nebo provozní kapaliny a jejich pravidelné doplňování či výměnu. 

 

Koupit příslušenství do auta

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru