Zdá se vám, že auto na silnici „plave“, nebo ve vyšších rychlostech cítíte, že volant vibruje? Jednou z příčin mohou být špatně vyvážená kola. Tato na první pohled nevinná závada na sebe však nabaluje další neduhy, které by vás nakonec mohly přijít draho. Čím se nevyváženost vyznačuje nebo jak (často) a kde se kola vyvažují, zjistíte v našem článku.
Vyvážení kol nechejte vždy na pneuservisu, který je k tomu patřičně vybavený.
U správně vyvážených kol je hmotnost pneumatiky a ráfku rozložená rovnoměrně kolem osy otáčení. V opačném případě dochází k nerovnováze, kola se při jízdě neotáčí tak, jak by měla, a dochází k větším či menším vibracím. Pokud byste tento problém dlouhodobě neřešili, zadělali byste si na poškození podvozku. Vibrace totiž ničí tlumiče, ložiska, čepy a další komponenty.
Kromě vibrujícího volantu nebo podvozku poznáte nevyváženost podle:
Mnoho řidičů považuje vyvážení kol a geometrii za jedno a totéž. Jedná se ale o dvě rozdílné činnosti. Správné vyvážení zajišťuje, že při vyšších rychlostech nedochází k vibracím. U seřízení geometrie se nastavuje odklon a sbíhavost kol tak, aby vůči vozovce stála kolmo a podélné osy svíraly symetrický úhel.
Hrby, díry, výmoly… Mnoho úseků našich silnic je ve stále tristním stavu a každou jízdu čeká vaše auto přinejmenším jedno nemilé překvapení. Tyto nárazy se projevují v první řadě na kolech, takže je potřeba je pravidelně vyvažovat (ale i kontrolovat geometrii). Nevyváženost může vzniknout také:
Různá míra opotřebení běhounu úzce souvisí se špatnou geometrií kol, ale může být také důsledkem agresivního stylu jízdy nebo častým náhlým brzděním.
Pokud nepatříte do skupiny svátečních řidičů, máte během půl roku na kontě miliony projetých děr a nerovností. Ale i když necítíte žádné chvění volantu, vyvážení kol nepodceňujte. Vibrace můžou být klidně nepatrné a vy je registrovat nemusíte. Pociťuje je však podvozek, jehož oprava by vás mohla přijít na nemalé sumy.
Kola není potřeba vyvažovat každý měsíc, ale pravidelné intervaly byste si měli pohlídat. Ideálně tedy tento úkon spojte se sezónní výměnou pneumatik. Jestliže máte dvě sady kol a měníte si je sami, na vyvážení se při té příležitosti objednejte do pneuservisu. Jarní a podzimní kontrolu si zařiďte i v případě, že jezdíte na celoročních pláštích. U obouvání nových pneumatik je pak vyvážení nezbytností. Vždy to však nechejte na profesionálech, kteří mají k dispozici speciální vybavení.
V AZ pneu jsme vybavení špičkovou technologií Hunter, která odhalí mnohem víc než nerovnoměrnosti vyvážení.
Samotné vyvážení se provádí na vyvažovačce. Kolo je do ní upevněné a otáčí se, přičemž speciální snímač zjišťuje, jestli je v profilu ráfku nějaká nerovnováha. Pokud ano, na konkrétní místo ráfku se umístí závaží.
V našem pneuservisu pracujeme s vyvažovačkou Hunter Road Force Elite, která oproti běžným stacionárním přístrojům diagnostikuje vibrace, dynamické nerovnoměrnosti i tahání do stran. Její součástí je přítlačný válec, díky němuž je možné simulovat kontakt kola s vozovkou. Výsledkem je:
Kromě toho, že podvozek vašeho auta zůstane v kondici, s vyváženými koly získáte mnohem lepší pocit z jízdy. Pneumatiky budou mít spolehlivější reakce a kola budou bezchybně fungovat, což se odrazí ve vašem jízdním komfortu. Především si ale zajistíte bezpečnější cestování. S ohledem na finanční nákladnost této služby se možná rizika určitě nevyplatí.
Cena vyvážení kol je individuální, vždy záleží na velikosti ráfků a počtu závaží, které je na kola potřeba umístit. Běžně se pohybuje okolo 200,- Kč. V AZ pneu si k přezutí pneumatik účtujeme 25,- Kč za 1 kus základního závaží nebo 40,- Kč za 1 kus závaží na alu disky.
Máte čerstvě přezuté pneumatiky a i přesto cítíte vibrace volantu? Je pravděpodobné, že kola nebudou ve správné rovnováze. Pokud jste z Opavy a okolí, svěřte vyvážení našemu pneuservisu, abyste brzy nemuseli pořizovat nové pneumatiky a vyhnuli se nákladným opravám.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu