Jízda na motorce ve dvou znamená nejen spoluprožívání všeho krásného, co cestování na motocyklu nabízí, ale především velkou zodpovědnost. Spolujezdec na motorce libovolného pohlaví by měl vědět, jak se při jízdě chovat, aby byl vítaným parťákem, ne přítěží.
Nezapomínejte, že i spolujezdec musí mít helmu a oděv vhodný pro jízdu na motorce.
Jízda na motorce ve dvou vyžaduje disciplínu obou osob. Podle vyhlášky musí oba účastníci mít ochrannou přilbu schváleného typu, spolujezdec si však případný postih za nedodržení předpisu musí vyřešit sám. Na řidiči je upozornit spolujezdce nejen na chybějící ochranné prvky, ale také na nevhodné chování, které by mohlo způsobit nutnost použití motolékárničky. Při jízdě na motorce je zakázáno kouřit, jakkoli obtěžovat nebo ohrožovat ostatní účastníky provozu, odhazovat předměty a přepravovat osobu mladší 12 let.
Spolujezdec na motorce musí dbát pokynů řidiče, nohy s výjimkou vystupování a nastupování má vždy na stupačkách k tomu určených. Boční sezení není spolujezdci na motocyklu za žádných okolností dovoleno.
Je třeba počítat s tím, že motorka se spolujezdcem se bude chovat vždy jinak než bez něj. Řidič by měl být zkušený a zajistit, aby motopneu zvládly vyšší zátěž a neovlivnily jízdní vlastnosti. Stejně jako s jakýmkoli jiným nákladem není od věci gumy mírně přifouknout.
Na řidiči je zajistit spolujezdci bezpečnost a poučit ho o tom, co může na cestě očekávat za problémy. I spolujezdec na motorce má však své úkoly, které je třeba plnit pro bezproblémovou a plynulou jízdu.
Ostřílený motorkář výhody vhodného oblečení na motorku zná, nezkušený spolujezdec však nemusí. Je na řidiči, aby předem vysvětlil, že rozevláté oblečení, minisukně nebo podpatky jsou pěkná věc, ale jízda na motorce v nich nebude ani příjemná, ani bezpečná.
Jaké oblečení na motorku pořídit?
Při jízdě na motorce moc prostoru pro rozhovory není. Je tedy dobré si předem domluvit signál k zastavení, zpomalení nebo upozornění na problém.
Spolujezdec by měl vždy nastupovat až po řidiči, a to z levé strany, resp. strany, kde není výfuk. Nejprve stoupne na levou stupačku, poté se přidrží levou rukou řidiče a přehodí pravou nohu přes motorku na druhou stupačku. Řidič při nastupování spolujezdce drží motocykl rovně se zamáčklou přední brzdou.
Křečovitým objímáním řidiče si sice spolujezdec zajistí stabilitu, ale také nelibost dotyčného. Ideální je jednou rukou zlehka objímat řidiče, který tak ví, že je spolujezdec stále za ním, a druhou rukou se přidržovat madla nebo nádrže. Při zrychlování se spolujezdec nakloní dopředu a opře se o záda řidiče.
Spolujezdec na motorce bez zkušeností má vždy tendenci nakloněný motocykl v zatáčkách „vyvažovat“ protipohybem. Opět je na řidiči, aby vysvětlil fyzikální zákony týkající se pohybu motocyklu v zatáčce.
Převážená osoba by měla sledovat provoz, aby byla připravena na prudké zabrzdění, zrychlení, zatáčky nebo kritické situace. Jakkoli zasahovat řidiči do jejich řešení však může oba ohrozit. Spolujezdec na motorce musí sedět klidně a nechovat se nepředvídatelně.
Při zastavení motorky není žádoucí, aby spolujezdec sundával nohy ze stupaček ještě před vypnutím motoru. Při takovém jednání mu hrozí zranění, neboť řidič může v té chvíli ještě popojet na vhodnější místo k parkování. To platí i v případě zastavení např. na semaforu. Pro samotné vystupování zvolte opačný postup než při nastupování, tedy spolujezdec vystupuje jako první.
Už vás nebaví jízda na motorce ve dvou? Pokud je spolujezdec vaše slečna, vyberte motorku pro holku a užívejte si společnou jízdu každý na svém stroji!
Přemýšlíte o pořízení nových motopneu? Vyberte si z naší obrovské nabídky.
Zdroj obrázku: Depositphotos.com