Dezén je odborné pojmenování vzorku pneumatik, který se liší v závislosti na tom, zda se jedná o letní, zimní nebo celoroční pneumatiku. Zimní pneumatiky jsou ideální v době, kdy teploty klesnou pod +7 °C. Pouze zimní směs při těchto a nižších teplotách zaručí potřebnou přilnavost, kterou vám letní pneumatika zajistit nedokáže. Chcete znát všechna specifika zimních pneu? Pak čtěte dál.
Zimní pneumatiky mají svá specifika. Od letních se liší především použitou kaučukovou směsí a dezénem.
Mezi letními a zimními pneumatikami existují tři zásadní rozdíly: struktura, složení a dezén běhounu. Letní pneumatiky obsahují speciální směs a vzorek, díky kterému si poradí s rozpálenou vozovkou i během horkého léta. Naopak zimní pneumatiky jsou měkčí a obsahují větší podíl přírodního kaučuku, díky čemuž si poradí se všemi nástrahami zimního období.
Na rozdíl od letních pneumatik mají ty zimní v blocích běhounu tisíce drobných drážek, které odvádějí vodu a sněhovou břečku, čímž předcházejí aquaplaningu. Výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr i na sněhu.
V poslední době roste obliba celoročních pneumatik, které jsou kompromisem mezi letními a zimními pneu. Celoroční pneumatiky jsou vyrobené ze speciální směsi, která se hravě přizpůsobí extrémním teplotním výkyvům. Na rozdíl od letních pneumatik jsou měkčí, aby lépe snášely chladnější podmínky. Jsou však tvrdší než zimní pneumatiky a proto jsou odolnější a méně náchylné k opotřebení.
Životnost pneumatik zpravidla určuje hloubka dezénu, která u nových letních pneumatik bývá přibližně 7 až 8 mm a v případě zimních pneumatik je dezén hluboký často i 9 až 10 mm. Všechny druhy pneumatik se skládají z nejrůznějších druhů materiálů a pryžových směsí, které postupně během používání začínají měnit své vlastnosti. Tím, jak se hloubka vzorku na pneumatice snižuje, ztrácí pneu své původní schopnosti a její chování se zhoršuje.
Minimální hloubka dezénu je stanovena zákonem o pozemní komunikaci a liší se v závislosti na ročním období i na druhu vozidla. V případě letních pneumatik je to 1,6 mm, a to jak pro osobní vozidla, tak vozy typu VAN a SUV. V případě zimních pneumatik se však minimální hloubka vzorku pro osobní i nákladní vozy liší. Zatímco automobily do 3,5 tuny musejí mít vzorek minimálně 4,0 mm, u vozidel nad 3,5 tuny je povinná hloubka vzorku alespoň 6,0 mm.
Co se týká celoročních pneumatik, záleží na aktuálním období. V letním období stačí hloubka min. 1,6 mm. Od listopadu do konce března však platí minimální hloubka dezénu stejně jako pro zimní pneumatiky, tedy 4,0 mm.
Signálem pro výměnu pneumatik je hloubka dezénu. Výhodou novějších modelů pneumatik je, že mají tzv. indikátory opotřebení. Jedná se o malé výstupky umístěné přímo v drážkách, které signalizují úroveň minimální bezpečné hloubky drážek dezénu pneumatiky. U nových pneumatik jsou téměř neviditelné, objevují se až v průběhu opotřebovávání.
Splyne-li výstupek s dezénem, je tedy nejvyšší čas na nákup nových pneumatik. Ukazatelem opotřebení v hloubce 1,6 mm bývají vybavené letní pneumatiky. Ukazatele 4,0 mm naleznete i u některých modelů zimních pneumatik. U těch se nejčastěji nacházejí na bočnici ve tvaru vločky.
Ukazatele opotřebení představují pouze rychlý způsob posouzení stupně opotřebení pneumatiky. Mnohem spolehlivější metodou je měření pneumatiky pomocí hloubkoměru, který snadno zakoupíte v jakémkoliv autoservisu, obchodu s autodoplňky, nebo na benzinové pumpě. Ten stačí přiložit k drážce cca 4 cm od bočního pláště. Právě v tomto místě bývají pneumatiky opotřebené nejvíce.
Pokud nemáte k dispozici měřič hloubky dezénu, můžete použít jednoduchou metodu s 50korunovou nebo 2eurovou mincí, která má okraj přesně 4 mm. V průběhu zimy si tak můžete snadno ověřit, jak na tom vaše pneumatika je.
Hloubka dezénu zimních pneumatik není jen číslo, které musíte dle platné legislativy dodržovat. Jedná se především o významný faktor, který ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu. Opotřebená pneumatika se vyznačuje významně zhoršenými vlastnostmi, zejména co se týče přilnavosti k vozovce a rychlosti brzdění. Zvláště pak u zimních pneumatik, kde je dezénem odváděna voda. Pokud není voda odvedena ze stopy pneumatiky do boku včas, hrozí aquaplaning a následná ztráta kontroly nad vozem.
Ani od nejlepší pneumatiky nemůžete očekávat zázraky, pokud má sjetý vzorek. Z tohoto důvodu odborníci doporučují výměnu letních pneumatik a celoročních pneumatik v létě, klesne-li hloubka dezénu pod 3 mm. U zimních pneumatik či celoročních pneumatik v zimě se doporučuje měnit pneu při hloubce 4 mm.
Jak rychle se pneumatika opotřebuje nebo kolik sezón vydrží, to záleží na stylu jízdy, tlaku vzduchu v pneumatikách, jejich skladování, ale především na počtu ujetých kilometrů. Obecně se doporučuje měnit pneumatiky každé čtyři roky. Nákup nových pneumatik pro řidiče sice znamená nemalý finanční výdaj, může však zabránit mnohem větší finanční škodě. Blíží se vaše obutí k těmto hodnotám? Zajistěte si nové kvalitní pneumatiky včas. Vybírat můžete z široké nabídky prémiových značek.
Vybrat z pneu prověřených značek
Zdroj fotografií: Depositphotos.com