Sněhových řetězů na auto existuje více druhů, které se liší nejen podle ceny a materiálů, ale také způsobu upínání. Každý typ, velikost a užití vozidla má přitom vlastní potřeby, stejně jako je třeba zohlednit klimatické podmínky míst, kde se s vozidlem v zimě pohybujeme. Jak se vyznat v typech sněhových řetězů? A věděli jste, že můžete na pneumatiky použít tzv. tekuté sněhové řetězy?
Ocelové sněhové řetězy jsou při jízdě na ledu a v hlubokém sněhu nejúčinnější. Manipulace při jejich nasazování je ale náročná.
Vyhláška ukládá každému řidiči nutnost použití sněhových řetězů všude tam, kde to přikazuje dopravní značení. Tato účinná pomůcka vás ale může zachránit i mimo horské oblasti a nebezpečné úseky. Na zledovatělé nebo sněhem pokryté vozovce pomoc sněhových řetězů jistě uvítáte.
Přesto, že jsou ocelové sněhové řetězy nejnáročnější na manipulaci při jejich nasazování, stále se těší největší oblibě díky jejich účinnosti na ledu a v hlubokém sněhu. Jejich účinnost a přilnavost zásadně ovlivňuje kvalita výrobku, na které by řidiči neměli šetřit. Obzvláště v namrzlém kopci kvalitu sněhových řetězů oceníte.
Nejsou hlučné, dobře se skladují a snadno se nasazují. To jsou největší výhody textilních řetězů, které vytvářejí mezi vozovkou a pneumatikou vodní film a tím zajišťují potřebnou přilnavost. Textilní řetězy AutoSock jsou navíc pratelné, nepoškozují hliníková kola a po nasazení se automaticky vycentrují. Jsou vyrobeny z recyklovatelného materiálu, který je přívětivý k životnímu prostředí.
Textilní řetězy AutoSock, tzv. “ponožky”, jsou nyní v celé Evropské unii i ve Švýcarsku homologovány pro osobní vozy jako plnohodnotná náhrada ocelových sněhových řetězů v místech, kde to dopravní označení nařizuje. AutoSock jako vůbec první výrobce na světe splnil podmínky pro novou normu EN16662-1:2020, kterou schválila CEN v Bruselu dne 27. 5. 2020. K jejich největším přednostem patří také bezhlučnost a snadná montáž i demontáž.
Plastové řetězy do nepříznivých zimních podmínek jsou sice dobrou variantou z hlediska rychlosti nasazení, v účinnosti však pokulhávají daleko za ocelovou konkurencí.
V horských oblastech nebo zledovatělém kopci uprostřed lesů vás sněhové řetězy ve spreji pravděpodobně nespasí, ale v lehkých závějích a na mírné ledovce jsou vhodným a rychlým řešením. Principem je krátkodobě zvýšená přilnavost pneumatik, která se ovšem ztrácí otěrem už po pár kilometrech jízdy. Jde tedy opravdu o dočasnou pomoc, kterou však můžete aplikovat během pár vteřin.
Ocelové sněhové řetězy se dále dělí podle typu sítě na žebříčkové, šikmostopé, s „H“ nebo „X“ stopou a vyprošťovací.
Automatické upínání | Upínání ocelovým kordem | Upínání kladkou |
Sněhové řetězy se na pneumatiku navlečou a automatický systém se postará o jejich upnutí. | Ocelový kord se provlékne pneumatikou a upne na její vnitřní straně. Síť sněhového řetězu se poté přetáhne přes pneumatiku a spojí. | Do kladky se navíjí lanko, které sněhový řetěz utáhne a upne. |