Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Run-flat pneumatiky: Jak funguje systém nouzového dojezdu?

Cítit se v autě bezpečně je k nezaplacení. Nejde ale jen o airbagy, které vás ochrání před nárazem, nebo systém ESP, který zabrání smyku. Svou roli hrají i pneumatiky, které by vás neměly zklamat, ideálně ani v případě defektu. Pokud vám výměna píchlého kola v provozu nahání hrůzu, jsou řešením tzv. dojezdové pneumatiky. Jak fungují i jaké mají výhody a nevýhody, to se dočtete v tomto článku.

Defekt pneumatiky u auta

Když píchnete „obyčejnou“ pneumatiku, musíte kolo vyměnit, nebo zavolat asistenční službu. S run-flat obutím ale bezpečně dojedete ještě asi 80 km.

Situace, která se může stát každému řidiči

Představte si, že řídíte a najednou je vaše auto hůře ovladatelné. Kola táhnou do jedné strany a vy zjišťujete, že jste píchli. Defekt někdy nezaregistrujete okamžitě, protože pneumatika může ztrácet tlak pomalu. Každé poškození pláště však může ohrozit vaši jízdu, proto byste měli být na takovou situaci připraveni. Jednou z možností je zmíněný systém nouzového dojezdu.

Jak dojezdové pneumatiky fungují?

Tzv. run-flat pneumatiky už dnes nabízí většina výrobců. Jedná se o inovativní systém stavby pneumatiky, který při defektu udrží auto bezpečně na vozovce. Celý fígl je v tom, že pláště mají zesílené bočnice, díky čemuž můžete opatrně pokračovat v jízdě ještě zhruba 80 km. Pneumatika sice lehce splaskne, ale nekrčí se mezi ráfkem kola a vozovkou. Ideálně byste měli jet rychlostí maximálně 80 km/h.

Výhody systému nouzového dojezdu

  • Pneumatiky můžete používat na běžný ráfek.
  • Při defektu nemusíte měnit kolo v hustém provozu, není tedy nutné vozit rezervu nebo volat odtah.
  • S píchlou run-flat pneumatikou můžete pokračovat v jízdě rychlostí 80 km/h ještě dalších 80 km, což by vám mělo stačit na dojezd domů nebo do nejbližšího pneuservisu.
  • Bez rezervy v kufru bude vaše auto lehčí, takže i spotřeba paliva o něco nižší.

Zastihl vás defekt? S touto vychytávkou můžete za pár minut pokračovat v jízdě. >>

Nevýhody run-flat pneumatik

Nemuset měnit píchlé kolo během jízdy zní lákavě, má to však jeden háček. Dojezdové pneumatiky můžete použít jen tehdy, pokud má vaše auto systém kontroly tlaku v pneumatikách. Jestliže mu tato výbava chybí, nezjistíte, že se tlak v pneumatice snižuje, což by na cestě mohlo zapříčinit nebezpečné situace. Senzory tlaku v pneumatikách musí mít podle zákona každé nové auto vyrobené od 1. listopadu 2014.

Další nevýhodou je, že propíchlé pneumatiky se systémem nouzového dojezdu nelze opravit. Z důvodu rozdílného opotřebení na druhé nápravě tak musíte koupit i nový plášť do páru.

Výstražná kontrolka senzoru tlaku

Na pokles tlaku v pneumatikách vás upozorní kontrolka na palubním počítači. Pokud tedy máte auto vybavené tímto systémem.

Jak poznáte pneumatiku se systémem nouzového dojezdu?

Označení systému nouzového dojetí najdete na bočnici letních i zimních pneumatik. Každý výrobce však používá odlišné zkratky, např.:

Značení pneumatik: Co znamenají čísla a písmena na bočnici? >>

I v AZ pneu si můžete vybrat pneumatiky se zesílenou bočnicí. Vyhnete se tak nepříjemným situacím, když cestou píchnete. Pokud se vám dojezdové pneu jeví jako nevýhodná investice a defekt vás zaskočí poblíž Opavy, neváhejte kontaktovat náš servis.

 

Prohlédnout nabídku run-flat pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru