Pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti vozidla, bezpečnost i komfort. V tomto článku se zaměříme na dvě základní konstrukční varianty pneumatik a pokusíme se rozsoudit spor: radiální vs. diagonální pneumatiky. V čem se liší a jaké jsou jejich výhody i nevýhody, to se dočtete na následujících řádcích.
Radiální pneumatiky mají kordy uloženy kolmo ke směru jízdy, což zajišťuje lepší flexibilitu bočnice a pevnost běhounu.
Správný výběr pneumatik je zásadní nejen pro optimalizaci výkonu vozidla, ale také pro jeho dlouhou životnost. Při výběru nového obutí hraje hlavní roli, zda potřebujete zimní pneu, či letní, někteří také řeší dezén pneu, a kromě jiného možná budete stát před rozhodnutím, zda pořídit pneumatiky radiální, či diagonální.
Pneumatiky prošly dlouhým vývojem. První pneumatiku sestrojil John Boyd Dunlop v roce 1888 pro tříkolku svého syna. Později, ve 20. století, se objevily diagonální pneumatiky, které dominovaly trhu až do 40. let. Poté přišel průlom v podobě radiálních pneumatik, které byly poprvé uvedeny na trh v roce 1946 firmou Michelin.
Rozdíly mezi radiálními a diagonálními (bias-ply) pneu jsou zásadní, zejména v oblasti konstrukce pneumatik, jízdních vlastností a vhodnosti pro různé druhy vozidel. Zatímco radiální pneumatiky dominují osobním automobilům a motocyklům, diagonální pneumatiky se stále používají u těžších vozidel, jako jsou nákladní auta a zemědělské stroje. Každý z těchto typů má své specifické výhody a nevýhody, které ovlivňují výběr podle individuálních potřeb.
Radiální pneumatiky mají kordy z ocelových vláken, které jsou při výrobě pneu ukládány kolmo ke směru jízdy, tedy radiálně od středu pneumatiky směrem ven. To zajišťuje lepší flexibilitu bočnice a pevnost běhounu.
Radiální pneumatiky – výhody:
Radiální pneumatiky – nevýhody:
Radiální pneumatiky jsou ideální pro osobní automobily a motocykly, kde je kladen důraz na komfort, bezpečnost a jízdní vlastnosti. Rovněž se používají u lehčích nákladních automobilů, protože umožňují plynulejší a pohodlnější jízdu.
Jednou z výhod diagonálních pneumatik je větší odolnost bočnic, díky které jsou ideální pro těžší vozidla a náročné terény.
U diagonálních pneumatik se pásy kordové tkaniny vzájemně kříží pod úhlem 30 až 40 °, což znamená, že jsou umístěny šikmo vůči směru jízdy. Kordy tak vytvářejí pevnou a robustní strukturu, která je méně flexibilní než u radiálních pneumatik.
Diagonální pneumatiky – výhody:
Diagonální pneumatiky – nevýhody:
Rozdíly v konstrukci pneumatik u obou typů napovídají, že ideální jsou diagonální pneumatiky pro nákladní auta, zemědělské stroje a další těžká vozidla, která vyžadují vyšší odolnost proti nárazům a mechanickému poškození. Také se používají u strojů, kde je důležitá pevnost bočnice, například u průmyslových vozidel a stavební techniky.
Jak vyplývá z textu výše, při výběru pneumatik je důležité zvážit typ vozidla, styl jízdy a podmínky, ve kterých budete vozidlo používat. Pro osobní automobily, které se pohybují převážně na silnici, jsou radiální pneumatiky téměř vždy lepší volbou. Pro těžká vozidla a vozidla, která se často pohybují v náročných terénech, budou diagonální pneumatiky vhodnější.
Zjednodušeně tedy můžeme shrnout, že pro osobní automobily a motocykly jsou vhodnější radiální pneumatiky, které nabízejí lepší jízdní vlastnosti, nižší spotřebu paliva a vyšší komfort, zatímco nákladní vozidla a zemědělské stroje ocení spíše diagonální pneumatiky kvůli jejich odolnosti vůči poškození a schopnosti unést větší zátěž.
Poohlížíte se po novém obutí? V našem e-shopu najdete nevyčerpatelnou nabídku pneumatik od prověřených výrobců pro všechny typy vozů. Stačí si vybrat ty vaše.
Zdroj fotografií: Depositphotos