Ať si to řidiči připouštějí nebo ne, i oni bývají často chodci. Jejich chování za volantem však často naznačuje, že na tento fakt zapomínají. Statistiky ukazují, že z tisíce nehod, které způsobila srážka vozu s chodcem, končí 55 smrtí. Naproti tomu v tisíci případech srážky dvou aut vychází počet usmrcených „jen“ na 3,9. Chodec zkrátka nemá airbagy, ale i on se musí chovat zodpovědně a předvídat.
Víte, že: Šance na přežití chodce při střetu s autem se zvyšuje se snížením rychlosti. To také vedlo k ustanovení maximální rychlosti v obci na 50 km/h. Ovšem ani tato rychlost vám nezaručí, že chodec srážku přežije.
Pokud dojde k dopravní nehodě, měli byste být co nejlépe připraveni pomoci. Přečtěte si článek, jak se zachovat při nehodě. Těchto rad využijete nejen při havárii dvou aut, ale i při střetu s chodcem. Doufáme, že takovou situaci nebudete muset řešit. Přesto nezapomínejte na povinnou výbavu auta, která vám při nehodě může být cenným pomocníkem.
Chodci někdy zbytečně riskují zejména proto, že si myslí, že jsou na přechodu 100% chráněni. Toto ovšem není pravda. Chodec musí správně vyhodnotit situaci.
Chodec na přechodu nemá 100% přednost.
Stejně jako řidič i chodec musí předvídat. Musí vzít v úvahu hmotnost vozu, typ silnice a mokrý nebo suchý povrch, protože od toho se následně odvíjí i brzdná dráha automobilu. Na brzdnou dráhu má vliv také typ pneumatik. Skvělé brzdné vlastnosti jak na suchém, tak na mokrém povrchu nabízejí například pneumatiky Continental.
Chodci si často neuvědomují, že brzdná dráha auta se na mokré vozovce prodlužuje.
Dobrá ovladatelnost vozu při prudkém brzdění je důležitá až do úplného zastavení vozu. Velký rozdíl zaznamenáte mezi staršími vozy a novými vozy vybavenými ABS. Důležitou roli hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou. Je nutné, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly. Důležitou roli hraje také stav pneumatik. Nikdy nejezděte na sjetém pneu a raději ho vyměňte za nové pneumatiky od renomovaných výrobců.
Zdroj foto: pixabay.com