Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Řidiči i chodci, předvídejte!

Ať si to řidiči připouštějí nebo ne, i oni bývají často chodci. Jejich chování za volantem však často naznačuje, že na tento fakt zapomínají. Statistiky ukazují, že z tisíce nehod, které způsobila srážka vozu s chodcem, končí 55 smrtí. Naproti tomu v tisíci případech srážky dvou aut vychází počet usmrcených „jen“ na 3,9. Chodec zkrátka nemá airbagy, ale i on se musí chovat zodpovědně a předvídat.

Než vkročíte na přechod, pořádně se rozhlédněte

  • Nejtragičtěji dopadnou situace, kdy chodec vstoupí z chodníku do vozovky náhle.
  • Častou příčinou nehod je nesprávné zhodnocení dopravní situace, špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozu.
  • Nehody často vznikají kvůli podnapilosti chodců.

Víte, že: Šance na přežití chodce při střetu s autem se zvyšuje se snížením rychlosti. To také vedlo k ustanovení maximální rychlosti v obci na 50 km/h. Ovšem ani tato rychlost vám nezaručí, že chodec srážku přežije.

Pokud dojde k dopravní nehodě, měli byste být co nejlépe připraveni pomoci. Přečtěte si článek, jak se zachovat při nehodě. Těchto rad využijete nejen při havárii dvou aut, ale i při střetu s chodcem. Doufáme, že takovou situaci nebudete muset řešit. Přesto nezapomínejte na povinnou výbavu auta, která vám při nehodě může být cenným pomocníkem.

Chodec nemá absolutní přednost

Chodci někdy zbytečně riskují zejména proto, že si myslí, že jsou na přechodu 100% chráněni. Toto ovšem není pravda. Chodec musí správně vyhodnotit situaci.

buildings-1838418_1920

Chodec na přechodu nemá 100% přednost.

  • Chodec nesmí vstoupit na přechod těsně před blížícím se automobilem.
  • Chodec musí dát přednost tramvaji.
    Řidič (kromě řidiče tramvaje) je povinen umožnit chodci bezpečný přechod, pokud vidí, že se chodec chystá vozovku přejít. Proto by měl řidič před přechodem zpomalit, aby byl schopný zareagovat na náhlé situace. Před přechodem musí vozidlo zastavit.

Stejně jako řidič i chodec musí předvídat. Musí vzít v úvahu hmotnost vozu, typ silnice a mokrý nebo suchý povrch, protože od toho se následně odvíjí i brzdná dráha automobilu. Na brzdnou dráhu má vliv také typ pneumatik. Skvělé brzdné vlastnosti jak na suchém, tak na mokrém povrchu nabízejí například pneumatiky Continental.

Co možná nevíte

  • Vysoká rychlost neumožní řidičům včas zareagovat na náhlou situaci (například vběhnutí dítěte do vozovky).
  • Řidiči na víceproudé silnici musejí zastavit, pokud vozidlo v pravém pruhu zastavuje před přechodem.
  • V prudkém lijáku mají chodci horší odhad vzdálenosti a rychlosti auta, neuvažují o prodloužené brzdné dráze na mokré vozovce.

cars-1274489_1920

Chodci si často neuvědomují, že brzdná dráha auta se na mokré vozovce prodlužuje.

Jaký vliv má stav vozidla

Dobrá ovladatelnost vozu při prudkém brzdění je důležitá až do úplného zastavení vozu. Velký rozdíl zaznamenáte mezi staršími vozy a novými vozy vybavenými ABS. Důležitou roli hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou. Je nutné, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly. Důležitou roli hraje také stav pneumatik. Nikdy nejezděte na sjetém pneu a raději ho vyměňte za nové pneumatiky od renomovaných výrobců.

 

Zdroj foto: pixabay.com

Nahoru