Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Řešit či neřešit typ dezénu pneumatiky?

Dezén neboli vzorek pneumatiky není pouhým designovým podpisem návrháře. Typ a uspořádání dezénu ovlivňuje jízdní vlastnosti a chování pneumatiky na různých površích. V moderním světě řidiči na pneumatiky kladou stále vyšší nároky, a tak se kromě nových technologií vyvíjí také nové zdokonalené vzorky pneumatik. Základní 3 typy dezénu a jejich výhody však zůstávají stejné.  

 Typy vzorků pneu

Základní typy dezénů pneu jsou tři. V našem článku se dočtete, jak mezi nimi vybírat a jaké jsou jejich výhody či nevýhody.

Symetrický dezén pneumatiky

U symetrického vzorku nezáleží na tom, na jaké pozici je na vozidle pneumatika umístěna, ani jakým směrem. Vzorek má stejný tvar po celé podélné ose na všech čtyřech pneumatikách. Jedná se o dnes již méně používaný typ dezénu pneumatik, určený převážně pro menší osobní automobily. Pneumatiky se symetrickým dezénem mají nižší výrobní náklady a dobrý poměr cena/výkon. Výrobci pneumatik doporučují tento typ vzorku pro kratší vzdálenosti, např. pro přemisťování převážně po městě.

Příklad symetrického dezénu na pneumatikách Pirelli Cinturato All season +

+
Nízké pořizovací náklady Vyrábí se zpravidla do průměru R18
Spolehlivé jízdní vlastnosti Nevhodné pro vozidla vyšší třídy
Snadná montáž (neřešíte umístění pneumatiky) Nižší stabilita v zatáčkách
Možnost střídání pozic pro delší životnost Vhodné převážně na kratší vzdálenosti

Směrový dezén pneumatiky

Pro svůj tvar si tento typ dezénu vysloužil také označení „šípový“. Má tvar písmene V, který určuje také směr, v jakém musí být pneumatiky namontovány. Směr rotace je také vždy vyznačen na bočnici a musí být dodržen pro bezproblémový odvod vody drážkami a optimální stabilitu vozidla i za silného deště. Tyto pneumatiky lze měnit pouze mezi přední a zadní nápravou. Směrový dezén pneumatiky se používá převážně u zimních pneu pro automobily střední třídy a sportovní vozidla.

Příklad směrového dezénu na pneumatikách Michelin Alpin 6

+
Snížení rizika aquaplaningu Vyšší hlučnost
Stabilní i při rychlé jízdě na mokrém povrchu Méně vhodné pro vozidla vyšší třídy
Ideální pro zimní provoz Nižší kilometrová životnost
Vhodné i pro sportovní vozy

Asymetrický dezén pneumatiky

V současnosti nejoblíbenější typ dezénu pneumatik, vhodný pro všechny třídy vozidel, kombinuje dva zmíněné vzorky. Vnitřní část běhounu zajišťuje bezproblémový odvod vody, záběr a brzdění v zimě a na mokru, funkcí vnější části je udržování stability v zatáčkách a komfort při rychlé jízdě v přímém směru. Při montáži je třeba dodržet pozici pneumatiky, která je na bočnici označena – OUT neboli outside (vnější strana) a IN neboli inside (vnitřní strana). Pravé a levé pneumatiky se u asymetrického dezénu nerozlišují.

Příklad asymetrického dezénu na pneumatikách Dunlop SP Sport 01

+
Vhodné pro všechny typy vozidel Vyšší pořizovací náklady
Výborné jízdní vlastnosti na každém povrchu
Nízká hlučnost
Vysoká stabilita v zatáčkách
Kratší brzdná dráha

Na co se zaměřit při výběru obutí si můžete přečíst v našem článku 3 nejčastější chyby při výběru pneumatik.

Bez ohledu na typ gum je vyhláškou předepsaná hloubka dezénu letních pneumatik 1,6 mm, zimní pneumatiky nesmí překročit hranici 4 mm. Blíží se vaše obutí k těmto hodnotám? Zajistěte si nové kvalitní pneumatiky včas!

 

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru