Dezén neboli vzorek pneumatiky není pouhým designovým podpisem návrháře. Typ a uspořádání dezénu ovlivňuje jízdní vlastnosti a chování pneumatiky na různých površích. V moderním světě řidiči na pneumatiky kladou stále vyšší nároky, a tak se kromě nových technologií vyvíjí také nové zdokonalené vzorky pneumatik. Základní 3 typy dezénu a jejich výhody však zůstávají stejné.
Základní typy dezénů pneu jsou tři. V našem článku se dočtete, jak mezi nimi vybírat a jaké jsou jejich výhody či nevýhody.
U symetrického vzorku nezáleží na tom, na jaké pozici je na vozidle pneumatika umístěna, ani jakým směrem. Vzorek má stejný tvar po celé podélné ose na všech čtyřech pneumatikách. Jedná se o dnes již méně používaný typ dezénu pneumatik, určený převážně pro menší osobní automobily. Pneumatiky se symetrickým dezénem mají nižší výrobní náklady a dobrý poměr cena/výkon. Výrobci pneumatik doporučují tento typ vzorku pro kratší vzdálenosti, např. pro přemisťování převážně po městě.
Příklad symetrického dezénu na pneumatikách Pirelli Cinturato All season +
+ | – |
Nízké pořizovací náklady | Vyrábí se zpravidla do průměru R18 |
Spolehlivé jízdní vlastnosti | Nevhodné pro vozidla vyšší třídy |
Snadná montáž (neřešíte umístění pneumatiky) | Nižší stabilita v zatáčkách |
Možnost střídání pozic pro delší životnost | Vhodné převážně na kratší vzdálenosti |
Pro svůj tvar si tento typ dezénu vysloužil také označení „šípový“. Má tvar písmene V, který určuje také směr, v jakém musí být pneumatiky namontovány. Směr rotace je také vždy vyznačen na bočnici a musí být dodržen pro bezproblémový odvod vody drážkami a optimální stabilitu vozidla i za silného deště. Tyto pneumatiky lze měnit pouze mezi přední a zadní nápravou. Směrový dezén pneumatiky se používá převážně u zimních pneu pro automobily střední třídy a sportovní vozidla.
Příklad směrového dezénu na pneumatikách Michelin Alpin 6
+ | – |
Snížení rizika aquaplaningu | Vyšší hlučnost |
Stabilní i při rychlé jízdě na mokrém povrchu | Méně vhodné pro vozidla vyšší třídy |
Ideální pro zimní provoz | Nižší kilometrová životnost |
Vhodné i pro sportovní vozy |
V současnosti nejoblíbenější typ dezénu pneumatik, vhodný pro všechny třídy vozidel, kombinuje dva zmíněné vzorky. Vnitřní část běhounu zajišťuje bezproblémový odvod vody, záběr a brzdění v zimě a na mokru, funkcí vnější části je udržování stability v zatáčkách a komfort při rychlé jízdě v přímém směru. Při montáži je třeba dodržet pozici pneumatiky, která je na bočnici označena – OUT neboli outside (vnější strana) a IN neboli inside (vnitřní strana). Pravé a levé pneumatiky se u asymetrického dezénu nerozlišují.
Příklad asymetrického dezénu na pneumatikách Dunlop SP Sport 01
+ | – |
Vhodné pro všechny typy vozidel | Vyšší pořizovací náklady |
Výborné jízdní vlastnosti na každém povrchu | |
Nízká hlučnost | |
Vysoká stabilita v zatáčkách | |
Kratší brzdná dráha |
Na co se zaměřit při výběru obutí si můžete přečíst v našem článku 3 nejčastější chyby při výběru pneumatik.
Bez ohledu na typ gum je vyhláškou předepsaná hloubka dezénu letních pneumatik 1,6 mm, zimní pneumatiky nesmí překročit hranici 4 mm. Blíží se vaše obutí k těmto hodnotám? Zajistěte si nové kvalitní pneumatiky včas!
Zdroj fotografií: Depositphotos.com