Pneumatiky pro nákladní automobily dostávají opravdu zabrat. Musejí být spolehlivé, náklady na jejich pořízení ideálně nízké a životnost co nejvyšší. S posledním jmenovaným parametrem vám pomohou prořezávačky nákladních pneu. Kdy je můžete použít?
Prodlužte životnost vašich nákladních pneu. S pomocí prořezávačky pneumatik je můžete obnovit v souladu se zákonem.
Do prořezávání nákladních pneumatik se můžete pustit v podstatě u většiny z nich. Musíte jen zkontrolovat, že jsou na bočnici označené nápisem „regroovable“. Nemusíte se bát, že si hrajete na kutila Tima – prořezávání nákladních pneumatik je nejen v souladu se zákonem, ale také ho doporučují renomovaní výrobci pneumatik. Přesto je důležité mít správné nástroje a úplně nejlépe také proškoleného mechanika. Pokud se obrátíte na výrobce vašich nákladních pneu, měl by vám dodat schéma k prořezávání, které vám celý úkon usnadní. Nebo se můžete obrátit na váš oblíbený pneuservis.
Pokud si nejste jistí, jak na tom vaše obutí je, možná vás bude zajímat článek o signálech opotřebovanosti pneumatik. A nezapomeňte, že jízda na prořezaných pneu není povolená na hnacích nápravách s povolenou rychlostí vyšší než 100 km/h.
Pokud prořezání pneu provedete správně, můžete její životnost prodloužit o 15 – 30 %, což už je pořádná úleva pro peněženku. Odhaduje se, že díky prořezání pneumatik ušetříte až 2 l paliva na 100 km a na kilometrovém výkonu získáte navíc 25 %. Dejte si ale pozor, při špatném postupu můžete poškodit kostru a tím pádem úplně zlikvidovat celou gumu, což by ji rovnou do budoucna odepsalo jako možný protektor.
Prořezávaná pneumatika skýtá i jisté riziko: pokud kámen nebo jiný předmět při jízdě pronikne prořezanou částí, poškodí nárazník a může způsobit vznik koroze. Není to ale příliš pravděpodobné. Například nákladní pneumatiky Barum jsou opatřené zesílenou bezpečnostní vrstvou, aby tomuto zabránily.
Mějte na paměti, že mezi nárazníkem a dnem nové drážky musí vždy zůstat aspoň 2 mm gumy. Doporučujeme ale nechat si větší rezervu. Nejlepší je pustit se do prořezávání v momentě, kdy je hloubka vzorku přibližně 3 mm. Zkontrolujte, že je vzorek sjetý rovnoměrně a guma nemá žádný defekt. Pokud tomu tak není, můžete se pustit do práce – často lze prořezat až 4 mm nového vzorku.
Rozhodně se do prořezávání pneu nepouštějte s pomocí dláta nebo nedejbože flexy. Používejte pouze profesionální prořezávačky pneu, přímo k této činnosti určené. Usnadnit práci vám mohou taky speciální stojany na prořezávání.
A pokud vás napadlo, že by se vám podobná úspora hodila i u pneu na osobním autě, musíme vás zklamat. Prořezávání pneumatik na osobních vozech jejich životnost nijak zvlášť neprodlouží a výrazně se zvýší riziko nehody.
Prořezávání pneumatik je mimo jiné šetrnější k životnímu prostředí než nákup nových pneu a se zvýšenou přilnavostí gum k vozovce se znovu také zvyšuje bezpečnost vaší jízdy. Na sjetých pneumatikách se rozhodně jezdit nevyplatí!
Pokud už vaše pneu mají to nejlepší za sebou a nespasí je ani prořezávačka, pořiďte si nové spolehlivé nákladní pneumatiky od renomovaných výrobců.
Pořiďte si kvalitní nákladní pneumatiky
Zdroj fotografií: Depositphotos.com