Nákup bouraného auta je pro někoho naprosto nemyslitelným krokem. Někdo v této kategorii ale hledá záměrně, protože to může být snadný způsob, jak si pořídit zánovní ojetinu. Nemluvíme tady o opravených autech, ale o takových, která bez příkras jako bouraná skutečně vypadají. Vyplatí se taková koupě? A jaké s sebou nese výhody nebo naopak překážky?
Na český trh putují bourané vozy zpravidla ze zahraničí. V běžné praxi se tady opraví a se zbytkem už si poradí autobazary. Ty pak velmi často tato auta nepravdivě prezentují jako nebouraná a udělají všechno pro to, aby potencionální kupec nic nepoznal. Nekvalitně provedená oprava však může mít fatální důsledky, i když se vůz tváří, že je v top stavu. Proto mnozí raději brázdí ve vodách skutečných „bouraček“, které jsou cenově dostupnější, ale…
Pokud se rozhodnete pro koupi havarovaného vozu, v první řadě vsaďte na odborné posouzení jeho skutečného stavu. Je obrovský rozdíl, jestli auto schytalo jen malé čelní ťuknutí, nebo je to „totálka“. Na místo prodeje si s sebou proto vezměte svého známého mechanika nebo přizvěte odborníka, který se v této branži vyzná, aby zhodnotil, jestli se investice vyplatí, a to nejen z finančního hlediska, ale také bezpečnostního.
Při malých nehodách bývají nejčastěji poškozené pouze přední části karoserie jako nárazník, světla, blatníky nebo kapota. V takovém případě není potřeba dávat od auta hned ruce pryč, zvlášť když opravu zvládnete svépomocí nebo máte známého mechanika, který navíc třeba dokáže sehnat náhradní díly levně. V součtu pak mohou být pořizovací náklady i s náklady na opravu nižší, než kdybyste kupovali ojeté nebo opravované auto.
Poškození vnějších částí také nemá výrazný vliv na bezpečnost, takže na cestách nebudete muset mít obavy z nepředvídatelných situací. Stále ale platí, že i takto poškozené auto je potřeba důkladně prohlédnout, aby se vyloučily závažnější poruchy.
Jakmile se následky nehody dostaly do útrob plechové a plastové bariéry, je to pomyslně zdvižený prst při zvažování o koupi. Pokud se jedná o prasklý chladič, je to tolerovatelná závada a jeho výměna nebude představovat žádná rizika, složitější je to už u poškození střechy, podlahy, sloupků, prahů, náprav nebo samotného motoru. Tady je namístě zvážit finanční náklady, ale i bezpečnou provozuschopnost po opravě. Když budete mít nepřesně srovnané nápravy, můžete se lehce dostat do smyku při prudkém brzdění. Poškozená může být i elektronika, která si možná časem začne dělat, co chce.
Nákup takového vozu bude pravděpodobně nejlepší obejít velkým obloukem, protože zde hrozí velké riziko nebezpečí, hlavně při další nehodě. U takto poškozeného auta jsou nadobro odepsány zásadní konstrukční prvky, jako jsou prahy, A sloupky nebo výztuhy mezi motorem a palubní deskou. Obecně by byla investice do opravy takto zdemolovaného auta, ve kterém chybí aktivní i pasivní prvky ochrany posádky, spíš hazardem.
Samostatnou kapitolou jsou v tomto ohledu vyplavené vozy, u kterých nemusíte na první pohled poznat vůbec nic, i když se už koroze začíná rozjíždět ve velkém.
Při zvažování nákupu bouraného auta musíte brát v potaz jeho reálný stav, pořizovací cenu, odhad nákladů na opravu, ale i nějakou tu korunu navíc, protože ono se vždycky ještě něco objeví. Na prvním místě by však měla stát schopnost bezpečného provozu. Některé výhody takové koupě za to ale stojí:
Ať už se rozhodnete pro nové, ojeté nebo bourané auto, nikdy nezapomínejte nejen na povinnou výbavu, ale také pravidelné výměny oleje, které vám rádi zajistíme v našem opavském autoservisu.
Zdroj fotografií: Depositphotos