Jedním z klíčových opatření pro zajištění bezpečného provozu na silnicích v zimních podmínkách je použití posypové soli. Ta má však také negativní vliv na karoserii vašeho vozidla. Způsobuje totiž korozi kovových částí. Přečtěte si více o zimní údržbě silnic a zjistěte, jak o své auto nebo motorku pečovat, aby vám nezačala „kvést“.
Posypová sůl dokáže zatočit se sněhem i náledím, ale umí také napáchat škody na karoserii vozidla.
Solení silnic je běžnou metodou zimní údržby, která zvyšuje bezpečnost jízdy na sněhu a ledu. Když venkovní teplota klesne pod bod mrazu, voda na povrchu vozovky může vytvořit nebezpečnou ledovku. Do akce pak vyráží sypači, kteří pomocí soli nebo solného roztoku udržují cesty sjízdné.
Princip solení není nijak složitý – jde v zásadě o to, že sůl snižuje bod mrazu vody a rozpouští tak led a sníh na silnici. Pro tento způsob ošetření vozovky je ale rozhodující, jaká vrstva sněhu nebo ledu se na jejím povrchu vyskytuje a jak velký mráz venku panuje. Při velmi nízkých teplotách už totiž solení postrádá význam. Stejně jako je bezpředmětné v případě, kdy je na silnici vrstva sněhu větší než cca 2 cm. Tady musí nejdřív zasáhnout cestářova radlice.
Posypové soli však mají negativní účinek i na životní prostředí, proto je v některých oblastech solení silnic zakázáno. Namísto soli se tak používají zdrsňovací materiály jako štěrk nebo písek.
Při větší sněhové pokrývce je nejdřív potřeba sníh na cestě prohrnout.
I když jsou posypové soli účinným prostředkem k bezpečnému zimnímu provozu, mohou poškodit vaše auto. A pokud si neodepřete jízdu na motorce v zimě, tak i váš jednostopý stroj. Urychlují totiž proces koroze kovových částí – typicky podvozku, brzd, výfuku a disků. Zvlášť koroze podvozkových a brzdových komponent pak může ovlivnit výkon a bezpečnost vašeho vozidla.
Z tohoto důvodu raději nepodceňujte údržbu a auto i motorku pravidelně myjte také v zimě. Ideálně navštivte ruční myčku a důkladně tlakovou pistolí opláchněte podvozek, podběhy a kola. Nezapomeňte ani na odstranění nečistot z laku, na němž vlivem působení soli může koroze započít. A pozornost věnujte i interiéru auta. Sůl si totiž dovnitř „nosíte“ na botách. Alespoň jednou za měsíc tedy vysajte podlahu, všechny škvíry okolo sedadel a očistěte prahy i plastové díly.
Po zimě nechejte prohlédnout svého plechového miláčka v servisu. Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám provedeme kompletní servis auta, abyste s ním do cíle dojeli vždy bez problémů.
Zdroj fotografií: Depositphotos