Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Proč se cesty solí a jaký vliv má posypová sůl na auto a motorku?

Jedním z klíčových opatření pro zajištění bezpečného provozu na silnicích v zimních podmínkách je použití posypové soli. Ta má však také negativní vliv na karoserii vašeho vozidla. Způsobuje totiž korozi kovových částí. Přečtěte si více o zimní údržbě silnic a zjistěte, jak o své auto nebo motorku pečovat, aby vám nezačala „kvést“.

Zimní údržba silnice

Posypová sůl dokáže zatočit se sněhem i náledím, ale umí také napáchat škody na karoserii vozidla.

Princip solení silnic

Solení silnic je běžnou metodou zimní údržby, která zvyšuje bezpečnost jízdy na sněhu a ledu. Když venkovní teplota klesne pod bod mrazu, voda na povrchu vozovky může vytvořit nebezpečnou ledovku. Do akce pak vyráží sypači, kteří pomocí soli nebo solného roztoku udržují cesty sjízdné.

Princip solení není nijak složitý – jde v zásadě o to, že sůl snižuje bod mrazu vody a rozpouští tak led a sníh na silnici. Pro tento způsob ošetření vozovky je ale rozhodující, jaká vrstva sněhu nebo ledu se na jejím povrchu vyskytuje a jak velký mráz venku panuje. Při velmi nízkých teplotách už totiž solení postrádá význam. Stejně jako je bezpředmětné v případě, kdy je na silnici vrstva sněhu větší než cca 2 cm. Tady musí nejdřív zasáhnout cestářova radlice.

Čím se cesty solí?

  • Při teplotách do zhruba -9 °C se používá chlorid sodný (NaCl), tedy klasická sůl, kterou používáte na vaření. Pro lepší účinnost je ale obohacená o chemické příměsi, ke konzumaci ji tedy nedoporučujeme.
  • Větší mrazy už vyžadují použití chloridu vápenatého (CaCl2), který je účinný až do -29 °C.

Posypové soli však mají negativní účinek i na životní prostředí, proto je v některých oblastech solení silnic zakázáno. Namísto soli se tak používají zdrsňovací materiály jako štěrk nebo písek.

Přečtěte si také: Jaká je brzdná dráha na různých površích vozovky? >>

Cestáři odklízejí sníh na silnici

Při větší sněhové pokrývce je nejdřív potřeba sníh na cestě prohrnout.

Posypová sůl urychluje korozi, a to i v interiéru auta

I když jsou posypové soli účinným prostředkem k bezpečnému zimnímu provozu, mohou poškodit vaše auto. A pokud si neodepřete jízdu na motorce v zimě, tak i váš jednostopý stroj. Urychlují totiž proces koroze kovových částí – typicky podvozku, brzd, výfuku a disků. Zvlášť koroze podvozkových a brzdových komponent pak může ovlivnit výkon a bezpečnost vašeho vozidla.

Přečtěte si také: Jak udržet podvozek v kondici, aby koroze neměla šanci? >>

Z tohoto důvodu raději nepodceňujte údržbu a auto i motorku pravidelně myjte také v zimě. Ideálně navštivte ruční myčku a důkladně tlakovou pistolí opláchněte podvozek, podběhy a kola. Nezapomeňte ani na odstranění nečistot z laku, na němž vlivem působení soli může koroze započít. A pozornost věnujte i interiéru auta. Sůl si totiž dovnitř „nosíte“ na botách. Alespoň jednou za měsíc tedy vysajte podlahu, všechny škvíry okolo sedadel a očistěte prahy i plastové díly.

Po zimě nechejte prohlédnout svého plechového miláčka v servisu. Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám provedeme kompletní servis auta, abyste s ním do cíle dojeli vždy bez problémů.

 

Objednat se do autoservisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru