Přetížené kamiony jsou u nás bohužel celkem běžnou praxí, což se negativně projevuje na stavu českých silnic a dálnic, ale také na bezpečnosti provozu. Co však velká část řidičů neví, je to, že pokuta za přetížení vozidla se týká i vozidel do 3,5 tuny. Nadměrným nákladem neriskujete jen finanční postih. Přetížení vozidla způsobuje změnu jízdních vlastností, která může mít v provozu katastrofální následky.
Při nakládání do vozidla stačí používat vlastní rozum. Vyhnete se jak riziku nehody, tak nadměrnému opotřebení automobilu.
Nosnost vozidla a nejvyšší povolenou hmotnost má každý majitel automobilu uvedenou v technickém průkazu. Dostat se nad tento limit není nijak složité, zvláště chystáte-li se na dovolenou, kam si kromě celé rodiny berete i spoustu zavazadel, jízdní kola, naložený střešní box apod. Zákony fyziky ovšem nelze obejít. Co ovšem lze, je používat zdravý rozum a přetížení vozidla jako řidič nedopustit. Ochráníte tak nejen své blízké před riskantní jízdou, ale také životnost částí automobilu a svoji peněženku.
Finanční postih za nadměrný náklad osobního vozidla je vzhledem k rizikům relativně nízký. Pokuta za přetížení vozidla do 3,5 tuny, které se klasifikuje jako přestupek, se pohybuje kolem 2000 Kč. Za toto pochybení se neudělují žádné body.
Více o bodovém systému a pokutách za dopravní přestupky
Nadměrně naložený automobil se chová výrazně jinak než při dodržení stanovené nosnosti. Klíčové je také rozložení nákladu. Jinak se bude chovat vozidlo s přetížením kufru a jinak vůz, který je nadměrně naložený na sedadlech posádky. Odlišné vlastnosti pocítíte i při vyšším zatížení na střeše. Jaké jsou tedy hlavní důvody, proč si na přetížení vozidla dát pozor?
Jak už bylo zmíněno, přetížení vozidla má za následek změnu jízdních vlastností. Ty pocítíte zejména v zatáčkách, kdy automobil hůře drží směr, ale také při jízdě v přímém směru. Motor v té chvíli není schopen rychlé jízdy a na předjíždění můžete rovnou zapomenout. Rovněž rychlé změny směru jsou s nadměrným nákladem problém, v krizové situaci tedy bude složitější včas zareagovat.
Přetížení vozidla má na brzdnou dráhu zásadní vliv. Brzdy v okamžiku sešlápnutí pedálu nejsou schopny plnit svou funkci jako při dodržení předepsané hmotnosti. Čím vyšší hmotnost, tím vyšší setrvačnost. Kromě prodloužené brzdné dráhy se také nadměrně opotřebovávají brzdové destičky a může dojít dokonce k jejich deformaci.
Zvýšené riziko smyku nastává zpravidla při přetížení vozidla v oblasti zavazadlového prostoru.
Čím vyšší hmotnost vozidla, tím vyšší spotřeba, zejména při jízdě do kopce a při častých rozjezdech typických pro dopravu ve větších městech. Střešní box nebo nosiče s jízdními koly navíc zvyšují aerodynamický odpor, což rovněž zvyšuje spotřebu pohonných hmot.
Na boku každé pneumatiky najdete hmotnostní index, který udává maximální možnou zátěž pneumatiky. Při nedodržení předepsaného zatížení hrozí nejen nadměrné opotřebení obutí, ale také přehřátí na takovou teplotu, kdy riskujete explozi pneumatiky. I zdánlivě banální překážky na pozemní komunikaci, jako jsou výmoly, se při přetížení vozidla stávají rizikové. Náchylnost k defektu pneumatiky je totiž několikanásobně vyšší.
Dbát na dodržování předepsaného maximálního zatížení je nutné. V každém případě však riziko defektu výrazně snížíte novým kvalitním obutím.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com