Jen blázen by chtěl dobrovolně snižovat výkon motorky. Pro ty, kteří nevlastní řidičské oprávnění skupiny A, je však tzv. přiškrcení motocyklu jedinou možností, jak řídit silný stroj legálně a bez rizika postihu. Snižování výkonu se nicméně zpravidla neobejde bez investic do škrticí sady a bez návštěvy dopravního inspektorátu. V některých případech se proto omezení výkonu motorky nevyplatí. Přečtěte si, co taková úprava obnáší a pro koho je určená.
Přiškrcení motorky je řešením pro ty, kteří plánují v horizontu několika let pořídit silný stroj, ale v tuto chvíli jej nemohou legálně řídit.
Nejpočetnější skupinou motorkářů, kteří nad omezením výkonu uvažují, jsou majitelé řidičského oprávnění skupiny A2. Ti mohou od 18 let řídit stroj o výkonu do 35 kW. Na získání ŘP skupiny A, a tedy i sedlání mašin bez omezení výkonu, si však musí počkat alespoň další 2 roky.
Přiškrcení motorky tak má velký význam pro začínající motorkáře, kteří si chtějí v horizontu několika let pořídit silný stroj, ale v tuto chvíli jej nemohou legálně řídit. Nákup slabšího stroje a jeho brzký prodej za účelem obměny za silnější mašinu by se jim nevyplatil a zabral by jim spoustu času.
Snižování výkonu však nemá smysl pro ty, kteří nad rozšířením řidičského oprávnění do budoucna neuvažují a skupina A2 je pro ně dostačující. Takovým motorkářům doporučujeme investovat do motocyklu v dané kategorii, který bude výkonově optimalizovaný a vyvážený. Navíc se vyhnou nákladům spojeným se snižováním výkonu, stejně tak i souvisejícímu papírování.
Výkonově lze omezit naprostou většinu sériově vyráběných motocyklů, stejně jako lze naopak výkon motorky zvýšit. Seškrcení je možné buď pomocí originální sady výrobce, kterou vám odborně nainstalují v autorizovaném servisu, nebo s využitím homologované sady od alternativního výrobce. Setkat se můžete se 3 typy snižování výkonu:
► Seškrcení na 35 kW – v současné době nejrozšířenější. Dle platné legislativy je možné omezovat jen motocykly s maximálně dvojnásobným výkonem. Stroje o výkonu nad 70 kW tedy seškrtit nejde.
► Seškrcení na 25 kW – využívalo se do roku 2013, než došlo ke změně ve skupinách ŘP. V dnešní době nemá význam. V bazarech však narazíte na nespočet motocyklů omezených právě na 25 kW.
► Seškrcení na 11 kW – na tento výkon lze omezit jen motocykly s objemem válců do 125 ccm. Motorky současné produkce jsou konstruovány tak, aby je mohli řídit jezdci s ŘP skupiny A1. Seškrcení má reálný význam jen u několika starších motocyklů v kategorii 125 ccm, které mají vyšší výkon. Vzhledem k vysokým nákladům na pořízení škrticí sady se však omezování zpravidla nevyplatí.
Pokud se poohlížíte po bazarovém motocyklu, u kterého provedl snížení výkonu už předchozí majitel, zjistěte si, můžete-li takový stroj opravdu řídit. V roce 2013 totiž došlo k legislativním změnám, které problematiku omezování výkonu motocyklů trochu zkomplikovaly.
Pokud jste získali řidičské oprávnění na skupinu A2 po 19. lednu 2013, můžete řídit jen ty motorky omezené na 25 kW, jejichž původní výkon je maximálně dvojnásobný. Před uvedeným datem bylo možné na výkon 25 kW omezovat motocykly z jakéhokoliv výkonu. Na bazaru tak můžete běžně narazit třeba na oblíbenou Suzuki Bandit 600 omezenou na 25 kW. Její původní výkon je však 57 kW, a tak ji s ŘP vydaným po lednu 2013 řídit legálně nesmíte.
Na mladé řidiče myslí i samotní výrobci motocyklů. Proto nabízí možnost omezení výkonu u zbrusu nových strojů. Úprava výkonu při nákupu vás vyjde zpravidla mnohem levněji než v případě dodatečné montáže škrticí sady. Navíc bude snížený výkon uvedený v TP od počátku, a tak se obejdete bez složitého papírování.
K možnostem omezování výkonu přistupují výrobci odlišně, například Kawasaki nabízí snížení výkonu zdarma. U ostatních výrobců zpravidla nějaký poplatek zaplatíte, není však nijak závratný. A když už budete u výběru nového motocyklu a souvisejícího příslušenství, nezapomeňte se porozhlédnout po kvalitních motopneumatikách, které vás podrží za jakéhokoliv počasí.
Pokud jste se rozhodli pro dodatečné snížení výkonu motorky a výrobce originální systém omezení nenabízí, musíte sáhnout po škrticí sadě od alternativního výrobce. Musí být homologovaná, aby vám omezení výkonu uznali na dopravním inspektorátu. Omezení se provádí různými způsoby. Často je mechanické a využívá dorazy, difuzory v sacím potrubí nebo jiné omezovače. U mnoha nových motocyklů se snižování výkonu provádí elektronicky, a to výměnou řídicí jednotky.
Montáže škrticí sady musí provádět profesionální motoservis, který systém opatří plombou. Na ní je uvedené číslo, které se zapíše do velkého technického průkazu. Po montáži omezovače výkonu vás čeká právě návštěva dopravního inspektorátu, kde vám po předložení všech potřebných dokumentů provedou zápis do velkého TP a vystaví nový malý TP s údaji o omezení výkonu.
Promyslete si, jestli se vám starosti se snižováním výkonu motocyklu vyplatí. Často má větší význam počkat pár měsíců a rozšířit si ŘP na skupinu A.
Co se však vyplatí stoprocentně, jsou kvalitní pneumatiky. Pokud ty vaše začínají mít sjetý vzorek, neriskujte pád v zatáčce či nebezpečně dlouhou brzdnou dráhu a pořiďte nové.
Vyberte si z motopneu prověřených značek
Zdroj fotografie: Depositphotos