O výběru pneumatik rozhoduje mnoho faktorů. Jde o správný rozměr, styl jízdy, frekvenci ježdění nebo typ vozu. Proto jsme pro vás sepsali podrobného průvodce, který vás provede výběrem pneumatik od A do Z.
Požadované parametry pneumatik pro váš vůz najdete ve velkém technickém průkazu.
V článku se dozvíte:
Optimálních jízdních vlastností vozu dosáhnete pouze s pneumatikami daných rozměrů a konstrukce, schválenými pro provoz vašeho auta. Když je dodržíte, elegantněji se vyhnete smyku nebo včas dobrzdíte v nepředvídatelných situacích. Kompletní značení pneumatik najdete na jejich bočnici. Pokud ale pořizujete nové obutí na auto z druhé ruky, raději si potřebné parametry překontrolujte ve velkém technickém průkazu.
Základním kritériem pro výběr pneumatik je jejich šířka, profil a průměr. Příkladem nám může být např. rozměr 225/50 R17, kde
Dalším důležitým parametrem jsou hmotnostní a rychlostní indexy, které ve značení následují hned za rozměry pneumatik – například 94H. Hmotnostní index, v tomto případě číslo 94, udává maximální možné zatížení jedné pneumatiky a odpovídá 640 kg. Použití pneumatik s nižším indexem nosnosti je nebezpečné i protizákonné. Pneumatiky s vyšším indexem nosnosti obout můžete, bude to však na úkor jízdního komfortu.
60 | 250 | 71 | 345 | 82 | 475 | 93 | 650 | 104 | 900 | 115 | 1215 | 126 | 1700 | 137 | 2300 | 148 | 3159 | 159 | 4375 |
61 | 257 | 72 | 355 | 83 | 487 | 94 | 670 | 105 | 925 | 116 | 1250 | 127 | 1750 | 138 | 2360 | 149 | 3250 | 160 | 4500 |
62 | 265 | 73 | 365 | 84 | 500 | 95 | 690 | 106 | 950 | 117 | 1285 | 128 | 1800 | 139 | 2430 | 150 | 3350 | 161 | 4625 |
63 | 272 | 74 | 375 | 85 | 515 | 96 | 710 | 107 | 975 | 118 | 1320 | 129 | 1850 | 140 | 2500 | 151 | 3450 | 162 | 4750 |
64 | 280 | 75 | 385 | 86 | 530 | 97 | 730 | 108 | 1000 | 119 | 1360 | 130 | 1900 | 141 | 2575 | 152 | 3550 | 163 | 4857 |
65 | 290 | 76 | 400 | 87 | 545 | 98 | 750 | 109 | 1030 | 120 | 1400 | 131 | 1950 | 142 | 2650 | 153 | 3650 | 164 | 5000 |
66 | 300 | 77 | 412 | 88 | 560 | 99 | 775 | 110 | 1060 | 121 | 1450 | 132 | 2000 | 143 | 2725 | 154 | 3750 | 165 | 5150 |
67 | 307 | 78 | 425 | 89 | 580 | 100 | 800 | 111 | 1090 | 122 | 1500 | 133 | 2060 | 144 | 2800 | 155 | 3875 | 166 | 5300 |
68 | 315 | 79 | 437 | 90 | 600 | 101 | 825 | 112 | 1120 | 123 | 1550 | 134 | 2120 | 145 | 2900 | 156 | 4000 | 167 | 5450 |
69 | 320 | 80 | 450 | 91 | 615 | 102 | 850 | 113 | 1150 | 124 | 1600 | 135 | 2180 | 146 | 3000 | 157 | 4125 | 168 | 5600 |
70 | 335 | 81 | 462 | 92 | 630 | 103 | 875 | 114 | 1180 | 125 | 1650 | 136 | 2240 | 147 | 3075 | 158 | 4250 | 169 | 5800 |
Rychlostní index (H = 210 km/h) určuje maximální možnou rychlost, pro kterou je pneumatika konstruovaná. Pokud byste tuto rychlost překročili, hrozilo by poškození pneumatik. Letní pneumatiky musí mít rychlostní index stejný nebo vyšší, než je hodnota uvedená v technickém průkazu. Zimní pneumatiky doporučujeme pořídit s maximálně o stupeň nižším rychlostním indexem. Tuto informaci si ale nezapomeňte vyznačit do zorného pole při řízení, abyste nejvyšší povolenou rychlost nepřekročili.
Rychlostní index | Q | R | S | T | U | H | V | ZR | W | Y | (Y) |
km/h | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | >240 | 270 | 300 | >300 |
Značka ZR v sobě skrývá všechny indexy nad rychlostí 240 km/h. Pokud je pneumatika vhodná i pro vyšší rychlost, než je 300 km/h, najdete na ní ypsilon v závorce.
Rozhodnout může i označení DOT. V něm najdete informace o výrobci a místu výroby pneumatik. Vás by ale mělo zajímat především poslední čtyřčíslí. Když na bočnici najdete např. číslo 1720, znamená to, že pneumatika byla vyrobená v 17. týdnu roku 2020. Podle toho určíte stáří pneumatik i termín, kdy je musíte nasadit na auto. Správně skladovaná nová pneumatika vám totiž vydrží v temnu a chládku garáže klidně 5 let a dalších pět sezón na ní můžete jezdit.
Stáří obutých pneumatik má vliv na jízdní vlastnosti a projevuje se na hloubce dezénu i na popraskání pryže. Sjeté pneu se špatně ovládají, mají delší brzdnou dráhu a špatně zvládají aquaplaning. Pokud jsou pneumatiky v permanentním provozu, nejezděte na nich déle než 5 let.
Pokud doma skladujete takto staré pneumatiky, raději je co nejdříve odvezte do sběrného dvora.
Znáte rozměry i všechny indexy, ale nevíte, jakou značku pneumatik vybrat? Berličkou vám můžou být nezávislé testy pneumatik, které každoročně provádí renomované zahraniční i české autokluby a magazíny, jako je ADAC, AutoBild nebo AutoTip. Najdete v nich ty nejprodávanější modely, u nichž se testuje chování na suchu, na mokru (u zimních i na sněhu a ledu), komfort ovládání, hlučnost, míra opotřebení a valivý odpor.
Zimní pneumatiky patří k povinné výbavě vozu od 1. listopadu do 31. března. Důvodem je bezpečnost jízdy. Jejich složení totiž zajišťuje mnohem lepší záběr na sněhu a ledu a propracovaný systém drážek a odvodných kanálků si lépe poradí s odváděním sněhu, vody i případným aquaplaningem. S výběrem vám pomůžou zmíněné nezávislé testy, kde si sami určíte, jaké parametry jsou pro vás podstatné.
Jak poznáte zimní pneumatiky? Pokud vám nenapoví specifické drážkování, je správným vodítkem symbol sněhové vločky na pozadí hory. Označením M+S se raději neřiďte, protože bývá i na některých pneumatikách pro terénní a SUV vozy nebo na celoročních pneu.
Stejně jako u zimních vám při výběru letních pneumatik napoví nezávislé testy. Ta nejlépe hodnocená pro vás však nemusí být ideální volbou. Zaměřte se na jednotlivé parametry a podle nich se rozhodujte. Jezdíte často dlouhé trasy nebo je vaším denním chlebem dálnice? Pak vám pravděpodobně budou vyhovovat ty méně hlučnější a odolnější proti opotřebení. Jestliže se svým vozem nevyjíždíte za nepříznivého počasí, zajímat by vás mělo hodnocení na suchu.
V každém případě doporučujeme na letní sezónu vždy přezout na letní pneumatiky. Lépe se přizpůsobí vozovce, odolávají vysokým teplotám a v případě, že se před vámi objeví překážka, můžete se spolehnout i na kratší brzdnou dráhu. V neposlední řadě mají také nižší valivý odpor, což se pozitivně projevuje na spotřebě paliva.
Dezén letních pneumatik je stavěný do provozu nad 7 °C, kdy mají prokazatelně lepší jízdní vlastnosti než zimní.
O nákupu vhodných pneumatik rozhodují i další faktory, které byste měli zohlednit. Položte si otázky typu:
Na základě odpovědí si pak porovnejte parametry testovaných pneumatik a zvolte ty nejvhodnější do vašich jízdních podmínek. Ve městě oceníte takové, které si poradí s mokrou vozovkou. V horách zase nedáte dopustit na dobré záběrové vlastnosti. Alternativou ale mohou být i celoroční pneumatiky.
Vlastnosti celoročních pneumatik sice výrazně nevynikají v žádném ročním období, ale jsou příjemným kompromisem pro ty, kteří denně nejezdí dlouhé trasy a do hor zamíří zřídka. Díky technologickému pokroku se u nich můžete spolehnout na dostatek bezpečí i za nepříznivého počasí, a navíc vám ušetří nějakou tu korunu za pravidelné přezouvání pneumatik, resp. pořizování letní a zimní sady.
Kvůli snižování emisí skleníkových plynů nařídila EU výrobcům pneumatik jejich štítkování. Parametry jednotlivých pneumatik si tak můžete přehledně porovnat podle energetického štítku. Najdete na něm identifikační údaje o pneumatice, zařazení do kvalitativní třídy a především informace o:
Třída hlučnosti udává hodnotu vnějšího hluku, který produkuje odvalující se pneumatika. Na novém evropském štítku, jehož podoba vstoupila v platnost 1. května 2021, jsou třídy znázorněné písmeny A, B a C s konkrétní hodnotou decibelů. Pokud si rádi dopřejete tichou jízdu, hledejte pneumatiky s třídou hlučnosti A.
Dojezdové pneumatiky oceníte při defektu nebo ztrátě tlaku v pneumatice. V takové situaci na nich můžete pohodlně dojet do pneuservisu, aniž byste museli v provozu vyměňovat kolo. Jejich speciální konstrukce se zpevněnou bočnicí zabrání zborcení pláště a udrží ho na ráfku. Tzv. run-flat pneumatiky poznáte podle speciálního označení, které se liší v závislosti na výrobci. Většinou jsou to písmena RFT, ale setkat se můžete i R/F, ROF nebo CSR.
Podmínkou použití dojezdových pneumatik při defektu je dodržení maximální povolené rychlosti 80 km/h, ale zároveň musíte mít kola osazená senzory tlaku. Nevýhodou těchto plášťů jsou vyšší pořizovací náklady a nemožnost opravy. S tím se pojí i nutnost nákupu dvou nových run-flat pneumatik na danou nápravu z důvodu rozdílného opotřebení.
Ultra-High-Performance pneumatiky jsou konstruované pro extrémní rychlosti nad 240 km/h. Jejich typickou vlastností je robustní konstrukce, široká kontaktní plocha a speciální drážkování. Díky tomu jsou maximálně přilnavé, stabilní a nejsou pro ně překážkou ani ty nejnáročnější situace. Dříve byly typické jen pro výkonné sportovní vozy, ale reakce výrobců na zvýšenou poptávku po UHP pneumatikách na sebe nenechala dlouho čekat. Dnes si je tak můžete pořídit i na sportovní sedan nebo SUV s předepsaným rychlostním indexem ZR, resp. V, W a Y.
Nízkoprofilové pneumatiky zaujmou na první pohled svým designem. Jsou běžné hlavně u sportovních vozů, ale své příznivce si nacházejí takřka u všech, kteří dávají přednost sportovnímu vzhledu, protože opticky zvětšují kolo. Oproti klasickým pneumatikám je rozdíl patrný v profilovém rozměru. Výška bočnice nepřesahuje 40 % šířky běhounu, takže je poznáte třeba podle rozměru 205/40 R17. Pokud zvažujete jejich koupi, nejdříve se ujistěte, že jsou rozměry kompatibilní s rozměry v technickém průkazu vašeho auta.
Nízkoprofilové pneumatiky byly doménou sportovních vozů, u kterých podtrhují sportovní styl.
Pro pneumatiky užitkových vozů je typická vyšší zátěž, proto mají odlišnou konstrukci. Z tohoto důvodu nedoporučujeme obouvat na dodávku pneumatiky pro osobní vozy, i když k tomu vyhovující rozměry a úspora financí svádí. Se zátěží souvisí i patřičné nahuštění pneumatik, které byste měli kontrolovat mnohem častěji než u osobního auta. Podhuštěné pneumatiky totiž významně zkracují jejich životnost a mění jízdní vlastnosti.
I dezén pneumatik pro dodávky se liší od pneu na osobní vozy. U výběr dezénu se hlavně zaměřte na jednotlivé sezóny. Na letních, zimních i celoročních pneumatikách užitkových vozů najdete označení písmeny LT. Na také bočnici najdete:
Rychlostní index | N | P | Q | R | S | T | H |
max. km/h | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 |
Při výběru pneumatik na traktor se také držte údajů uvedených v technickém průkazu. Na rozdíl od běžných vozů koupíte dvě sady pneumatik v různých rozměrech pro každou nápravu – na přední vodicí a na zadní záběrové. Vzhledem k tomu, že se jedná o zemědělský stroj, který si musí poradit s podkladem na poli, v lese nebo na staveništi, je rozhodujícím parametrem šířka pneumatik. Čím je tato hodnota vyšší, tím větší výkon bude pneumatika přenášet na zem.
Oproti pneumatikám pro osobní vozy, kde se spíš setkáte jen s radiální konstrukcí dezénu, mají pneumatiky pro zemědělskou techniku i diagonální konstrukci. Nejčastěji jsou stavěné na maximální rychlost 40 km/h, tedy rychlostní index A8. Pokud se s traktorem nevyhnete delším přejížďkám po silnicích, zvolte raději rychlostní index s vyšší hodnotou. V tomto případě ale počítejte s tím, že hmotnostní index bude muset být nižší. Jinak pneumatiky vystavíte nadměrné zátěži, která má vliv na jejich deformaci a opotřebení.
Existují různé typy pneumatik pro čtyřkolky. Před výběrem toho správného obutí si proto musíte ujasnit, jaký terén budete brázdit. Pro jízdu v blátě nebo kamenitém terénu je vhodná jiná konstrukce než pro jízdu na upravených tratích.
Důležitým parametrem je profil pneumatik, který může být kulatý (vhodný pro užitkové stroje), nebo hranatý (vhodný pro sportovní čtyřkolky). Rozhodující je i vzorek. Do bahna je ideální agresivní, při jízdě na užitkové čtyřkolce oceníte spíš hrubší. V neposlední řadě byste měli zohlednit i odolnost vůči proražení, kterou určuje počet pláten. Odolnější pneumatiky jich mají čtyři a více.
Dezén neboli vzorek má vliv na jízdní vlastnosti pneumatik na suchu, za deště nebo na zasněžené vozovce. Podle rozmístění drážek a lamel se rozlišují 3 typy dezénů. Na základě toho se dá určit, zda se jedná o pneumatiku letní nebo zimní, případně celoroční. Každý typ dezénu je specifický a při výběru nových pneumatik je proto dobré zohlednit, v jakých podmínkách je budete používat nejvíc.
Pokud se nejedná o nové pneumatiky, je nutné zkontrolovat hloubku dezénu alespoň jednou ročně při přezutí. Zákon totiž stanovuje její minimální hodnoty pro letní a zimní období u osobních i užitkových vozů.
Celoroční pneumatiky musí mít v létě vzorek hluboký minimálně 1,6 mm, v zimě pak 4 mm.
Hloubka dezénu je určující pro chování pneumatik v různých podmínkách. Pro vaši bezpečnost ji kontrolujte alespoň jednou ročně.
Konstrukce pneumatiky hraje roli při přenosu sil mezi autem a vozovkou a má tak vliv na jízdní komfort i bezpečnost. Rozlišují se dva typy konstrukce – radiální a diagonální. U pneumatik pro osobní vozy se dnes můžete setkat prakticky jen s radiální konstrukcí, kterou ve značení pneumatik znázorňuje písmeno R, např. 215/55 R18. Diagonální konstrukce je typická spíše pro terénní vozidla.
Hlavní rozdíl mezi radiální a diagonální konstrukcí je v uspořádání kordových vrstev, které tvoří kostru pneumatiky. U radiální konstrukce jsou tyto vrstvy vedeny od patky k patce kolmo na rovinu rotace. Pneumatika zaujímá velkou kontaktní plochu s vozovkou i při menší zátěži a při vyšších rychlostech vykazuje dobrý výkon. U diagonální konstrukce se vrstvy vzájemně kříží pod úhlem 30° až 40°. Takové pneumatiky jsou odolnější vůči mechanickému poškození, ale při vyšších rychlostech jsou méně stabilní.
Nešetřete na kvalitě a pořiďte svému dvoustopému společníkovi pneumatiky prověřených značek, které vás nenechají ve štychu na silnici ani v terénu.
Zdroj fotografií: Depositphotos