Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Pneumatiky se pečou na 150 °C. Recept je ovšem tajemství šéfkuchaře

Výroba pneumatik je náročný automatizovaný proces, kterému předchází dlouhý vývoj a testování směsí. Požadované vlastnosti pneumatik závisí na mnoha faktorech, jedním z hlavních kritérií jsou klimatické podmínky cílové země, pro kterou jsou nové pneumatiky určeny. Každý výrobce si pečlivě střeží tajemství receptury, základní výrobní procesy jsou si však v mnohém podobné.

Výroba pneumatik

Základní suroviny a postup pro výrobu pneumatik je vždy stejný, přesnou recepturu si však jednotliví výrobci pečlivě střeží.

Pneumatika a její konstrukce

Pneumatika se skládá z vyztuženého žebra, které chrání střed pneumatiky, vrstev pevné tkaniny, které tvoří kostru, patek z ocelových lanek a ocelových pásů po obvodu, jejichž funkcí je zvýšení pevnosti a odolnosti. Součástí pneumatiky je dále rameno spojující běhoun (povrch pneumatiky stýkající se s vozovkou) s bočnicí – silnou gumovou vrstvou. Lamely a drážky mají za úkol odvádět vodu, bláto a v případě sněhu a ledu se starají o přilnavost pneumatiky k povrchu.

Z čeho se vyrábí pneumatiky?

Jak už bylo zmíněno, žádný výrobce neprozradí přesné složení a poměr složek, které jeho pneumatiky obsahují. Základem je ale vždy přírodní kaučuk, syntetická guma, plnidla, zpevňovací a vytvrzovací látky, jako změkčovadlo pro lepší pružnost pneumatik se používá olej. Složení je odlišné také v případě letních, zimních či celoročních pneumatik. Na každý druh jsou kladeny jiné nároky, každý musí splňovat přísné požadavky na bezpečnost v různých podmínkách.

Výroba pneumatik je složitý proces

Pneumatiky obsahují desítky tajných přísad, které se mísí ve velkých nádobách za optimální teploty, až vznikne černá směs, jež se po vychladnutí řeže na pásy tvořící základ pro pneumatiku. Ty se pak na speciálním stroji kombinují s dalšími prvky, jako jsou ocelové pásy, běhoun, patky, tkanina a další komponenty dle typu pneumatiky.

Vzniklý polotovar už má tvar budoucí pneumatiky a dále je ve vulkanizačním vytvrzovacím lisu zahříván a stlačován do konečného tvaru. Přesná teplota a tlak ve vulkanizačním lisu je opět tajemstvím výrobce, orientační teplota je však přibližně 150 °C. V této fázi vzniká také vzorek pomocí profilového vzoru a na bočnici se vyráží veškerá označení pneumatiky.

Přísná kontrola kvality pneumatiky

Vychladnutím hotového výrobku práce nekončí. Každá pneumatika totiž musí projít přísnou kontrolou kvality na specializovaných přístrojích, které odhalí i sebemenší nedokonalost.

Když už víte, jak náročný je proces výroby, přečtěte si také, jak správně pečovat o pneumatiky, aby vám vydržely co nejdéle. V každém případě platí, že obutí má zásadní vliv na kvalitu jízdy a délku brzdné dráhy, proto doporučujeme volit kvalitní pneumatiky od prověřených značek.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru