Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Parkovací asistent: Potřebujete ho na svém autě?

Pokud se vám při představě podélného parkování ve městě ježí vlasy, nezoufejte. Dnes už snad všechny koncerny automobilek nabízí u svých vozů nadstandardní výbavu v podobě poloautomatických parkovacích asistentů, které udělají většinu práce za vás. Jenže za parkovacího asistenta si vždy připlatíte. Má cenu do něj investovat a u jakých vozů je vlastně k dispozici? I na to se zaměříme.

Interiér vozu s parkovacím asistentem

Parkovacím asistentem jsou dnes běžně vybaveny i vozy střední třídy, ale pro zkušeného řidiče je stále pohodlnější spolehnout se na vlastní schopnosti.

Příčné i podélné parkování bez stresu a škrábanců

Zatímco zadní parkovací senzory se objevují na naprosté většině aut včetně nižší třídy, inteligentní parkovací asistenti jsou výsadou jen dražších aut, případně záležitostí nadstandardní výbavy. Zpravidla také využívají principu senzorů, které pomocí ultrazvuku snímají volný prostor v okolí vozu. Díky velkému počtu senzorů a pokročilému elektronického systému zvládnou najít volné místo a navést řidiče tak, aby bez problémů zaparkoval.

U automobilů vyšších tříd jsou pak senzory doplněné ještě o kamerový systém, který řidiči zlepší viditelnost a kontrolu nad dopravní situací. Všechny systémy jsou přizpůsobené jak pro příčné, tak podélné parkování, některé modely navíc pomohou i při vyjíždění. Parkování tak zvládnete bez stresu a škrábanců nebo promáčklých plechů.

Na parkovacího asistenta je ve většině případů spolehnutí

S poloautomatickými asistenty poprvé přišla japonská Toyota, a to už v roce 1999. Svůj inovativní Intelligent Parking Assist tehdy použila u hybridního auta Prius a luxusního sedanu Lexus LS. Protože šlo o první vlaštovku, nebyl parkovací asistent dvakrát spolehlivý a přesný, navíc dokázal pomoct při parkování jen do opravdu prostorných míst.

Technologie však pokročily a výrobci se poučili ze svých chyb. Ve většině případů nemusíte mít strach, že by vás parkovací asistent špatně navedl a způsobil nehodu. V běžných situacích si s parkováním poradí bez problémů. Budete-li však potřebovat zacouvat do tvarově atypického prostoru nebo třeba místa v příkrém svahu, raději dejte přednost vlastním řidičským schopnostem.

Parkovací asistent je pohodlný hlavně u aut s automatem

Systém poloautomatického parkingu funguje tak, že při pomalém projíždění kolem řady aut odhalí dostatečně velkou mezeru pro zaparkování. Volné místo řidiči oznámí a vybídne jej, ať ve vhodné pozici zařadí zpátečku. Od té chvíle vůz přebírá řízení a automaticky točí volantem. Přidávání plynu, brzdění a řazení je však na řidiči. Kýžený komfort tak asistent přináší zejména u aut s automatickou převodovkou, kde si vystačíte s používáním pedálu plynu a brzdy. Použití asistentů u aut s manuálem není dvakrát pohodlné, protože se neobejdete bez přeřazování rychlostí a šlapání na všechny pedály.

Zkušený řidič zaparkuje bez asistenta rychleji

Nutno podotknout, že i když jsou parkovací asistenti spolehliví a přesní, nejsou zrovna nejrychlejší. Pokud se řadíte mezi zkušenější řidiče a parkování vám nedělá velké problémy, asistenta asi nebudete využívat příliš často. Naprosto si vystačíte s parkovacími senzory nebo kamerou.

Parkovací asistent si dává na čas právě kvůli důrazu na přesnost a bezchybnost. Volantem točí pomalu a instrukce směrem k řidiči také nevysílá nejrychleji. Pomalé parkování nepředstavuje velký problém až do chvíle, kdy se za vámi v jednosměrce začne tvořit kolona a všichni budou netrpělivě čekat, až konečně zaparkujete.

S malým prostorem si zatím většina asistentů neporadí

Pokud zvažujete pořízení automobilu s parkovacím asistentem, zjistěte si, s jakým prostorem je schopen pracovat. Většina současných systémů potřebuje prostor přibližně o metr větší, než je délka auta, některé i víc. Pokud tak při projíždění řadou aut narazí na volný, ale menší prostor, parkování předem vzdají. Do takového parkovacího místa pak budete muset zaparkovat manuálně, i kdybyste měli sebelepší parkovací systém. Výrobci však technologie stále vyvíjí, a tak je pravděpodobné, že se potřebný prostor bude v budoucnu postupně zmenšovat.

Nadstandardní výbava, za kterou si připlatíte

Systémy poloautomatického parkování už dávno nejsou jen záležitostí drahých prémiových vozidel (i když u nejdražších aut světa určitě nechybí). Dostupné jsou i na autech střední třídy. Vždy se však jedná o nadstandardní výbavu, za kterou si připlatíte. Nechybí například v příplatkové výbavě aut Ford Focus, Volkswagen Golf, Seat Leon, Škoda Octavia a mnoha dalších.

Cena za parkovacího asistenta se u jednotlivých značek aut a modelů liší. Například u vozů Volkswagen Polo nebo Ford Fiesta se pohybuje jen kolem 14 tisíc korun. Mezi nejlevnější auta, která se dají s parkovacím asistentem pořídit, pak patří Opel Corsa. U něj si za asistenční systém připlatíte kolem 19 tisíc korun a rovnou získáte i kameru.

Ať už si pořídíte auto s asistentem, nebo se při parkování spolehnete na své řidičské schopnosti, bez spolehlivých pneumatik se neobejdete. Podívejte se na srovnání špičkových pneu, která vás před rizikem dopravní nehody ochrání mnohem lépe než kdejaký chytrý asistent. A pokud váš vzorek začíná být sjetý, neriskujte a pořiďte nové kvalitní pneumatiky. Každý metr brzdné dráhy se počítá!

 

Vybrat z pneu prověřených značek

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru