Koncem letošního roku, přesněji 1. listopadu 2012, nabývá v platnosti nová legislativa Evropské unie, která přikazuje, všem výrobcům pneumatik, dodržovat standardizované označování, pomocí štítků s jasnými informacemi o vlastnostech dané pneumatiky. Tyto informace doplňují nově tři důležité údaje.
Tato doplňující informace zahrnuje výsledek dané pneumatiky ve třech testech, ze kterých vzejdou nové, klíčové parametry. Těmi jsou: valivý odpor, přilnavost a hlučnost. Toto nařízení platí pro všechny pneumatiky, jak nové, tak ty co jsou již v prodeji, od 1. Července 2012. Platí zároveň také, bez ohledu na to, pro jaký typ vozidla jsou určeny, jestli na osobní, nebo nákladní.
Arthur de Bok, prezident Goodyear Dunlop o nové legislativě prohlásil toto: “Nové značení pneumatik podle nařízení Evropské unie změní způsob prodeje i nákupu pneumatik. Upozorní na významnou roli pneumatik z hlediska bezpečnosti na silnicích a na výhody prvotřídních vlastností, jež produkty prémiových značek poskytují. Prémioví výrobci pneumatik budou se svými velmi kvalitními výrobky těžit z nového značení pneumatik, které s sebou přináší objektivní a srovnatelné informace o vlastnostech jednotlivých pneumatik.”.
Ohodnocování každého typu pneumatiky musí probíhat zvlášť, dokonce i každý rozměr, a to podle jasně stanovených pravidel, pod přísným dozorem.
Příkladem pro ostatní výrobce pneumatik, může být Goodyear Dunlop, který nic neponechal náhodě a vyhradil na sbírání dat a testování přes 270 testovacích jezdců, techniků a inženýrů, kteří sbírají data a informace o cca 10 000 typech a rozměrech pneumatik, pro všechny typy vozidel tak, aby splňovaly nově schválený předpis Evropské unie.
Jean-Pierre Jeusette, generální ředitel Goodyear Innovation centra v Luxemburgu dodává: ?Pro předního výrobce pneumatik jako je společnost Goodyear Dunlop, která za rok 2010 prodala přes 70 milionů pneumatik napříč Evropou, Středním Východem a Afrikou, to znamená ohodnotit dle předepsaných kritérií tisíce různých druhů a rozměrů pneumatik a miliony jich fyzicky označit odpovídajícím štítkem. Na první pohled jednoduchá věc v podobě přidání malé nálepky s hodnocením na pneumatiku má následně obrovský dopad na výrobní a logistické postupy. Jsme pevně přesvědčeni, že všechny požadované postupy budou zavedeny včas před uvedením nového značení na trh. Věříme, že evropské značení pneumatik přinese výhody pro všechny spotřebitele, tedy pro správce vozových parků i běžné kupující, a nasměruje je k bezpečnějším a úspornějším pneumatikám, což může mít pozitivní vliv na celé Evropské společenství a jeho občany.?
Tato legislativa byla schválena především z důvodu větší informovanosti zákazníků. Zákazníci by totiž měli být seznámeni se všemi výhodami, ale také negativy daných pneumatik, jako jsou třeba hlučnost, záběr, přilnavost aj. Tyto informace pak musí být vyznačeny na štítcích, které si získaly označení EU štítky.
Tento údaj znázorňuje úsporu paliva a s tím spojenou, důležitou hodnotu emisí CO2 a samozřejmě celkové náklady na používání vozidla. Každá kategorie znázorňuje zvýšení, nebo snížení spotřeby vozu, s průměrnou spotřebou 6,6 l/100 km, o 0,10-0,15 l/100 km.
Přilnavost na mokrém povrchu je vůbec nejdůležitějším údajem s ohledem k bezpečnosti a ovladatelnosti. S přilnavostí přímo souvisí také brzdná dráha na jakémkoli povrchu, včetně mokrého. Tento údaj lze vyjádřit v metrech brzdné dráhy, kde vytváří rozdíly, mezi stupni hodnocení, jedna až dvě délky vozidla (3-6 m), při brždění z rychlosti 80 km/h. Mezi kategoriemi A a F je 18 m!
Tento údaj je spíše pro pohodlnost a komfortnost jízdy, než pro bezpečnost a úspornost. Vyjadřuje totiž vnější hlučnost pneumatiky, za jízdy. Jednoduše, čím je více černých pásků, tím je daná pneumatika hlučnější.
Všechny údaje na EU štítcích budou přísně kontrolovány, tudíž je jejich korektnost zaručena. Tyto údaje byly přidány proto, aby získal zákazník co nejvíce dostupných a důležitých informací, ze kterých poté může vyhodnocovat vloženou investici. Sami pak rozhodnete, kolik jste ochotni připlatit za větší bezpečnost.