Péče o motorku by neměla končit jarním servisem a pečlivým zazimováním na konci sezóny. Čím častěji na mašinu usedáte a delší cesty podnikáte, tím více pozornosti věnujte pravidelné údržbě. Vyplatí se to! Riziko selhání během jízdy minimalizujete a včasným odhalením problému ušetříte za náročné servisní zásahy.
Nezapomínejte na pravidelnou údržbu motorky v průběhu celé sezóny.
Bez motorového oleje na mašině daleko nedojedete. Zbytečně neriskujte zadření motoru – hladinu oleje v rychlosti překontrolujte před každou jízdou. Při poškození pístních nebo hřídelových těsnicích kroužků (gufer) se olej rychle spotřebovává, a tak se může stát, že už po pár stovkách ujetých kilometrů budete na suchu. Pravidelnou kontrolou eliminujete riziko poškození motoru a zavčas odhalíte možnou technickou závadu.
Pro bezproblémový spalovací proces je přísun čistého vzduchu zásadní. Proto je součástí motocyklů vzduchový filtr, který zabrání nasávání prachu a nečistot. Při cestách v prašnějším prostředí však vyčištění vzduchového filtru na začátku sezóny nemusí stačit. Proto doporučujeme filtr vyčistit i v průběhu sezóny.
Filtr vyjměte a naneste na jeho obě strany speciální čisticí prostředek. Po pár minutách začne přípravek účinkovat a zajistí uvolnění usazených nečistot. Až čistič uschne, propláchněte filtr volně tekoucí vodou a postupně špínu vymývejte. Po opláchnutí z filtru vyklepejte vodu a nechejte jej volně uschnout. Nakonec naneste olej pro vzduchové filtry (vyrábí se ve spreji).
Pravidelnou údržbu si zaslouží také řetěz, na který se během jízdy postupně nabaluje špína a prach. Hrubé nečistoty odstraníte speciálním kartáčem, který zvládá šetrné drhnutí ze tří stran současně. Po odstranění hrubé špíny nastříkejte prostředek pro čištění řetězů a otřete jej dosucha.
Na začátku sezóny byly možná vaše motopneumatiky v perfektní kondici. Po stovkách nebo tisících ujetých kilometrů může být ale vše jinak. Po delším motovýletu proto zkontrolujte hloubku dezénu, a jestli guma rychle mizí, připravte se na nákup nové sady. Výběr vám usnadní například nezávislé testy pneumatik.
Stav pneu kontrolujte i před jízdou. Objevíte-li viditelné poškození v podobě trhlin nebo vrypů, výměnu zbytečně neodkládejte. Při zástavce na benzinové pumpě také čas od času zkontrolujte nahuštění pneu a podle stylu jízdy i zatížení je dofoukněte na adekvátní hodnoty. Jízdou na podhuštěných pneumatikách zbytečně přicházíte o jízdní potenciál stroje a snižujete životnost pneu.
Moderní silné stroje bez dostatečně nabitého akumulátoru nenastartujete. Aby se životnost akumulátoru prodloužila, je nutné jej pravidelně dobíjet. Důležité je to zejména v případě, že mašina stála delší dobu ladem nebo byla vystavena nízkým teplotám. Proto doporučujeme i v průběhu sezóny akumulátor alespoň jednou vyjmout a dobít. Vyhnete se riziku úplného vybití, po kterém byste jej už nemuseli nikdy oživit.
Zatímco pravidelná návštěva myčky je pro většinu majitelů osobních vozů rutinní záležitostí, na mytí a čištění motocyklů bohužel stále mnozí zapomínají. Přitom je na trhu nespočet speciálních čističů, se kterými dáte svou mašinu do pucu za pár minut.
Skvělým pomocníkem je vysokotlaký čistič, který z kapoty, kufrů i plexi skla odstraní i hluboce usazené nečistoty a prach. Zejména „čumák“ mašiny se štítem pravidelně čistěte od zbytků hmyzu. Pokud byste se rozhodli vzít motorku do parády až na začátku další sezóny, s čištěním byste měli zbytečně moc práce. Majitelé off-road strojů by pak měli mašinu omýt po každém výletu do terénu. Nepodceňujte ani čištění helmy – jízda se zašpiněným a šmouhami plným štítem není příjemná ani bezpečná.
Údržba motocyklu na začátku a konci sezóny zkrátka nestačí. Pokud se o mašinu budete starat průběžně, odmění vás svou spolehlivostí a maximálním zážitkem z jízdy.
Nezapomeňte také před začátkem seźony zkontrolovat pneumatiky na svém stroji. V případě, že jsou ojeté, na nic nečekejte a pořiďte na svou mašinu kvalitní pneu.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com