I když motorkáři jezdí po stejných silnicích jako řidiči aut, žijí ve dvou rozdílných světech. Jen někteří mají tu výhodu, že vidí dopravní situace z obou perspektiv, protože běžně řídí jak motorky, tak auta. K nedorozuměním mezi řidiči jednostopých a dvoustopých vozidel dochází často. Některé jsou triviální, jiné mohou způsobit závažnou dopravní nehodu. K jakým nedorozuměním dochází nejčastěji?
Některá nedorozumění na silnici mohou vést až k vážné dopravní nehodě.
Kritickým obdobím pro všechny motorkáře je bezpochyby jaro. S příchodem prvních prosluněných dnů se vyrojí mnoho silných strojů, které korzují silnicemi. Jenže řidiči aut si na to musí zvykat, protože během zimy možná nepotkali ani jednu motorku. Nejen, že motocykly v provozu nečekají, ale také pozapomněli, jak se k nim chovat.
Patříte mezi motorkáře? Pak na jaře jezděte s maximální ostražitostí a s vědomím, že si na vás ostatní účastníci provozu budou muset nějaký den či týden zvyknout. Pokud se řadíte k řidičům aut, počítejte s tím, že s každým teplým dnem bude počet motorek na vozovce přibývat. Uvědomte si, že jsou rychlé a hůře viditelné. Buďte obezřetní a upravte styl jízdy.
Protože je motocykl úzký, řidiči aut automaticky počítají s tím, že se budou motorkáři držet co nejvíce vpravo. Právě proto dochází k mnoha nedorozuměním a bohužel i dopravním nehodám. Ve skutečnosti totiž motorka v provozu vyžaduje často stejně prostoru jako osobní auto. Potřebuje se vyhýbat případným překážkám na vozovce a v prudkých zatáčkách se musí dostat dál od krajnice. To by si řidiči aut měli uvědomit, ať už jedou za motorkou, nebo ji míjí v protisměru. Motorkářům pak doporučujeme držet se dál od krajnice a prostor pravého pruhu využívat s rozumem.
Přečtěte si také, jak na pravidelnou údržbu motorky během sezóny. >>
O tom, že je důležité dodržovat dostatečné odstupy mezi vozidly, nemusíme polemizovat. Díky bezpečné vzdálenosti máme dostatek času reagovat na nenadálé situace, a můžeme tak předejít případné nehodě. Pravidlo dodržování bezpečné vzdálenosti však platí nejen mezi dvěma auty, ale také mezi autem a motocyklem. Bohužel, dostatečné odstupy často nedodržují ani motorkáři, ani řidiči aut.
Schopnost reakce se rapidně snižuje pro obě strany. Je potřeba si také uvědomit, že motorka je sice rychlá, ale brzdí podstatně hůře než auta. Protože je styčná plocha pneumatik s vozovku malá, je brzdný účinek omezený. Jako řidiči aut si uvědomte, že motorkář za vámi nedokáže brzdit tak dobře jako vy. Řidič motorky by pak měl svůj stroj dokonale znát a vědět, jaký prostor před sebou potřebuje pro bezpečné zastavení stroje.
Ačkoliv by se to tak mohlo zdát, každý motorkář není vyznavač jízdy dvoustovkou. Většina z nich si chce jízdu užít a někteří si dokonce nejsou tolik jistí, a tak volí raději pomalejší tempo.
Takže klidně potkáte motorkáře, který se mezi obcemi kochá při sedmdesátce, nebo začátečníky na malých „padesátkách“, kteří mají v obci omezenou rychlost na pětačtyřiceti kilometrech za hodinu.
Proto raději předvídejte jejich zpomalení, zbytečně se na ně nelepte a v klidu je předjeďte na místě, kde je to pro vás oba bezpečné. A pamatujte že motorkář má za sebe vždy horší výhled. Takže mu nechte při předjíždění dostatek prostoru. To samé platí, pokud předjíždíte mezi obcemi více motorkářů.
Pomalejší tempo očekávejte od motorkářů i při jízdě z kopce v serpentinách. Klopenky u motorek vypadají možná bezpečně, ale mnoho starších motorek nemá ABS systém, proto je nezbytná pomalejší jízda a průběžné brzdění. Motorkáři se tak vyhýbají tomu, aby se jim při prudkém zabrzdění zablokovalo přední kolo.
Čtěte, jak si užít terénní motojízdu a nedostat se do křížku se zákonem. >>
Když řidič auta uvidí vjíždět do křižovatky motorku se zapnutým blinkrem, automaticky předpokládá, že bude odbočovat. Ne vždy to má ale motorkář v úmyslu. Bohužel se poměrně často stává, že motorkář zapomene blinkr vypnout. Většina motocyklů totiž nemá akustickou indikaci ani automatické vypínání směrových svítidel. I když na přístrojové desce kontrolka bliká, na ostrém slunci není vidět.
Řidiči aut by se proto měli snažit odhadnout úmysl motorkáře a počítat s možností, že i přes zapnutý blinkr bude chtít jet rovně. Pokud motorka nezpomaluje i přesto, že bliká směrový ukazatel, zpozorněte. Motorkáři, snažte se po každém užití blinkru zkontrolovat, že jste jej vypnuli. Pokud se na to budete pár jízd soustředit, brzy si vytvoříte návyk, který vás může ochránit před dopravní komplikací.
Na závěr zmiňme jedno časté úsměvné nedorozumění mezi motorkáři a řidiči aut. Vězte, že pokud vás jezdec na motorce předjede, a pak sundá nohu ze stupačky, propne ji a vystrčí, nechce vám vynadat, ale naopak. Protažená noha je gestem vyjadřujícím poděkování, že jste ho nechali bezpečně předjet.
I přes mnoho rozdílů mají řidiči aut a motorek něco společného – o svá vozidla musí pečovat a udržovat je v dobrém stavu. Ani motorky, ani auta se neobejdou bez kvalitních pneumatik. Nenechte si ujít naši nabídku špičkových motopneu i pneumatik pro automobily. Budete o krok blíž k bezpečné a bezstarostné jízdě.
Zdroj fotografie: Depositphotos.com, AZ pneu