Zima představuje plno nástrah pro řidiče, ale taky pro samotné auto. Proto k němu přistupujte se zvláštní péčí. Sníh, námraza a především nízké teploty nesvědčí karoserii i komponentům, které jsou na první pohled skryté. V tomto článku vám poradíme, jak se v zimě vyhnete poškození citlivých částí auta.
Nedovolte, aby zima ničila vaše auto. Kromě péče o baterku a provozní kapaliny aspoň jednou za měsíc odsolte podvozek.
Přečtěte si, co vás a vaše auto může v mrazivém počasí potkat, a jak se vyhnout nevratnému poškození auta.
Vybitá autobaterie v zimě je poměrně častý problém. Může za to nejčastěji:
Pamatujte, že prevence je pro životnost autobaterie základ.
Abyste nastartovali napoprvé i v zimě, zjistěte, jak se správně starat o baterku. >>
Předejdete tak poškození nebo vybití a baterku vyměníte po více než šesti letech. Pokud nejezdíte často nebo jen „kolem komína“, udělejte si alespoň jednou týdně delší projížďku. Kromě vyjíždky můžete baterii pravidelně dobíjet nebo při každé jízdě vytahovat startovací kabely. Ale když má baterka nejlepší roky za sebou, výměně se stejně nevyhnete.
Stejně jako chladné počasí nesvědčí baterce, nelibuje si v něm ani motor. Po nastartování chvíli trvá, než se všechny kapaliny dostanou na provozní teplotu. Takže v zimě raději používejte olej s nižším viskózním číslem, aby se motor uvedl co nejdříve do chodu.
Zvlášť dieselům prvních dvacet kilometrů prospívá volnější jízda v nízkých otáčkách, kdy vše zahříváte plynule. Pokud máte benzínový motor, taky ho hned neprohánějte. V dlouhodobém horizontu si koledujete o prasklou hlavu válce.
Někdy také dochází k tomu, že se motor nezahřívá, jak by měl. Než začnete pátrat po katastrofických příčinách, začněte u té nejbanálnější. U nefunkčního termostatu. Když nepracuje, jak má, neohřeje vodu na provozních 90 °C a ani vám auto nevytopí.
Stěrače zapínejte, až když důkladně očistíte sklo od sněhu a námrazy.
Jestliže neparkujete auto v garáži, smiřte se s každodenním škrábáním skel. Z nejhoršího vám také pomohou zakrývací folie nebo plachty.
V mínusových teplotách pak také praskají gumičky stěračů. Proto vždy poctivě očistěte čelní i zadní sklo a stěrače před tím nezapínejte a nesnažte se je ani od skla odtrhnout. V opačném případě vám gumičky zůstanou přimrzlé na skle.
Když spěcháte, vyzkoušejte i:
Základem je však jemná práce se škrabkou.
Přečtěte si také, proč je důležitý pravidelný servis stěračů. >>
Častým problémem je také mlžení skel, kterému se dá předejít speciálním autokosmetickým přípravkem. Sklo jím ošetříte a vytvoříte tak neviditelnou vrstvu, která odpuzuje molekuly vodní páry. Nejčastěji fungují tyto přípravky na bázi nanotechnologií. Pokud se vám okna mlží hodně a často, zkontrolujte, jestli nemáte ucpaný kabinový filtr.
Především dieselová auta jsou při dlouhotrvajících mrazech náchylná k zamrznutí paliva. Abyste se této komplikaci vyhnuli, mějte vždy nádrž natankovanou kvalitní zimní naftou alespoň z poloviny. Zamrznutí předejdete i přidáním aditiv.
V případě, že byste se na cestě dostali do úzkých, zásoba zimní směsi do ostřikovačů, škrabka nebo smetáček vám trn z paty nevytáhnou. Mějte v autě proto vždy po ruce:
Péče o auto v zimě vyžaduje také pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách, které bývají vlivem studeného vzduchu podhuštěné. Následkem je pak nerovnoměrné opotřebení pneumatik, což snižuje jízdní komfort, ale především bezpečnost na silnici.