Pokud chcete, aby vaše mašina vždy spolehlivě nastartovala, musíte o ni náležitě pečovat. Cesty dnes stále ještě brázdí karburátorové motorky a právě karburátor je u nich citlivou součástí, která vyžaduje pravidelnou údržbu. Na následujících řádcích najdete postup, jak ho zbavit nečistot i jaké jeho komponenty bude možná nutné vyměnit.
Důkladnou očistou by měla projít každá část karburátoru. Zkontrolujte také těsnění a jehlový ventil.
Každá motorka má jiný typ karburátoru, ale princip fungování každého je v zásadě stejný. Probíhá v něm příprava zápalné směsi vzduchu a benzínu v požadovaném poměru, v závislosti na otáčkách a zátěži motoru. Karburátor se časem zanáší, a proto je potřeba ho vyčistit i během sezóny po určitém kilometrovém nájezdu, stejně jako provádíme i pravidelnou údržbu motocyklu. Důvodem takové údržby může být i delší odstávka motocyklu, třeba před sezónou, nebo nepravidelný provoz.
Jelikož karburátorů jsou různé typy, které se konstrukčně liší, bude tento postup čištění karburátoru velmi obecný. V každém případě se ale podle tohoto návodu dokážete snadno zorientovat.
Karburátor je mimo jiné spojený se vzduchovým filtrem. Ten může mít různý tvar i způsob uchycení, které je potřeba nejprve uvolnit. Poté zkontrolujte, jestli je potřeba vzduchový filtr vyčistit, nebo vyměnit. Nánosy prachu a špíny v něm mohou být jednou z příčin zaneseného karburátoru. V dalším kroku:
Než tak ale učiníte, raději si poznamenejte rozmístění hadiček a lanka, abyste na závěr vrátili vše na správné místo. Před vstupem benzínu do karburátoru se většinou nachází i malý palivový filtr, který byste měli také prohlédnout, vyčistit, případně vyměnit za nový.
Jakmile bude karburátor odpojený od všech vedlejších součástek, můžete se pustit do jeho demontáže. Odšroubujte ho, vyjměte a očistěte povrch přípravkem na čištění karburátorů nebo klasickým odmašťovačem brzd. Poté odmontujte šrouby plovákové komory, zbavte ji nečistot a propláchněte speciálním přípravkem nebo čistým, případně technickým benzínem. Se zaschlými usazeninami vám pomůže hrot malého šroubováku.
Dále vysuňte čep plováku a demontujte jehlový ventil. Ten vyčistěte proplachem a profouknutím a zkontrolujte, jestli jehla plynule prochází vedením a gumová špička není viditelně poškozená. Závadu na jehlovém ventilu není možné opravit a je potřeba ho vyměnit za nový.
Přesvědčte se také, že se uvnitř plováku nenachází benzín, což by značilo jeho netěsnost a přeplavování karburátoru, které má za následek nadměrnou spotřebu paliva. Nezapomeňte ani na kompletní kontrolu těsnění, které hraje důležitou roli pro chod motoru. Pokud je nabobtnalé nebo popraskané, bude ho také potřeba vyměnit.
Nezbytnou součástí údržby karburátoru je i čištění všech ostatních vnitřních částí. Trysky, kanálky a vzdušníky profoukněte vysokotlakým kompresorem, pumpičkou nebo ústy. Jestliže tímto způsobem nedojde k úplnému odstranění nečistot, použijte pár štětin štětce namočených do (technického) benzínu a dutiny jemně pročistěte. Z důvodu možné deformace nikdy nepoužívejte k čištění trysek a vzdušníků ostré předměty.
Na závěr nechejte všechny čisté součásti vyschnout a smontujte je dohromady. Dotáhněte plovákovou komoru, karburátor přišroubujte zpět a zkontrolujte správnou pozici plynového lanka i palivových hadiček. Pak už s čistým karburátorem můžete vyrazit na motovýlet.
V rámci údržby motorky si posviťte i na stav vašich pneumatik. Pokud jsou sjeté, nemůžete už spoléhat na jejich původní vlastnosti. Neriskujte proto bezpečnost provozu i své zdraví a pořiďte si nové, kvalitní obutí.
Zdroj fotografií: Depositphotos