Stojan na motorku je nezbytným doplňkem každého motorkáře. A je jedno, jestli jezdí celoročně, nebo jen sezónně. Se stojanem budete mít pneumatiky po zimě v lepší kondici a usnadníte si údržbu a servis motorky. Přečtěte si, jaký typ stojanu se hodí pro vaši motorku a ujasněte si před nákupem, k čemu vám poslouží.
Manipulační stojan na motorku využijete pro pohodlné parkování i údržbu a opravy.
Boční stojan na motorku je běžnou součástí jejího vybavení, stejně jako rukavice vaší moto výstroje. Není to ale nejideálnější způsob, jak motorku stabilizujete pro údržbu, natož pro větší servis. Při manipulaci s motorkou se tento stojan snadno uvolní a váš stroj leží v tu ránu na zemi.
Aby motorka nespadla třeba při čištění či mazání řetězu, výměně oleje a filtrů nebo servisu vidlice, pořiďte servisní stojan na motorku. Měl by být dostatečně robustní a pevný, aby unesl celou její váhu. Proto na něm nešetřete. Levnější kusy se po pár letech „vychodí“, viklají se a neplní tak svou funkci.
Výběr stojanu ale závisí hlavně na tom, jaký typ motorky máte a co všechno s ní chcete dělat.
Zadní stojan na motorku je základ pro všechny sportovní a menší typy motorek. Snadno s ním:
Pokud máte jen přední stojan, doporučujeme k němu vždy používat i zadní. Motorka bude díky zadnímu stojanu stabilní a ani při větším servisu se vám nevyvrátí.
Při výběru mezi zadními stojany zvažte nejprve jejich uchycení. Proto si překontrolujte, jestli máte kyvnou vidlici osazenou rolnami nebo závity, na které rolny teprve našroubujete. Když vám osazení i závity chybí a máte letmou kyvnou vidlici, vyberte zadní letmý stojan s jednostranným uchycením.
TIP: Co jsou to rolny u motorky? Jde o nástavce na konstrukci kola motorky, které zajišťují bezpečné uchycení a převoz stroje na stojanu. Díky zavěšení motorky na rolny se vám neprohne konstrukce kola a nepoškrábe se.
Přední stojan je ideální pro:
Díky tomu tomu, že přední stojan musíte vždy použít v kombinaci se zadním, ochráníte v zimě obě pneumatiky na motorce.
Přední stojany jsou velmi podobné těm zadním a uchytíte je na vidlici pomocí hrotů. Existují i varianty, které uchytíte pod předním světlem. Jde o stojany s horním přídavným ramenem. Jsou ideální pro větší servis, protože motorku zvednete mnohem výš.
Horní rameno u mnoha typů dokonce demontujete a stojan použijete na zadní část motorky. Takže se z něj uděláte univerzální stojan na motorku. Jestliže se ale práci na motorce chcete věnovat sami, doporučujeme pořídit stojany dva. Díky nim se dostanete snáz pod stroj a nebudete s ním muset neustále manipulovat.
Při větší manipulaci s motorkou vám boční stojan stačit nebude.
Parkujete v garáži těžkou váhu? Choppery a cruisery klasické stojany unesou jen stěží. Takže budete potřebovat zvedací stojan na motorku, kterou „nadnese“ hydraulika. Jeho součástí bývají kolečka, díky kterým pohodlně zajedete pod motorku a opakovaným stlačováním páky ji nadzvednete.
Při výběru tohoto typu stojanu se ubezpečte, že zvládne zdvih celé váhy vašeho jednostopého miláčka. Hydraulické stojany jsou ideální také pro terénní motorky.
Nevíte, jak vybrat motorku pro ženu? Poradíme vám, podle jakých parametrů se řídit. >>
Pokud vybíráte stojan na motorku do garáže, kde je málo místa, sáhněte po pojízdném stojanu. Velkou váhu motorky s ním lehce přemístíte, když je potřeba zaparkovat auto nebo když je čas na servis motorky. Na častou přepravu doporučujeme cestovní stojan na motorku.
Ať už si servis svého motocyklu děláte sami nebo ho svěřujete do rukou odborníků, nikdy před jízdou nezapomeňte nasadit helmu s platnou homologací a nejezděte na pneumatikách se sjetým vzorkem.