Říkáte si, že vám se to určitě stát nemůže, ale v dnešní uspěchané době stačí pár vteřin nepozornosti a škoda je na světě. I když se to na první pohled může zdát v podstatě nemožné, natankování špatného paliva se stává mnohem častěji, než si myslíte. Co dělat, když se to přihodí i vám?
Natankovat místo nafty benzín je snazší, než si myslíte. Stačí chvíle nepozornosti a už je zaděláno na malér.
Asi netřeba představovat rozdělení paliv na benzín a naftu. Pokud toto jednoduché pravidlo dodržíte, žádné velké riziko vašemu vozidlu nehrozí. I tak je ale jistější tankovat pouze na frekventovanějších značkových benzínových stanicích.
Troufáme si říci, že palivo na značkových i neznačkových čerpacích stanicích se v zásadě nijak moc neliší. Rozdíl však spočívá v tom, že značkové stanice mají přísnější vnitřní normy a kontroly. Navíc kromě speciálních paliv s vyšším oktanovým číslem zde můžete natankovat také paliva s přidanými aditivy, která mají pozitivní vliv na životnost a výkon motoru.
Ve velké většině případů natankuje špatné palivo řidič se služebním nebo vypůjčeným vozem, ale to neznamená, že se to nemůže stát opravdu každému. Rozsah následků závisí na tom, jak rychle si řidič svou chybu uvědomí.
Pokud nesprávného paliva načerpáte plus mínus do 10 % objemu nádrže, zase až taková tragédie to s největší pravděpodobností nebude. Stačí, když dotankujete nádrž do plné správným palivem. Paliva se v nádrži promíchají a při troše štěstí se motoru nic nestane. V tomto případě se doporučuje přidat do nádrže vhodné aditivum, které zvyšuje mazavost nafty. S takovou chybou se zkrátka počítá, takže ho seženete na jakékoliv benzínové pumpě.
Jestliže se vám podaří natankovat větší množství benzínu, nestartuje, ani neotáčejte klíčem v zapalování. Tím by mohlo dojít k nasátí paliva z nádrže. V tomto případě vám nezbude nic jiného, než nechat odtáhnout vůz do blízkého servisu, kde špatně natankované palivo z nádrže odčerpají a postarají se o vše potřebné, aby váš vůz opět fungoval, jak má.
Nejhorší variantou je, když si svou chybu neuvědomíte a rozjedete se. Naftové motory s benzínovým palivem pracovat neumí, takže vás vozidlo na chybně načerpané palivo po nějaké době samo upozorní. V momentě, kdy se špatné palivo dostane do oběhu, motor začne vydávat divné zvuky a pocítíte ztrátu výkonu. Čím dříve zastavíte a zajistíte odtah vozidla do servisu, tím lépe z toho vyváznete. Benzín může naftový motor značně poškodit a následná oprava vás vyjde na velké peníze.
Téhle chyby byste se čistě teoreticky ani neměli dopustit, neboť moderní benzínová auta mají ochranné užší hrdlo nádrže, takže se do něj tankovací pistole na naftu ani nevejde. U starších to však možné je. V nejvíce případech k tomuto omylu dochází mimo čerpací stanice, například při doplňování paliva pomocí nálevky či kanystru.
V takovém případě platí stejné pravidlo jako v předchozím případě. Pokud špatného paliva načerpáte zhruba do 10 % objemu nádrže, dotankujte do plné správným palivem a pokračujte v jízdě. V případě většího množství okamžitě nechte automobil odtáhnout do autoservisu, kde se o něj postarají.
Oktanové číslo vyjadřuje tzv. „klepání“, jinak řečeno odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu při kompresi ve válci motoru. Většina čerpacích stanic nabízí paliva se dvěma oktanovými hladinami 95 a 98, ale existují i vyšší. Pokud se vám podaří natankovat benzín označený vyšším číslem, nic se nestane. Pokud natankujete palivo s nižším číslem, situace sice není ideální, ale nijak zásadně to váš vůz nepoškodí. Maximálně pocítíte nižší výkon a vyšší spotřebu paliva.
Když už jsme u spotřeby paliva, tu do značné míry ovlivňují také pneumatiky. Je spočítáno, že správně nahuštěné, vhodně zvolené kvalitní pneu sníží spotřebu paliva až o 20 %. U nás si můžete vybrat jak vítěze testů s minimálním valivým odporem, tak ekonomicky výhodné gumy se skvělým poměrem cena/výkon.
Vybrat pneu od prověřených výrobců
Zdroj fotografie: Depositphotos.com