Věděli jste, že správně zvolená a hlavně dobře vyladěná náprava má zásadní vliv na chování auta na silnici? Od počátku svého vzniku prošly nápravy vozu neuvěřitelným vývojem. Od tuhých náprav kočárů a povozů přes první vozy až po víceprvkové nápravy moderních automobilů. Pojďte se s námi podívat na jednotlivé druhy náprav. Jaká jsou jejich specifika a která náprava je ta nejlepší?
Od počátku svého vzniku si prošly nápravy neuvěřitelným vývojem. Dodnes se u automobilů používá několik druhů náprav.
Náprava je část podvozku spojující kola vozidla s rámem nebo nosnou částí karoserie, na kterou jsou kladeny vysoké nároky, jako je jízdní komfort, přesné vedení kol, tzv. geometrie, nízké provozní a výrobní náklady či minimální rozměry. Současně musí být dostatečně pevná, ale přitom co nejlehčí, protože neodpružená hmota je nežádoucí. Na stav náprav se zaměřují také pravidelné technické kontroly na STK, proto je dobré mít je v naprostém pořádku.
Tuhá neboli pevná náprava patří k závislému zavěšení kol. To znamená, že jsou u ní obě kola pevně spojena, díky čemuž nedochází při propružení kol ke změně rozchodu. Její výhody vyniknou při jízdě v přímém směru, kdy si vůz zachovává skvělou směrovou stabilitu, problém však může nastat na rozbitých silnicích, zejména při jízdě v zatáčkách. Jedná se o relativně jednoduchou nápravu, mezi jejíž výhody patří nižší náklady na údržbu, protože neobsahuje čepy ani klouby.
Systém tuhé nápravy byl velmi oblíbený v počátcích automobilové výroby, a to především z toho důvodu, že byl jednoduchý a levný. Dnes se tuhá náprava používá jen jako zadní náprava u lehkých užitkových a terénních automobilů typu pick-upu či off-roadu.
Výkyvné nápravy nebo také polonápravy mají každé kolo zavěšeno nezávisle. Umožňují tak nezávislé propérování kol. Nepříznivé nárazy omezují jen na jedno kolo, které právě překonává nerovnost terénu, a proto je automobil vystaven menším otřesům. Výhodou výkyvné nápravy je menší hmotnost a s tím i související zmenšená neodpružená hmotnost, zejména u hnací nápravy, jejíž nejtěžší část, rozvodovka, je pevně spojena s odpérovanými hmotami.
Jedním z největších zabijáků náprav je špatná geometrie vozidla, proto se rozhodně vyplatí si ji nechávat pravidelně zkontrolovat, případně seřídit.
Víceprvková náprava se řadí do kategorie tzv. aktivních náprav, kdy je každé kolo zavěšeno až na pěti různých ramenech. Použita může být jako přední i jako zadní, přičemž v obou případech se může jednat o hnanou i hnací. Víceprvková náprava je považována za nejlepší konstrukční systém vedení kola a zajišťuje perfektní stabilitu vozidla v zatáčkách.
Její konstrukce i výroba je bohužel náročnější, což majitel vozu pozná v případě nutnosti opravy nápravy. Ta totiž zatíží jeho peněženku podstatně více než u ostatních druhů náprav. Z tohoto důvodu někteří výrobci automobilů nižší třídy ve snaze ušetřit výrobní náklady raději sáhnou po zadní klikové nápravě, třebaže se víceprvkové nápravě z hlediska jízdních vlastností nemůže rovnat.
Nápravy trpí především jízdou po nerovném povrchu a značně ji opotřebujete také častým přetížením vozidla. Ať už si pořídíte jakýkoliv vůz, může se vám stát, že zvenčí vozu uslyšíte vrzání, lupnutí či klepání. Nebo se vám po manévru vaše auto bude ještě pět minut kývat ze strany na stranu. Pokud něco takového pocítíte, nastal ten správný čas odvézt vaše auto do servisu. Včasné zjištění závady, například špatné geometrie nebo vadného tlumiče pérování, vám ušetří nemalé peníze i oddálení výměny pneumatik.
Navíc je potřeba brát v potaz, že náprava s řízením a brzdami má zásadní vliv na vaši bezpečnost za volantem, proto je ve vašem zájmu, abyste ji měli v pořádku. Pokud vám přestane fungovat motor a váš automobil se stane nepojízdným, „pouze“ si znepříjemníte den voláním odtahové služby. Pokud se vám však utrhne čep, může to způsobit vážnou dopravní nehodu.
Jestliže se vám na vašem vozidle cokoliv nezdá, neváhejte si nechat své auto zkontrolovat profesionály, kteří nejprve posoudí jeho stav a následně navrhnou možná řešení. Navštívit můžete třeba náš autoservis AZ pneu v Opavě.
A pamatujte, že ani s nejlepším typem nápravy není jízda bezpečná a komfortní, pokud máte na pneumatikách sjetý vzorek. V takovém případě neriskujte a pořiďte si nové a kvalitní.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com