Každý zkušený motorkář vám poradí, abyste při koupi ojeté motorky nepodléhali euforii z nedávného roku výroby a nízkého počtu najetých kilometrů. Tyto parametry vám něco málo prozradí, ale o skutečném stavu motocyklu z několikáté ruky vypovídají velmi málo. Neřeknou nic o tom, zda byla motorka bouraná, jestli se o ni bývalý majitel dobře staral a co všechno bude třeba opravit či vyměnit. Poradíme vám, jak vybrat motorku podle jejího skutečného stavu a co všechno byste měli otestovat při zkušební jízdě.
Před nákupem motorky z druhé ruky si důkladně prověřte její stav a nebojte se ptát na historii.
Ještě předtím, než se pustíte do samotné prohlídky motocyklu, zkontrolujte:
Chybí-li nebo nesouhlasí některý z údajů se záznamy v technickém průkazu, ušetříte si další čas. I jiná barva stroje, než je uvedená v TP, vám v budoucnu přinese komplikace. Koupě motorky, která nemá v pořádku papíry, je příliš riziková.
Zaměřte pozornost na všechny části motorky a stopy po svařování, opravách a maskování defektů. Spotřební části motocyklu vás nemusí tolik trápit jako ty, které nevyměníte za pár stovek a mohou vás ve finále stát jako celá ojetá motorka.
Při výběru motorky se soustřeďte i na drobnější oděrky, prasklinky a škrábance. Podle toho, jaké části motocyklu jsou odřené, lze odvodit, zda škrábance způsobil pád. Pro takový scénář hovoří například poškrábání výfuku, stupaček, brzdových třmenů, spodní strany vidlic, zrcátek a konců řídítek, páček brzdy i spojky.
Spousta komponentů se po menších karambolech dá vyměnit, aniž by to mělo vliv na bezpečnost či funkčnost. Je-li ale poškozený nebo dokonce svařovaný rám, není téměř žádná šance, že by stroj mohl být nadále v požadované kondici. O poškození rámu často svědčí nápadně vyleštěná místa.
Oděrky laku samozřejmě ještě neukazují na bouřlivou minulost motorky, ale pokud mají lakované části více odstínů, je třeba zpozornět. Pravděpodobně se někdo snažil zakrýt více než jen vady na kráse.
Škrábance na motorce mohou být předzvěstí budoucích technických problémů.
Ve svislé poloze podržte motocykl jednou rukou za řídítko a druhou se opřete do sedla, abyste otestovali zadní tlumič. Přední tlumič vyzkoušejte zatlačením do řídítek ve stoje obkročmo. Poté zkontrolujte tlumiče, jestli se na nich neobjevil olej. Pomalu otáčejte řídítky ze strany na stranu a sledujte, zda je pohyb plynulý.
Funkčnost brzd si ověříte zkušební jízdou, ale i pouhým pohledem se leccos dozvíte. U ojeté motorky se dá předpokládat opotřebení destiček, což je normální, ale jsou-li brzdy ohnuté, značí to, že pravděpodobně došlo k nárazu.
Zkontrolujte celý motocykl, zda z jeho součástí neuniká olej, chladicí a brzdová kapalina, maziva i pohonné hmoty. Kontrolu zopakujte i po zkušební jízdě. Podívejte se také, jakou barvu má motorový olej – neměl by být mléčný nebo vypadat jako „kapučíno“. To je signál, že do něj pravděpodobně uniká chladicí kapalina.
Stav moto pneumatik vypovídá něco málo o tom, jak se bývalý majitel o svého jednostopého mazlíka staral. V první řadě zkontrolujte, zda jsou pláště způsobilé pro provoz a nemají prořezaný vzorek.
Také se zaměřte na výplet v kolech. Ohnuté nebo chybějící dráty jsou varovným signálem, že stroj není v dobré kondici. Důkladně však prohlédněte hlavně ráfky a hledejte praskliny, nápadně naleštěná nebo přelakovaná místa. Umístěte motocykl na stojan, obě kola roztočte a všímejte si plynulosti pohybu i usazení kol ve vidlici.
Přečtěte si také: Jak prodloužit životnost moto pneumatik? >>
Při nákupu motorky z druhé ruky nezapomeňte zkontrolovat stav pneumatik. Neměly by být mechanicky poničené. Větší opotřebení vzorku zohledněte při smlouvání o cenu stroje.
Koupě motorky není záležitost pár stovek korun, udělejte si proto čas na zkušební jízdu. Otestujete při ní komfort, ale hlavně vlastnosti a případné nedostatky, které na první pohled neuvidíte. Soustřeďte se na:
Nevíte ani po zkušební jízdě, zda je koupě motorky rozumným krokem? Nechte motocykl prohlédnout odborníky ze servisu, kteří odhalí i závady, které jako laik snadno přehlédnete.
Jakmile svůj vysněný stroj pořídíte, rozhodně nešetřete na koupi kvalitních značkových moto pneumatik. Jaké na něj budou pasovat? Poradí vám náš Velký průvodce výběrem moto pneu.
Zdroj fotografií: Depositphotos