Zimní pneumatiky jsou důležitou součástí výbavy auta pro bezpečnou a pohodlnou jízdu v chladném počasí. Při jejich nákupu je důležité věnovat pozornost několika základním parametrům, které mají vliv na výkon a bezpečnost. Přečtěte si, jaké to jsou, případně kdy se vám vyplatí sáhnout po celoroční alternativě.
Hloubka dezénu zimních pneumatik by měla být alespoň 4 mm. Pro vaši bezpečnost ale nedoporučujeme sjíždět pláště na minimum.
Tím nejpodstatnějším, co odlišuje zimní pneumatiky od letních, je jejich dezén a složení. Zimní pláště mají jednosměrný dezén s výrazným vzorkem a tisícovkami drobných drážek, které odvádí vodu a rozbředlý sníh. Zároveň jsou měkčí a obsahují větší množství přírodního kaučuku. A právě tyto aspekty zajišťují lepší jízdní i brzdné vlastnosti na sněhu, náledí i mokré vozovce. Hloubka dezénu zimních pneumatik by měla mít na všech čtyřech kolech minimálně 4 mm.
V technickém průkazu vašeho vozidla najdete mimo jiné i informace o základním rozměru pneumatik, se kterým auto „sjelo“ z výrobní linky. A jsou v něm uvedené i alternativní rozměry pneumatik, do kterých můžete auto s klidem obout. Pokud si dokážete vybrat z těchto rozměrů, není potřeba nic řešit.
Když se však rozhodnete pro rozměr pneumatik, resp. disků, který není v techničáku zapsaný, musíte si ho tam nechat dodatečně zapsat na dopravním inspektorátu. V případě, že by policie při náhodné kontrole zjistila nesrovnalosti mezi rozměry na autě a těmi, které máte v uvedené technickém průkazu, mohli byste dostat přinejmenším pokutu.
Hmotnostní (nebo také nosnostní) index a index rychlosti udávají, pro jakou zátěž, resp. rychlost je každá jednotlivá pneumatika uzpůsobená. Měli byste používat pláště se stejným nebo vyšším hmotnostním indexem, v opačném případě porušujete předpisy a ohrožujete (nejen) svou bezpečnost.
U rychlostního indexu pak záleží na dezénu. Zimní pneumatiky mohou mít stejný nebo nižší index, u letních dezénů je to naopak – můžete mít pneumatiky se stejným nebo vyšším indexem, než je uvedeno v technickém průkazu. Proto se při výběru nových pneumatik vždy řiďte těmito indexy, ať víte, které vašemu autu vyhovují.
Ať už si celá kola na zimu vyměňujete sami, nebo jezdíte přezouvat do pneuservisu, nikdy nezapomeňte na vyvážení.
Jezdíte v končinách s mírnými zimami a minimálními výkyvy počasí? Pak jsou pro vás vhodnou alternativou celoroční pneumatiky. Nevyplatí se vám ale v místech, kde:
Tyto podmínky jsou pro používání celoročních pneumatik nevhodné. Stejně tak i v případě, že často jezdíte dlouhé vzdálenosti nebo ročně najedete víc než 15 000 km.
Šetřit na nesprávných místech se nevyplácí. Proto si při přezouvání pneumatik na zimu (i na léto) nezapomeňte nechat vyvážit kola. Když ale měníte obutí v profi pneuservisu, je tato služba samozřejmostí.
Při používání pneumatik se totiž mění jejich těžiště a i nepatrné dlouhodobé vibrace nevyvážených kol pak značně zvyšují opotřebení nápravy auta, resp. celého podvozku. Nevyváženost může být také důsledkem jízdy na nerovnoměrně opotřebovaných pneumatikách, která úzce souvisí se špatnou geometrií. Pro jistotu si tedy alespoň jednou za rok nechejte seřídit geometrii kol.
I když se vám dvě sady ráfků můžou zdát jako naprostá zbytečnost, mnoho motoristů si už bez nich sezónní přezouvání nedokáže představit. Díky tomu šetří nejen svoje pneumatiky, ale i nervy a obsah peněženky. Nemusíte totiž platit navíc za vyzouvání a nazouvání gum na disky. Jednu sadu necháte výhradně na letní a druhou na zimní sezónu. Vyhnete se tak i mechanickému poškození pneumatik, které může přezouváním vznikat.
Už vašim zimním pneumatikám pomalu odzvonilo a poohlížíte se po nových? Vyberte si v e-shopu AZ pneu. V naší nabídce najdete ověřené obutí všech značek – od prémiových tříd po ekonomické.
Zdroj fotografií: Depositphotos