Přemýšleli jste někdy nad tím, co by se stalo, kdybyste vybrali pneu s indexem rychlosti nebo nosnosti pouze podobným tomu doporučenému? Nižší index ve většině případů znamená jen samé potíže, vyšší ale nemusí být na škodu. Přečtěte si více v našem článku.
Vždy se snažte dodržet indexy určené výrobcem, pokud chcete jezdit bezpečně. Pro milovníky sportovní jízdy není také od věci index nosnosti a rychlosti o něco vyšší.
Z indexu nosnosti pneu zjistíte, jakou zátěž zvládne jedna konkrétní pneumatika – tedy kolik toho unese. Váha vašeho automobilu by měla tedy být vždy nižší než čtyřnásobek tohoto čísla. Minimální hodnotu, kterou pro bezpečnou jízdu potřebujete, naleznete ve vašem technickém průkazu. Na pneumatice jej najdete v podobě dvou nebo trojciferného kódu, který odpovídá konkrétní váze zatížení v kilogramech.
Během jízdy může dojít ke spoustě komplikací. Vaše pneumatiky se rychleji opotřebí a bude třeba je častěji vyměňovat – jízda se vám pořádně prodraží. Řízení vozidla se stane nestabilním a nebude ani zdaleka tak komfortní, jak jste zvyklí. Zvolit pneu s nižším indexem nosnosti je nepraktické také proto, že jejich nevhodným používáním jste pravděpodobným původcem vady. Pokud se nějaká objeví, ztrácíte šanci na úspěšnou reklamaci. Dalším říznutím do vašeho rozpočtu může být pokuta, kterou vám policista může při kontrole vozu za neodpovídající pneu udělit. A nakonec to nejvážnější – při jízdě může dojít kvůli příliš vysokému tlaku k explozi pneumatiky a následné nehodě.
Pamatujte také na to, že veškeré bezpečnostní systémy, které jsou vám při jízdě šikovným pomocníkem, jako je například ABS, jsou odvislé od pneumatik určených výrobcem vozu. Pokud zvolíte jiné, snižujete tak bezpečnost své jízdy a zaděláváte si na malér.
Vyšší index nosnosti pneumatik vám zajistí lepší stabilitu auta během jízdy proti silnému větru, vůz bude lépe reagovat na pohyby volantem a jízdu budete mít obecně více pod kontrolou. Pokud si potrpíte na sportovní jízdu, jsou gumy s vyšším indexem nosnosti také dobrou volbou, zvlášť kvůli lepšímu zvládání zatáček. Počítejte ale s tím, že takové gumy vás budou stát víc peněz a způsobí také zvýšenou spotřebu paliva.
Podle následující tabulky vyčtete, kolik index nosnosti značí výdrže zatížení v kilogramech. Vynásobte počet kilogramů na jednu pneumatiku počtem pneu na autě a získáte váhu, která by měla být mírně vyšší než maximální celková hmotnost vašeho automobilu. Například, při indexu nosnosti 96 víte, že nosnost jedné pneu je maximálně 710 kg. Maximální celková hmotnost vašeho čtyřkolového miláčka by tedy neměla přesáhnout 4 x 710 kg – tedy 2 840 kg.
60 | 250 | 71 | 345 | 82 | 475 | 93 | 650 | 104 | 900 | 115 | 1215 | 126 | 1700 | 137 | 2300 | 148 | 3159 | 159 | 4375 |
61 | 257 | 72 | 355 | 83 | 487 | 94 | 670 | 105 | 925 | 116 | 1250 | 127 | 1750 | 138 | 2360 | 149 | 3250 | 160 | 4500 |
62 | 265 | 73 | 365 | 84 | 500 | 95 | 690 | 106 | 950 | 117 | 1285 | 128 | 1800 | 139 | 2430 | 150 | 3350 | 161 | 4625 |
63 | 272 | 74 | 375 | 85 | 515 | 96 | 710 | 107 | 975 | 118 | 1320 | 129 | 1850 | 140 | 2500 | 151 | 3450 | 162 | 4750 |
64 | 280 | 75 | 385 | 86 | 530 | 97 | 730 | 108 | 1000 | 119 | 1360 | 130 | 1900 | 141 | 2575 | 152 | 3550 | 163 | 4857 |
65 | 290 | 76 | 400 | 87 | 545 | 98 | 750 | 109 | 1030 | 120 | 1400 | 131 | 1950 | 142 | 2650 | 153 | 3650 | 164 | 5000 |
66 | 300 | 77 | 412 | 88 | 560 | 99 | 775 | 110 | 1060 | 121 | 1450 | 132 | 2000 | 143 | 2725 | 154 | 3750 | 165 | 5150 |
67 | 307 | 78 | 425 | 89 | 580 | 100 | 800 | 111 | 1090 | 122 | 1500 | 133 | 2060 | 144 | 2800 | 155 | 3875 | 166 | 5300 |
68 | 315 | 79 | 437 | 90 | 600 | 101 | 825 | 112 | 1120 | 123 | 1550 | 134 | 2120 | 145 | 2900 | 156 | 4000 | 167 | 5450 |
69 | 320 | 80 | 450 | 91 | 615 | 102 | 850 | 113 | 1150 | 124 | 1600 | 135 | 2180 | 146 | 3000 | 157 | 4125 | 168 | 5600 |
70 | 335 | 81 | 462 | 92 | 630 | 103 | 875 | 114 | 1180 | 125 | 1650 | 136 | 2240 | 147 | 3075 | 158 | 4250 | 169 | 5800 |
Index rychlosti pneumatik vám říká, jaká je maximální rychlost vozu s namontovanými pneumatikami s maximálním zatížením určeným pomocí indexu nosnosti. Tento údaj naleznete též na boku pneumatiky a je zapsaný pomocí čísel a písmen.
Na rozdíl od indexu nosnosti, odlišný index rychlosti nenadělá v některých případech takovou paseku. U letních pneu gumy s nižším indexem rychlosti nepoužívejte. Oproti tomu u těch zimních tak učinit můžete. Pak je ale třeba umístit příslušné značení na místo viditelné řidiči. I v tomto případě nižší index způsobuje rychlejší opotřebení pneumatik, méně komfortní jízdu a odlišné reakce vašeho vozu. Pohlídejte si, že rozdíl oproti homologovanému indexu není vyšší než jeden stupeň. Mějte na paměti, že pokud používáte pneu s jiným indexem, v případě nehody může pojistitel odmítat vyplacení odškodnění kvůli špatnému použití pneu a reklamace vady mohou být neúspěšné. Co se týče vyššího indexu, je to u něj podobné, jako u předchozího.
A1 | 5 km/h | D | 65 km/h | Q | 160 km/h |
A2 | 10 km/h | E | 70 km/h | R | 170 km/h |
A3 | 15 km/h | F | 80 km/h | S | 180 km/h |
A4 | 20 km/h | G | 90 km/h | T | 190 km/h |
A5 | 25 km/h | J | 100 km/h | U | 200 km/h |
A6 | 30 km/h | K | 110 km/h | H | 210 km/h |
A7 | 35 km/h | L | 120 km/h | V | 240 km/h |
A8 | 40 km/h | M | 130 km/h | W | 270 km/h |
B | 50 km/h | N | 140 km/h | Y | 300 km/h |
C | 60 km/h | P | 150 km/h | VR | > 210 km/h |
Můžete také narazit na označení ZR, které značí rychlost > 300 km/h.
Pokud přemýšlíte nad tím, kde pořídit spolehlivé pneu, nebo si nechat při jejich výběru poradit, obraťte se na nás. Rádi vám podáme pomocnou ruku.
Zdroj fotografie: Depositphotos.com