Mnozí nad motocykly s automatickou převodovkou ohrnují nos a jízdu bez přeřazování rychlostí si nedovedou představit. Díky vývoji technologií se však u silných a elektronikou nabitých mašin objevují systémy automatického řazení stále častěji. Už dávno nejsou jen výsadou městských skútrů nebo maxiskútrů, naopak mají oslovit ty, kteří si chtějí užít divokou jízdu na silném stroji bez přemýšlení, jaký kvalt zařadit. Pojďme se zaměřit na to, na jakém principu automaty fungují a u jakých motorek na ně narazíte.
Stále častěji se na trhu objevují i silné motorky s automatickou převodovkou. Při jejich řízení se nemusíte soustředit na změnu rychlostí.
Automatický převod u jednostopých vozidel je v současné době neodmyslitelně spojený se skútry vybavenými variátorem. Jde o systém propojený se soustavou řemenice spojky přes řemen, který zajišťuje automatickou a plynulou změnu převodů. Možná vás překvapí, že mechanismus podobný dnešním variátorům se u klasických motocyklů začal využívat už před více než sto lety.
Motorky se systémem pro změnu převodů nabídly ještě před první světovou válkou britské firmy Rudge-Whitworth a Zenith, které představily dvoudílnou řemenici. Průměr řemene se měnil otáčením kliky, která umožňovala pohyb dvou dílů řemenice. I když nebyla změna převodů automatická, podobnost s dnešními variátory je nápadná. Protože později se místo řemenů začaly na motorkách využívat řetězy (u silných mašin by musel být řemen velmi široký), na variátory u klasických motocyklů se v podstatě zanevřelo.
Automatické řazení při přenosu hnací síly od motoru ke kolu pomocí řetězu je technicky náročnější než v případě přenosu řemenem. Výrobci motocyklů na to šli po svém a v průběhu let představovali modely motorek s poloautomatickou převodovkou. Z mašin uvedených na trh v novém tisíciletí stojí za zmínku cestovní motorka Yamaha FJR 1300AS vybavená poloautomatem YCC-S. Rychlosti se měnily pomocí tlačítka umístěného na levém řidítku, případně řadicí páčkou u levé stupačky.
Majitelé této Yamahy si libovali v tom, že mohou plynule zastavovat a rozjíždět se i bez použití spojky, přesto však museli rychlosti manuálně měnit. Poloautomatický systém YCC-S měl i své mouchy, například nebylo možné podřadit do příliš vysokých nebo naopak nízkých otáček. Změna rychlosti totiž probíhala elektronicky bez přímé mechanické vazby na převodovku, která chyběla i u nožního řazení.
Vizi silného motocyklu vybaveného plně automatickou převodovkou proměnila ve skutečnost Honda, která před pár lety představila novou technologii dvouspojkové převodovky (DCT – Dual Clutch Transmission). Dvojice elektronicky ovládaných spojek umožňuje plynulou jízdu, aniž byste se museli starat o páčku spojky nebo řadicí páku či tlačítka. Stačí jen přidat plyn a vyrazit. Samozřejmě můžete automat vypnout a řadit manuálně, ovšem bez použití spojky. Systém automatické převodovky najdete například u strojů Honda VFR1200X, Africa Twin, NM4, NC750X, Integra nebo CTX700.
Výrobci motocyklů s automatickou převodovkou cílí na ty, kteří si chtějí užít svobodnou jízdu na silném stroji, ale z jakéhokoliv důvodu je od toho odrazuje právě časté přeřazování rychlostí. Při řízení motorky s automatem se nemusíte soustředit na změnu rychlostí a získáte více prostoru pro pohledy do okolní krajiny nebo pro komunikaci se spolujezdcem. Otočení plynem přinese okamžité zrychlení s pocitem sebejistoty a bezchybné jízdy.
Počkejme si, s jakými technologiemi automatů přijdou další výrobci. Možná se dočkáme doby, kdy řadicí páčky nebo nožní řazení nenajdeme na žádném jednostopém stroji a budeme se prohánět jen na moderních elektromotorkách. Jedno je však jisté – zatímco bez manuálního řazení se motorky v budoucnu možná obejdou, kvalitní pneumatiky budou potřeba vždycky.
Ať už korzujete po silnicích s manuálem, poloautomatem nebo automatem, nepodceňujte výběr kvalitních moto pneumatik, které vás podrží v jakékoliv situaci. Nezávislé testy pneu vám výběr usnadní.
Vyberte si kvalitní moto pneumatiky
Zdroj fotografií: Duncan Adler, Unsplash