Motocykly vyrobené v minulém století nemohou z technologického či bezpečnostního hlediska konkurovat špičkovým silným mašinám současnosti. Přesto mají své kouzlo, jedinečný příběh a mnohdy i velkou hodnotu. Zájem o motorky, které už něco zažily, se rok co rok zvyšuje a s tím roste i jejich cena. Jenže s rozdělením mašin to není tak jednoduché. Vedle veteránů neboli oldtimerů existují i tzv. youngtimery, klasiky nebo ikonické motorky. Některou z nich máte možná i ve své garáži.
Jak stará je motorka, kterou máte v garáži? Zjistěte, zda je to veterán, nebo youngtimer.
Za veterány neboli oldtimery se obecně považují vozidla, která jsou starší 30 let. Platí to jak pro automobily, tak motocykly. V různých koutech světa se však definice veteránů a jejich požadované stáří liší. V kategorii jednostopých vozidel se za oldtimery považují zpravidla motorky, které byly vyrobeny přibližně do 80. let minulého století.
Oldtimery jsou charakteristické velkým množstvím kovových komponentů a často i jejich ruční výrobou. Vznikly v době před rozmachem plastových komponentů a zahájením velkoprodukce, kterou v dalších letech umožnily nové technologie pásové výroby. Mezi oblíbené veterány tuzemské výroby patří motorky Jawa, ČZ, Stadion nebo Ogar či Satan, které se jen tak nevidí.
Majitelé oldtimerů se sdružují v rámci jednotlivých klubů veteránů, kde organizují srazy a různé akce. Kluby fungují zpravidla pod záštitou Federace klubů historických vozidel České republiky. Máte-li v garáží starou motorku a chcete-li vyřídit historickou značku a doklady, musíte oslovit některý z klubů. Posouzení stavu, stáří a možnosti zařazení mezi historická vozidla obstará testovací komise.
O veteránech slyšel snad každý. Samostatnou kategorii však tvoří tzv. youngtimery, které jsou mladší výroby, ale z různých důvodů už mohou mít sběratelský potenciál. U motocyklů jde zpravidla o modely vyrobené v letech 1980 až 1995, hranice se však stále posunuje. Tyto motorky jsou charakteristické použitím většího množství plastových komponentů a technologickými inovacemi, které udávaly směr do dalších let.
Mezi youngtimery se řadí obvykle motorky, které se ve své době vyráběly jen v omezeném počtu kusů, a tak jich je na silnicích k vidění pomálu. Sběratelsky ceněné jsou často i naprosto běžné modely, které mají malý kilometrový zájezd a jsou v původním stavu.
Pěkného youngtimera máte možná ve své garáži i vy. Mezi typické představitele této kategorie patří například Honda VF750F nebo Suzuki Katana 1100. Zájem o ně roste nejen mezi sběrateli, ale také běžnými motorkáři v pokročilejším věku. Ti si plní své dětské sny a pořizují mašiny, které si za svých mladých let nemohli dovolit. Pokud prodej youngtimera zvažujete, pár let počkejte. Pravděpodobně jeho cena v čase poroste.
Máte doma youngtimera? Nejspíše má sběratelský potenciál a jeho cena poroste.
V průběhu 70. let začaly motocyklový trh válcovat japonské stroje označované jako UJM (univerzální japonské motocykly). Vyznačovaly se vzduchem chlazeným čtyřválcovým motorem a typickým kulatým světlometem. Mašiny, které se touto koncepcí inspirovaly a vychází z nich zejména svým vzhledem, se označují jako klasické. Kromě japonské Hondy CB Seven Fifty nebo Kawasaki Zephyr zde patří i poslední mašiny některých anglických značek, například Royal Enfield.
Pojem „klasický motocykl“ však nic neříká o tom, jestli jde o veterán, nebo youngtimer. Řídit se můžeme opět rokem výroby. Klasiky vyrobené před 80. rokem mají své pevné místo mezi oldtimery, ty novější mezi youngtimery. Dnes mnozí výrobci motocyklů koncept klasických motocyklů oživili, a tak nabízí zbrusu nové motorky se špičkovými technologiemi. Z designového hlediska jde o klasické motocykly, historickou hodnotu ale pochopitelně zatím nemají. I mezi nimi však narazíte na limitované editace a netradiční kousky, které jsou oblíbené i mezi sběrateli.
Aby byla motorka (ať už historická, nebo novější produkce) hodnotná, musí být udržovaná a ve skvělém stavu. Ať už vyrazíte se svým veteránem na motosraz, nebo nasednete na youngtimera, nepodceňujte obutí mašin. Motopneumatiky jsou důležitou součástí motocyklu bez ohledu na rok výroby, tak na to nezapomínejte.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com