Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Máte správně nahuštěné pneumatiky?

Ideální tlak v pneumatikách má podle předních evropských výrobců pouze 20 % vozidel v provozu. Dalších 60 % řidičů jezdí s podhuštěnými pneumatikami a zbývajících 20 % je má přehuštěné. Přečtěte si, jakou hodnotu tlaku by vaše pláště měly mít a co vám hrozí, když budou mít vysoký nebo nízký tlak.

Kontrola tlaku v pneumatikách

Alespoň jednou za měsíc si zkontrolujte, jaký tlak v pneumatikách máte. Pokud budou podhuštěné, nahustěte je, v opačném případě vzduch vyfoukněte.

Se správným tlakem v pneumatikách je jízda pohodlnější, bezpečnější, ale také ekologičtější. Auto má lepší spotřebu, kratší brzdnou dráhu a správným nahuštěním navíc prodloužíte životnost pneumatik až o 50 %. Jak tedy na jejich správné huštění?

Měření tlaku v pneumatikách: jaké jsou ideální hodnoty a kdy tlak kontrolovat?

Správná hodnota tlaku se neodvíjí od typu či modelu pneumatik. Záleží na typu auta – tlak v pneumatikách např. u Škoda Yeti je jiný než u Jaguaru F-Pace. Pokud si z hlavy nepamatujete hodnoty stanovené výrobcem vozu, stačí se podívat na sloupek dveří u řidiče, nebo otevřít dvířka u nádrže. Na těchto místech byste měli najít štítek s ideálními hodnotami. Případně údaje hledejte v manuálu vozidla nebo se obraťte na profesionály v pneuservisu.

Na informačních štítcích bývají uvedeny dvě či více hodnot. Jeden informuje o správném tlaku při běžném zatížení vozidla (cca 2,3 baru), další o hodnotách vhodných při větší zátěži. Kontrolu tlaku byste měli provádět pravidelně jednou za tři až čtyři týdny, ideálně při teplotě vzduchu pneumatik okolo 20 °C.

Nízký tlak v pneumatikách zkracuje jejich životnost

Podhuštěná pneumatika se při jízdě nerovnoměrně opotřebovává – hlavně na okrajích pneumatiky (více než po středu). Také se rychleji zahřívá. To vede ke snížení její životnosti, v extrémních případech si tímto způsobem můžete pneumatiky úplně zničit podobně jako u špatně nastavené geometrie kol. Existuje sice celá řada kvalitních značek pneumatik, ale ani ty nejsou vůči tomuto jevu imunní. Je tedy snazší zbytečně neutrácet a tlak v pneumatikách si pohlídat.

Podhuštěné pneumatiky jsou navíc při jízdě nebezpečné, protože mají sníženou styčnou plochu s vozovkou. Při zatížení se jejich střed tlačí ke středu kola a vozovky se nedotýká. Během řízení se vám bude hůře otáčet volantem, při změně směru jízdy bude auto trochu „plavat“ po silnici, brzdná dráha se vám prodlouží až o 4 metry. Pneumatiky s nízkým tlakem mají také větší valivý odpor, který souvisí s vyšší spotřebou paliva – podhuštění o 1 bar vám zvýší spotřebu až o 6 %.


Přečtěte si také: Jaký vliv mají pneumatiky na spotřebu? >>


Doplnění tlaku v pneumatikách

Jak nastavit ideální tlak v pneumatikách? Téměř na každé benzince je k dispozici kompresor, pomocí nějž vzduch do pneumatik doplníte, případně uberete dle stanovených hodnot.

Vysoký tlak v pneumatikách zhoršuje ovladatelnost vozu

Když máte pneumatiky naopak přehuštěné, budou hůře pohlcovat nárazy. Hrozí u nich tedy větší riziko poškození v případě, že nechtěně projedete výmolem nebo najedete na obrubník. Také příliš nahuštěná pneumatika má sníženou styčnou plochu s vozovkou, protože se povrchu silnice dotýká především ve středu. To má pak vliv na horší ovladatelnost vozu.


Přečtěte si také: Vyvracíme největší mýty o pneumatikách. >>


Jak nahustit pneumatiky na jedničku?

Pokud chcete nastavit správný tlak v pneumatikách, dělejte to v první řadě za studena. To znamená, že vozidlo by před huštěním pneu mělo alespoň 3 hodiny stát. Do „teplotní tolerance“ se ještě vejdete, když ujedete vzdálenost kratší než 1,6 km. Kdyby byly pláště zahřáté provozem, při huštění byste museli přičíst 0,3 baru k doporučenému tlaku.

Kromě tradičního vzduchu je dnes možné hustit pneumatiky i dusíkem. Jeho molekuly jsou větší a těžší a z pneumatiky ucházejí pomaleji. Optimální tlak vám tak vydrží déle, nebude se vám kvůli špatnému nahuštění zvyšovat spotřeba a pneumatikám prodloužíte životnost.

Pro bezpečnost jízdy je důležitý i kvalitní vzorek s dostatečnou hloubkou dezénu. Že ten váš už nevyhovuje předpisům? Pořiďte svému dvoustopému miláčkovi nové obutí, které vás na cestách nezradí. Začněte rovnou výběrem v našem e-shopu.

 

Vybrat nové pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru